۱۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۱:۰۱
کد خبر: ۹۹۹۱۶
محقق حوزه علمیه قم:

پژوهش با هویت حوزه‌های علمیه گره خورده است

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: شاخصه‌های یک پژوهش اصیل و استاندارد در حوزه علوم دینی، کارگشایی، عقلانیت و حجیت است.
پژوهش


حجت الاسلام مهدی علیزاده، مدیر گروه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: هویت تاریخی حوزه‌های علمیه بر تولید معارف دینی و رساندن این معارف به دست تشنگان معارف الهی بوده است.

وی ادامه داد: تولید معارف دینی و بسط این علوم همزمان با نیازهای دانشی فرهنگ و تمدن اسلامی بر اساس پژوهش بوده است.

این محقق حوزه علمیه قم اظهار داشت: پژوهش اهمیتی بنیادین دارد و با هویت و کارکرد نهاد مذهبی روحانیت ارتباط دارد.

وی با اشاره به اینکه علم دارای سه شاخص عقلانیت، کارآمدی و حجیت است، گفت: علم باید قابلیت تفاهم و تفهم علمی داشته باشد و در حوزه گفتمانی صاحب نظران از انسجام دانشی و روشی برخوردار باشد.

وی با اشاره به پناه بردن پیامبر اکرم(ص) به خداوند از علم غیر نافع بیان داشت: علم باید سودمند باشد و سیره عقلاء در طول تاریخ حکم می کند امری که دارای تخصیص منابع مالی است باید گرهی از گره‌های جامعه را بگشاید.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم بیان داشت: علم غیرسودمند مشروعیت، مقبولیت و ادامه حیات نخواهد داشت و در مسیر خود از گردونه بازیگران معرفت خارج خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه علم دینی باید منسوب به دین باشد و قابلیت استناد روشمند به منابع دینی را داشته باشد، ادامه داد: علم دینی باید افزون بر ارایه متاعی عقلانی به روشی هدفمند، به منابع دسته اول یعنی قرآن و سنت مستند باشد.

این محقق حوزه علمیه قم گفت: شاخصه های یک پژوهش اصیل و استاندارد در حوزه علوم دینی، کارگشایی، عقلانیت و حجیت است.

وی با تاکید بر اینکه تربیت ذهنی طلاب در حوزه پژوهش باید جدی گرفته شود، گفت: نباید از پشت درب‌های بسته به اندیشیدن بپردازیم بلکه باید به نیازهای جامعه توجه کنیم و پژوهش را به سوی عملیاتی شدن سوق دهیم. /909/ت302/ع

ارسال نظرات