۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۶۷۱۴۹۳
آیت الله حسینی بوشهری در گفت‌وگو با رسا تشریح کرد؛

عوامل زمینه ساز فتنه ۸۸/ ۹ دی؛ تجلی وظیفه شناسی و تکلیف مداری مردم

عوامل زمینه ساز فتنه ۸۸/ ۹ دی؛ تجلی وظیفه شناسی و تکلیف مداری مردم
رییس جامعه مدرسین ترویج روحیه یأس و ایجاد جو خودزنی در جبهه داخلی را راهبرد‌ دشمن دانست و گفت: وظیفه شناسی و تکلیف مداری مردم در یوم الله ۹ دی تجلی یافت.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به ابعاد مهم و مختلف حماسه 9 دی و روز بصیرت، گفت: این روز، روزی است که حماسه ای بزرگ رقم خورد و مردم به صورت خودجوش در برابر فتنه ای که دشمن با سوء استفاده از مسائل داخلی کشور برای براندازی طراحی کرده بود، ایستادند.

وی با اشاره به آیه شریفه «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَىٰ بِآيَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ»، نهم دی را مصداق بارز «یوم الله» دانست و اظهار داشت: خداوند کریم همواره به پیشوایان و انبیای الهی توصیه کرده است که روزها و حوادث مهم و بزرگ که منجر به پیروزی جریان حق یا شکست جریان باطل شده است را به امت خودشان متذکر شوند.

آیت الله حسینی بوشهری به تبیین ویژگی های یوم الله 9 دی پرداخت و بصیرت، دشمن شناسی و اقدام به هنگام مردم را از شاخصه های مهم این روز بزرگ برشمرد و عنوان کرد: مردم شریف ایران پس از این که مشاهده کردند وقاحت دشمن به جایی رسیده که مقدساتشان را نشانه رفته و در این راستا عاشورا را مورد استهزاء و تمسخر قرار داده است و افزون بر این با موج سواری بر روی اعتراضات مردمی قصد براندازی دارد، بدون دعوت و به صورت خودجوش به صحنه آمدند و اوج تنفر خود را از فتنه و میزان ارادت و عشق خود را نسبت به عاشورا، انقلاب و نظام اسلامی و رهبری نشان دادند.

عوامل زمینه ساز فتنه 88

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه عوامل زمینه ساز فتنه 88 را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه «دنیا پرستی» یکی از این عوامل محسوب می شود، گفت: افرادی که این فتنه را راه انداختند بیگانه با اسلام نبودند، بلکه با ظاهر مدافع انقلاب و امام خمینی(ره) وارد این فتنه شده و سپس با میل به مادیات منحرف شدند.

وی همچنین «هواپرستی» را دومین عامل زمینه ساز فتنه 88 برشمرد و افزود: امیرمؤمنان(ع) در نهج البلاغه می فرمایند اگر پای هواپرستی به میان آمد و گرایش های هوس آلود در افراد پیدا شد، انحراف در مسیر به وجود خواهد آمد.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه «خودشیفتگی به جای معیارگرایی و حق گرایی» سومین عامل زمینه ساز شکل گیری فتنه 88 بود، عنوان کرد: برخی در این عرصه خود را حق مطلق می پنداشتند و برایشان هم مهم نبود خروجی کارشان در راستای اهداف دشمن قرار بگیرد.

کوتاهی خواص؛ منشأ فتنه 88

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه منشأ فتنه 88 کوتاهی خواص بود، بیان کرد: بر اساس روایتی از امیرمؤمنان(ع) تنها اهل بصیرت و صبر می توانند در حوادث و فتنه ها عهده دار امور باشند و فضا را به نفع جریان حق مدیریت کنند.

وی در ادامه با اشاره به توأم شدن دهه بصیرت با دهه فاطمیه و سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، ولایتمداری حضرت صدیقه طاهره(س) را مورد اشاره قرار داد و ابراز کرد: ما باید نقش ولایت و رهبری را در جامعه لمس کنیم و همانگونه که حضرت زهرا(س) دفاع از ولایت را سرلوحه کار خود قرار داد، ما نیز از ایشان تبعیت کنیم؛ باید بدانیم سردار حاج قاسم سلیمانی جدای از خصلت های ذاتی که داشت، بخاطر ولایت پذیری اش به این درجه والا نائل شد.

آیت الله حسینی بوشهری به نقش بی بدیل رهبری در حماسه نهم دی اشاره کرد و اظهار داشت: مردم در نهم دی برای حفظ جایگاه رهبری به صحنه آمده و در حقیقت به توصیه های روایات در زمینه ولایتمداری عمل کردند؛ بر اساس روایات اگر کسی در هنگام یاری ولی خدا به خواب برود با لگد دشمن از خواب بیدار خواهد شد.

بهترین راهبرد امت سازی در جمهوری اسلامی، امنیتِ مردم محور است

وی یکی از درس های یوم الله 9 دی را اینگونه توصیف کرد: این حادثه عظیم به ما می آموزد بهترین راهبرد امت سازی در جمهوری اسلامی، امنیتِ مردم محور است، زیرا فتنه با حضور مردم خاموش شد؛ به بیان دیگر وظیفه شناسی و تکلیف مداری مردم در یوم الله 9 دی تجلی یافت.

آیت الله حسینی بوشهری با تأکید بر ضرورت دشمن شناسی و آگاهی به شگردهای دشمن خطرنشان کرد: ما باید متناسب با زمان و شرایط خود دشمن را بشناسیم و نسبت به شگردهایی که به کار می بندد آگاه شویم؛ ما نباید مرعوب دشمن شده و تحت تأثیر القائات آن قرار گیریم، زیرا دشمن درصدد تضعیف اراده مردم بوده، می خواهد بنیان های فکری و اعتقادی مردم را تخریب کند.

وی در پایان ترویج روحیه یأس و ایجاد جو خودزنی در جبهه داخلی را از راهبردهای دشمن دانست و یادآور شد: این کارها با این هدف صورت می گیرد که ما از دشمن اصلی غفلت کنیم، از این رو اگر دشمن شناس باشیم، نقشه های شوم بدخواهان را خنثی کرده و به آنها اجازه نفوذ نخواهیم داد./841/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
حوزه برای مشکلات مردم راهکار ارائه دهد.
0
0