۱۲ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۹۹۵۶۲
محقق حوزه علمیه قم:

استعمار حاصل مدل شهر ترسیم شده در فلسفه غرب است

خبرگزاری رسا ـ دبیر کارگروه جریان شناسی فرهنگی معاصر موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، گفت: استعمار فرانو مرحله تکاملی در استعمار است و در این دوران تسلط بر کشورها از هر دوره ای کم هزینه تر و اثر گذارتر است.
استعمار


حجت الاسلام مجتبی کاظمی، دبیر کارگروه جریان شناسی فرهنگی معاصر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: برخی استعمار را یک امر عارضی بر غرب عنوان می کنند و ظلم و ستم به کشورهای ضعیف را حاصل بداخلاقی گروهی از حاکمان سیاسی می دانند اما با نگاهی به کتاب فیلسوفانی همچون هابز، روسو، لاک، عمق تئوریک استعمار برداشت می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از آموزه های فلسفی نظام غرب به خدمت گرفتن همه افراد است که اجرای چنین مفهومی در حیطه یک کشور امکان پذیر نیست و حاصلی جز هرج و مرج ندارد و از همین رو آزادی مردم بر طبق مبانی ای همچون قرارداد اجتماعی محدود شده و قدرت به دولت واگذار می شود.

این محقق علوم سیاسی افزود: اعمال قدرت و به کارگرفتن هر وسیله و هر شخص در راستاری منافع نسبت به فضای غیر آن کشور، قابل جریان است و از همین رو در فضای بین المللی حقوق مطرح نیست بلکه نظریه واقع گرایی حاکم است.

وی ادامه داد: واقع گرایی نظریه ای بر اساس منافع ملی است و مبنای آن زور و قدرت است و هرکس که قدرت بیشتر دارد، حق بیشتری هم دارد.

حجت الاسلام کاظمی گفت: استعمار مولود فلسفه غرب است و تسلط غرب بر کشورهای مظلوم حاصل مدل شهر ترسیم شده در فلسفه غرب است.

وی با اشاره به اینکه استعمار در طول تاریخ وجود داشته است و منفعت سلطه گران هربار در شکلی ظاهرشده است، گفت: در اواخر قرن 18 و اویل قرن 19 استعمار به روش خشن بود و به صورت مستیقم در کشورها حاکمیت داشت که به استعمار سنتی نامگذاری شده است اما امروز استعمار در شکل جدید خود رخ نمایی کرده است.

این پژوهشگر علوم سیاسی گفت: استعمار فرانو این است که مردم با تفکر غربی بیندیشند و منافع خود را در هر موقعیتی که قرار بگیرند، همسو با غرب تعریف کنند.

وی با اشاره به اینکه رواج علوم انسانی غربی، استعمار فرانو محسوب می‌شود گفت: استعمار فرانو مرحله تکاملی در استعمار است و در این دوران تسلط بر کشورها از هر دوره ای کم هزینه‌تر و اثرگذارتر است. /909/پ202/ع

ارسال نظرات