۱۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۹۹۵۳۵
حجت الاسلام مهاجرنیا:

انقلاب اسلامی نظامی مردم‌سالار و فقیه محور است

خبرگزاری رسا ـ محقق علوم سیاسی گفت: انقلاب اسلامی ایران موفقیت یک مدل حکومتی شیعه بود و در جریان آن، فقه سیاسی فقیه‌محور شیخ طوسی با تحولی مردم سالار به میدان آمد.
همايش تخصصي روحانيت و انقلاب اسلامي حجت الاسلام محسن مهاجرنيا


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محسن مهاجرنیا، استاد حوزه و دانشگاه در همایش روحانیت و انقلاب اسلامی در موضوع روحانیت و دانش سیاسی گفت: روحانیت نهادی است که در دوران پس از عصر غیبت به بروز و ظهور رسید.

وی ادامه داد: در طول یک قرن بعد از غیبت، همت شیعه بر حفظ میراث نقلی ائمه معصومین(ع) بود از این رو عصر محدثین از دوران کلینی تا شیخ طوسی رقم خورد.

وی با اشاره به اینکه شیخ طوسی پایه‌گذار فقه سیاسی تشیع است، گفت: فارابی در ادامه فلسفه سیاسی ای را پایه گذاری کرد که تا به امروز باقی است.

این محقق علوم اسلامی گفت: فلسفه سیاسی که در تشیع رشد کرد خیلی زود مغضوب فقها قرار گرفت و نوبختی کتابی در رد ابن سینا و فارابی نوشت و این گونه فلسفه به حاشیه رفت.

وی با اشاره به دوران صفویه اظهار داشت: در این دوران فلسفه سیاسی باز به میدان آمد و به موازات آن اخباری‌گری هم مطرح شد.

این پژوهشگر علوم سیاسی گفت: انقلاب اسلامی ایران موفقیت یک مدل حکومتی شیعه بود ودر جریان آن، فقه سیاسی فقیه محور شیخ طوسی با تحولی مردم سالار به میدان آمد.

حجت الاسلام مهاجر نیا افزود: عرفان سیاسی امام خمینی(ره) به گفتمان انقلاب اسلامی ایران کمک کرد و در واقع این عرفانی سیاسی بود.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی ایران، گفتمان های کلام سیاسی، اخلاق سیاسی، تفسیر سیاسی، تاریخ سیاسی پدید آمد که در حوزه های علمیه امروز مورد بحث و بررسی است.

این محقق علوم اسلامی گفت: امروز با استقبال روحانیت به دانش های تجربی هم مواجه هستیم و علم سیاست، جامعه شناسی سیاسی، روابط بین الملل و مسائل منطقه ای از مباحث مورد توجه حوزویان شمرده می شود. /909/پ202/ع

ارسال نظرات