۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۶۶۱۴۱۵
کارشناس مسائل رسانه مطرح کرد؛

کرونا؛ ابزار جنگ شناختی دشمن برای ضربه زدن به گفتمان عاشورا

کرونا؛ ابزار جنگ شناختی دشمن برای ضربه زدن به گفتمان عاشورا
آل داود با بیان اینکه غربی‌ها از کرونا به عنوان ابزار جنگ شناختی استفاده می‌کنند تا گفتمان عاشورایی را حذف کنند، گفت: آنها از هر طریقی می‌خواهد به این گفتمان ضربه بزنند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، سید علیرضا آل داود کارشناس مسائل رسانه در ویژه برنامه رادیویی «از سکوت تا بایکوت» با اشاره به مسأله مهندسی معکوس رسانه های خارجی نسبت به عزاداری ماه محرم گفت: امروز رسانه های خارجی مبتنی بر ابزارهای هوشمند بوده و این سبب شده دشمن آشکار تر از گذشته به مبانی ما حمله کند.

وی به دشمنی های ظالمانه آمریکا با ملت ایران در جریان تحریم های دارویی اشاره کرد و ادامه داد: امروز باید از خود سؤال کنیم چرا آمریکا اینترنت را تحریم نمی کند؟ دشمن از طریق فضای مجازی و اینترنت ذائقه مردم را می سنجد و با مهندسی معکوسی که انجام می دهد، اعتقادات آنها را نشانه گرفته است.

آل داود با بیان اینکه رسانه های خارجی بر مبنای جنگ روایت ها بر رسانه های داخلی غلبه گفتمانی پیدا می کنند، عنوان کرد: بارها مشاهده می کنیم که دشمن در ایام ماه محرم شبهاتی را القا می کند و در این زمینه سرمایه گذاری های بسیاری انجام داده است؛ نکته جالب این که هزینه سرمایه گذاری های دشمن را ما از طریق پرداخت هزینه اینترنت جبران می کنیم!

کارشناس مسائل رسانه با اشاره به اینکه چینی ها پس از جنگ جهانی دوم برای جلوگیری از نفوذ آمریکا در اعتقادات‌شان شبکه ملی اطلاعات را برای کشور خود راه اندازی کردند، گفت: حتی خود آمریکا که سازنده اینترنت است، برای جلوگیری از سرقت اطلاعات‌شان، شبکه ملی اطلاعات را برای خود ساخته است؛ همه سرویس هایی که در جغرافیای فیزیکی آمریکا استفاده می شود، تحت پوشش شبکه ملی اطلاعات بوده و قابلیت نفوذ ندارد.

وی با اشاره به اینکه دشمن احساسات و عواطف ملت ایران را سنجیده و طبق ذائقه خود ایرانی ها شبهه پراکنی کرده و حکمرانی می کند، اضافه کرد: امروز دشمن اهداف خود را از طریق فضای مجازی پیگیری می کند؛ به عنوان مثال شهید سلیمانی را در دنیای فیزیکی ترور کرده، سپس در عرصه سایبری هشتگ های مرتبط با آن را سرکوب رسانه ای می کنند.

آل داود با بیان اینکه غربی ها با تسلطی که بر رسانه ها دارند، هر روایتی که خودشان می خواهند را علیه مسائلی همچون محرم در فضای سایبری پخش می کنند، ابراز داشت: غربی ها با استفاده از شیوه های جذاب، روایت های خودشان را در ذهن کسانی که سواد رسانه ای کمی دارند، باور پذیر می کنند.

کارشناس مسائل رسانه عنوان کرد: امروز دشمن به صورت مستقیم به امام حسین(ع) و عاشورا حمله نمی کند، بلکه انواع شبکه های اجتماعی را راه می اندازد تا جوانان به سرگرمی های مبتذل مشغول شده و خود به خود از مکتب حسینی جدا شوند؛ اگر سواد رسانه ای جوانان خود را ارتقا ندهیم بدون شک از ریل مکتب حسینی خارج خواهند شد.

آل داود با بیان اینکه غربی ها از کرونا به عنوان ابزار جنگ شناختی استفاده می کنند تا گفتمان عاشورایی را حذف کنند، عنوان کرد: دشمن از هر مسأله ای استفاده می کند تا به گفتمان عاشورا ضربه وارد کند؛ امروز با جنگ ترکیبی رسانه ای مواجه هستیم و جالب این است که دشمن در این زمینه از اطلاعاتی که خودمان به او می دهیم، علیه مان استفاده می کند؛ دشمن با استفاده از ترنفدهای مختلف، نقطه قوت کشورمان را به دست خودمان به نقطه ضعف تبدیل می کند.

کارشناس مسائل رسانه تأکید کرد: دشمن با ایجاد پروپاگاندای محاسباتی در رسانه ها و بسترسازی اجتماعی سبب می شود خودمان لوله تفنگ را به سوی ارزش های خود بگیریم؛ دشمن از طریق فضای مجازی برای خود سربازانی تربیت می کند تا جلوی فرهنگ اصیل خود بایستند و علیه آن اقدام داشته باشند.

وی در پایان بر ضرورت ارتقای سواد رسانه ای افراد جامعه تأکید کرد و گفت: اگر بر فضای مجازی کنترل و نظارت وجود نداشته باشد، بدون شک اخبار جعلی جایگزین اخبار اصلی شده و بستر کنشگری به دست دشمن خواهد افتاد؛ دشمن با تکنیک های رسانه ای، زبانی و اقناع مخاطب در دیدگاه افراد تغییر ایجاد کرده و این تغییر به تزلزل پارادایم ها و رفتارهای آنها می انجامد، بنابراین باید با ارتقای سواد رسانه ای در جامعه، افراد را در مقابل فیک نیوزها مصون سازی کنیم.

شاهد افول ستاره لیبرال دموکراسی به عنوان تمدن نظم بخش در جهان هستیم

در بخش دیگر این برنامه محمود شهیدی کارشناس مسائل رسانه با اشاره به مهندسی معکوس رسانه ای و تبلیغی رسانه های خارجی در رابطه با محرم گفت: رسانه های بیگانه سعی دارند القا کنند جامعه ایرانی با اجبار نظام در عزاداری های حسینی حضور پیدا می کنند.

وی با بیان اینکه گفتمان رسانه های غربی این است که نشان دهند جامعه ایرانی اعتقادی به آیین عزاداری ندارد، ادامه داد: این در حالی است که عزاداری ماه محرم ریشه های تاریخی عمیقی در وجدان جامعه ایرانی و اسلامی دارد.

شهیدی نمونه ای از تناقض های رسانه های غربی را اینگونه بیان کرد: رسانه های غربی چالش های جدی که اندیشه لیبرال دموکراسی با آنها مواجه است را به حاشیه می رانند، اما با تکنیک های رسانه ای، جبهه اسلام گرایی را فاقد قدرت نظم بخشی جلوه می دهند.

کارشناس مسائل رسانه خاطرنشان کرد: رسانه های غربی با تأکید بر جامعه پذیری سیاسی ایرانی ها و تکنیک های زبانی برای القای فاقد نظم بخش بودن تفکر اسلامی و شیعی، هویت اسلامی و سیاسی را زیر سؤال برده و واقعیت ها به حاشیه می رانند.

وی به تبیین راهکارهای تقابل رسانه ای با رسانه های خارجی پرداخت و افزود: امروز با جنگ گفتمانی، فرهنگی و رسانه ای مواجه هستیم، بنابراین باید رابطه میان دانش و توانایی را تقویت کنیم؛ هر چه بتوانیم دانش و علم مربوط به نظام اجتماعی اسلامی را تقویت کرده و آن را به عنوان گفتمان مسلط در افکار عمومی تداعی کنیم موفق تر خواهیم بود.

شهیدی بیان کرد: امروز عرصه عزاداری های حسینی نوعی فضای عمومی برای بازتولید و نشر افکار روشن بخش و روشن گرایانه نسبت به عمق و اهداف واقعی رسانه های خبری امپریالیستی محسوب می شود، از این رو هر چه دانش جمعی ما نسبت به این موضوع افزایش پیدا کند، بدون شک توانایی ما نیز در مقابله با دشمن ارتقا خواهد یافت.

کارشناس مسائل رسانه با بیان اینکه امروز شاهد افول ستاره لیبرال دموکراسی به عنوان تمدن نظم بخش در جهان هستیم، عنوان کرد: برای مقابله با جنگ رسانه ای و گفتمانی دشمن باید پیام مکتب امام حسین(ع) را به صورت جهان شمول تبیین کنیم، زیرا این کار تیغ تبلیغی دشمن را کند می کند.

وی با تأکید بر اینکه باید نگاه تمدنی به عاشورا و اربعین داشته باشیم، گفت: فلسفه تمدنی عاشورا و اربعین، نگرش های فرهنگی آسیب زا را خنثی می کند./841/پ200/ف

ارسال نظرات