۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۵
کد خبر: ۶۶۳۵۳۱
در گفت‌وگو با مؤمن نسب مطرح شد؛

اندر حکایت تلاش‌ها برای به حاشیه بردن طرح ساماندهی فضای مجازی

اندر حکایت تلاش‌ها برای به حاشیه بردن طرح ساماندهی فضای مجازی
مؤمن‌نسب گفت: طرح کاپیتولاسیون فضای مجازی آقای رضاخواه مصداق اختلاف بیانداز و حکومت کن می‌باشد، به گونه‌ای که بتوانند حکمیت در مجلس به راه بیاندازند.
روح‌الله مؤمن‌نسب کارشناس فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، به استعمارشکن بودن طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی حجت‌الاسلام پژمانفر اشاره کرد و گفت: دو طرح در مجلس ارائه شده است؛ یکی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی است که از سوی حجت‌الاسلام پژمانفر مطرح شد و این طرح استقلال در فضای مجازی، سرعت، امنیت و کیفیت را افزایش می‌دهد و کاهش قیمت اینترنت را به ارمغان می‌آورد.

وی طرح دکتر مجتبی رضاخواه را طرح کاپیتولاسیون فضای مجازی خواند و خاطرنشان کرد: طرح دوم توسط دکتر مجتبی رضاخواه یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده است که عنوان این طرح یک عنوان فریبنده‌ای است و عده‌ای از نمایندگان نیز فریب آن را خوردند و امضایش کردند؛ اما موارد ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ بر روی به رسمیت شناختن استعمار آزادانه بیگانگان تأکید می‌کند و بهتر است این طرح را کاپیتولاسیون فضای مجازی خواند.

کارشناس فضای مجازی در توضیح این طرح ارائه شده گفت: این طرح قوه قضاییه را در فضای مجازی به‌طور کامل محدود می‌کند؛ به‌گونه‌ای که اگر شرکت یا نرم افزاری محتوای مجرمانه داشته باشد و یا برای امنیت ملی کشور خطری ایجاد کند دستگاه قضایی کشور هیچ حقی برای برخورد با این‌گونه شرکت‌ها و نرم افزار‌ها ندارند.

وی در ادامۀ توضیح تبعات تصویب این طرح افزود: با تصویب این طرح کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه قوه قضاییه بی‌اثر خواهد شد که اگر محتوای مجرمانه یا شکایتی هم وجود داشته باشد باید به تأیید گروهی که بیشتر مسؤولان آن دولتی هستند، برسد که اگر تایید نشود کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه هیچ حقی برای ورود به این مسائل را نخواهد داشت.

مؤمن نسب به سلب حق شکایت اشخاص حقیقی در این طرح اشاره کرد و اظهار داشت: در جای دیگر این طرح آمده است که هیچ شخص حقیقی حق شکایت از شرکت‌های خارجی ندارد، در قرارداد کاپیتولاسیون اگر شرکت یا شخص آمریکایی جنایتی را مرتکب می‌شد، افراد می‌توانستند بروند و در کشور خود فرد خاطی شکایت کنند؛ اما این طرح حتی این حق را هم نمی‌دهد، این یعنی نمایندگان مردم ایران طرحی فراتر از کاپیتلاسیون را در کشور جمهوری اسلامی مطرح کردند و عده‌ای هم آن را امضا کرده‌اند!

وی از مخالفت صریح این طرح با بیانات رهبر معظم انقلاب ابزار تأسف کرد و گفت: مادۀ دوم این طرح صراحتا با دستور رهبری مخالفت دارد. رهبری فرمودند نباید هیچ‌گونه شورا و کمیته موازی با شورای عالی فضای مجازی ایجاد شود؛ اما طرح دکتر رضاخواه دستور به ایجاد کمیته‌ای موازی با شورای عالی فضای مجازی را می‌دهد.
 
این کارشناس فضای مجازی در توضیح ماده دو طرح رضاخواه عنوان کرد: متأسفانه مسؤولانی که برای این کمیته عالی فضای مجازی انتخاب شده‌اند اکثرا دولتی و از افرادی هستند که در شورای عالی فضای مجازی مرتکب کارشکنی شده‌اند، آنچنان کار مثبتی از خود ارائه نکرده‌اند و در مظان اتهام اهمال کاری برای پیگیری شبکه ملی اطلاعات قرار دارند؛ آن وقت دقیقا همین افراد مسؤول پیگیری شبکه ملی اطلاعات در این کمیته هستند!
 
وی ارائه یک طرح کاملا دولتی را از دکتر رضاخواه به عنوان نمایندۀ مردم تعجب برانگیز عنوان کرد و ابراز داشت: به نظر بنده اگر نگوییم این طرح توسط افرادی خارج از جمهوری اسلامی طراحی شده است، بدون شک برخی عوامل داخی این طرح را به نگارش درآورده‌اند و اینکه چگونه این طرح از طریق نمایندگان مردم در مجلس ارائه شده است، هم مسأله‌ای تعجب برانگیز است.
 
کارشناس فضای مجازی جلسات مفصل برخی امضا کنندگان طرح رضاخواه با شخص وزیر ارتباطات قبل از ارائه این طرح به مجلس، باعث قوی‌تر شدن احتمال نگارش طرح توسط فیروزآبادی و جهرمی عنوان کرد.

وی به مغایرت شدید طرح با قانون اساسی و استقلال کشور اشاره کرد و گفت: خیال ما برای تصویب نشدن این طرح راحت است چرا که این طرح به شدت با قانون اساسی و استقلال کشور مغایرت دارد و اگر به فرض محال در مجلس تصویب شود، در شورای نگهبان رد خواهد شد؛ بنابراین این طرح اساسا برای تصویب ارائه نشده بلکه برای تضعیف و اختلاف در طرح صیانت از حقوق کاربران حجت‌الاسلام پژمانفر مطرح شده است.

مؤمن نسب نگارش این طرح با ظاهر فریبنده را به قصد اختلاف اندازی عنوان و خاطرنشان کرد: این طرح مصداق اختلاف بیانداز و حکومت کن، است تا عده‌ای بتوانند مثل گذشته به روند اشتباهشان ادامه دهند. به نظر بنده نمایندگانی که پای این طرح را به اشتباه امضا کرده‌اند، بهتر است هرچه سریع‌تر از مردم ایران معذرت خواهی کنند و امضای خودشان را پس بگیرند.

وی به رسوایی خائنین در تاریخ اشاره کرد و اظهار داشت: نویسندگان و طرفداران این طرح بدانند بدون شک مانند قرارداد کاپیتولاسیون که از طرفی باعث انقلاب اسلامی شد و از طرف دیگر رسوایی تاریخی برای طرفداران آن باقی ماند؛ اولا این طرح به نتیجه نخواهد رسید، دوما اسم امضا کنندگان این طرح در تاریخ ثبت خواهد شد و سوما با ارائه این طرح شروع انقلاب اسلامی در فضای مجازی کلید زده شد.
 
کارشناس فضای مجازی گفت: ما این گمان را می‌کنیم که اشخاصی سناریو دارند که در مقابل طرح انقلابی یک طرح ضدانقلابی مطرح کنند و بعد بگویند که نه این طرح و نه آن طرح، تا یک طرح ضعیف‌تر و بی‌خاصیت را مطرح کنند و به آن بسنده کنیم که باید نمایندگان درمقابل چنین حکمیتی حساسیت و مقابله جدی داشته باشند.

وی پیش نویس طرح حجت‌الاسلام پژمانفر را با کمی اصلاح به عنوان حلال تمام مشکلات فضای مجازی کشور معرفی کرد و اظهار داشت: ما نباید به دام فشار حبابی رسانه‌ها بیفتیم که امروز یک حباب اطلاعاتی جدی در توییتر و امثالهم به راه انداخته‌اند که متأسفانه نمایندگان مجلس نیز به آن فضاها رفته و جریانات مقابل با یکسری عملیات رسانه‌ای حساب شده بر رأی و نظر نمانیدگان تأثیر می‌گذارند؛ تاجایی که دچار اشتباه محاسباتی می‌شوند.‌
 
مؤمن نسب گفت: ای کاش نمایندگان مجلس به این نتیجه می‌رسیدند تا از این فضاها دور شوند تا در دوره انتخاباتی‌شان دچار اشتباه محاسباتی نشوند، از طرفی هم با ورود نمایندگان به توییتر آن‌ها بدون اینکه متوجه شوند از آن فضا تأثیر می‌گیرند و براساس آن فضا اظهار نظر می‌کنند؛ این باعث دوری نمایندگان از بدنه مردم خواهد شد.
 
وی در پایان به پلتفرم فتنه برانگیز توییتر اشاره کرد و گفت: توییتر در دنیا به عنوان پلتفرم فتنه شناخته می‌شود که به جای محدود کردن این فضا در کشور، برخی به دنبال توسعه آن هستند./ت301/ق
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۵
باسلام
نظرات استاد مومن نسب بسیار عالی و کاربردی هست،حتما نیاز هست که همه دست اندر کاران و فعالان این حوزه‌ها مطالبه گری های ایشان را نشر و پیگیری و اجرا نمایند
4
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۶
درود بر مهندس مومن نسب مرد پرتلاش و خستگی ناپذیر
خداییش در مدتی که با ایشون آشنا شدم ، دیدم نسبت به فضای مجازی عوض شده ، مشخصه مطالبی که بیان می‌کنه همه از روی مطالعه یه و با مدرک حرف میزنه .
انشاالله انقلاب در فضای مجازی بزودی تحقق خواهد یافت
2
0
ناشناس
|
۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۴
ان شاءالله که همینطوره...
ان شاءالله یک انقلاب اسلامی در فضای مجازی شکل بگیره