۱۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۰:۲۸
کد خبر: ۹۹۸۴۷
کارشناس مسائل دینی:

مبلغان در ایام نوروز فرهنگ صحیح شادی را تبیین کنند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام واعظ موسوی با اشاره به فضای شادی و نشاط ایام نوروز گفت: مبلغان در این فرصت می توانند فرهنگ صحیح شادی را ترویج و تفاوت میان شادی های حلال و حرام را تبیین کنند.
مبلغان در ایام نوروز فرهنگ صحیح شادی را تبیین کنند
حجت الاسلام واعظ موسوی، کارشناس و مشاور خانواده، در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد در خصوص فرصت‌های تبلیغی در ایام نوروز اظهار داشت: نخستین فرصتی که پیش روی مبلغان دین وجود دارد این است که در این ایام با توجه به بهار و حیات دوباره طبیعت، نسبت به مسأله معاد و حیات اخروی انسان‌ها تذکر دهند.

وی با بیان این‌که رستاخیز طبیعت مرده می‌تواند نمادی از رستاخیز دل‌های مرده در اثر گناه باشد، افزود: از دیگر فرصت‌های بارز عید نوروز، صله رحم است که از مهم‌ترین آموزه‌های دینی است و مبلغان بایستی پیش از فرارسیدن ایام نوروز، با سخنان خود مردم را نسبت به رفع کینه ها و پایان دادن به قهر و کدورت ها تذکر دهند و جایگاه و اهمیت صله رحم را تبیین کنند.

این خطیب برجسته حوزه علمیه مشهد با اشاره به فضای شادی و نشاط ایام نوروز خاطرنشان کرد: مبلغان در این فرصت می‌توانند فرهنگ صحیح شادی را ترویج و تفاوت میان شادی‌های حلال و حرام را تبیین کنند.

حجت الاسلام واعظ موسوی با اشاره به پایبندی به آداب و رسوم پسندیده و رعایت آن در ایام نوروز تصریح کرد: مدیریت ارتباطات نیز در این ایام اهمیت ویژه ای دارد؛ گاهی در نشست های خانوادگی دیده می‌شود که به بیان سخنان لغو و بیهوده و یا گناه می‌پردازند، مبلغان باید با مدیریت خود مباحث این نشست‌ها را جهت‌دهی کنند.

این مشاور خانواده در ادامه به رویکرد مردم به نو‌ کردن محیط اطراف اشاره کرد و گفت: نفس این امر پسندیده است؛ اما باید مراقب بود گرفتار تجملات نشویم. مبلغان باید تفاخر و تکاثر و تشریفات و تجملات را نفی کرده و تفاوت ان را با زیبایی در عین سادگی بیان کنند.

وی ابراز داشت: تبیین احکام و آداب سفر و مسافر نیز از فرصت‌های تبلیغی این ایام به شمار می‌رود، همچنین نظافت محیط پیرامون می‌تواند الگو و تلنگری برای خانه تکانی دل باشد.

حجت الاسلام واعظ موسوی در خصوص امکان بهره‌گیری از فرصت تبلیغ چهره به چهره در نوروز یادآور شد: در تبلیغ چهره به چهره ابتدا باید به فرموده قرآن کریم «یدعون الی الخیر‌» داشت و اعتماد مخاطب را جلب کرد؛ زیرا زمانی می‌شود به خیر و نیکی دعوت کرد که اعتماد مخاطب جلب شده باشد.

وی یادآور شد: این نوع تبلیغ باید کوتاه باشد نه در حد یک منبر و سخنرانی، تبلیغ چهره به چهره می‌تواند در حد یک نگاه یا لبخند یا یک جمله باشد و نیاز به زیاده گویی نیست. در بیان موضوعات نیز محدودیتی وجود نداشته و باتوجه به نیاز مخاطب می‌توان بحث را آغاز کرد. نیازسنجی، شرایط و استعدادها و ویژگی‌های فردی مخاطب برای تأمین خوراک فکری او بسیار مهم است./930/ت302/س
ارسال نظرات