۱۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۹۹۵۳۲
عضو ستاد ترویج احکام:

دوره‌های سیر مطالعاتی احکام در مدارس علمیه برگزار شود

خبرگزاری رسا ـ عضو ستاد ترویج احکام گفت: همانگونه که در مدارس علمیه طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری برگزار می‌شود، فراگیری احکام و بیان آن نیز نیاز به برگزاری طرح مطالعاتی احکام دارد.
همايش بشيران جوان در دفتر تبليغات اسلامي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسین وحیدپور، عضو ستاد ترویج احکام در همایش علمی کاربردی تبلیغ ویژه بشیران جوان که صبح امروز در تالار همایش مدرسه معصومیه قم برگزار شد،‌ گفت: بیان احکام شرعی نیاز به روش دارد و در موقعیت های مختلفی همچون منبر، بین یا پایان دو نماز و کلاس درس متفاوت است.

وی در ادامه افزود: از این رو در بیان احکام نمی‌شود به یک روش اکتفا کرد و با توجه به سطح تحصیلات، جنسیت، سن و مکان جلسه روش های بیان احکام نیز متفاوت است.

حجت الاسلام وحیدپور با اشاره به ضرورت حضور طلاب و روحانیان آشنا به بیان احکام در رسانه‌های جمعی اظهار داشت: امروز در ده شبکه رادیویی و شبکه‌های تلویزیونی به روش های مختلف به بیان احکام پرداخته می شود اما اگر تعداد روحانیانی که در رسانه ملی به بیان احکام می پردازند، ده برابر هم شود پاسخگوی نیازهای مخاطبان نیست.

این استاد حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: همانگونه که در مدارس علمیه طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری برگزار می‌شود، فراگیری احکام و بیان آن نیز نیاز به برگزاری طرح مطالعاتی احکام دارد.

وی ادامه داد: به طور مثال طلاب می توانند با مطالعه رساله مرجع تقلید خود، مطالعه رساله سیزده مرجع، مباحثه احکام، خلاصه برداری احکام به صورت نموداری و فیش برداری، تمرین و ممارست در بیان احکام، مباحثه احکام و مطالعه استفتائات، سیر مطالعاتی احکام را دنبال کنند.

حجت الاسلام وحیدپور تأکید کرد: احکام شرعی محدود به قلمرو و موضوع خاصی نیست و می‌تواند دربرگیرنده همه مکانها و موضوعات باشد و با توجه به پیشرفت علم و گسترش وسایل ارتباط جمعی محدوده قلمرو احکام و موضوعات می‌تواند گسترش پیدا کند.

وی تصریح کرد: چگونگی استفاده از وسایل ارتباط جمعی، چت کردن، تلقیح مصنوعی، شبیه سازی، اشتغال، تحصیل و ورزش بانوان و اعزام تیم‌های ورزشی بانوان به خارج از کشور نمونه‌ای از مسائل جدید است.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: بر این اساس که وجود انسان دارای سه بعد فکر، روح و جسم است، دین نیز از سه بخش اعتقادات، اخلاق و احکام تشکیل شده است و با توجه به این که احکام شرعی بر اساس اعتقادات شکل می‌گیرد وسعت آن به مراتب از قلمرو اعتقادات و اخلاق وسیع‌تر است.

وی احکام شرعی را مربوط به رفتارهای اختیاری انسان دانست و ادامه داد: مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی روزانه به بیش از پنج هزار پرسش شرعی و احکام دینی پاسخ می دهد.

حجت الاسلام وحید پور در پایان گفت: لازم است طلاب در ابتدا احکام شرعی را یاد بگیرند و در مرحله بعد به آموزش احکام و بیان احکام شرعی بپردازند./919/پ202/ع

ارسال نظرات