۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۹
کد خبر: ۶۷۳۳۰۸
حجت الاسلام ابوترابی:

علامه مصباح از توهین ها باکی نداشت

علامه مصباح از توهین ها باکی نداشت
حجت الاسلام ابوترابی گفت: ایشان با توهین ها عقب نمی نشستند بلکه تلاش ایشان برای پاسخ و روشنگری طرف مقابل را مجاب می کرد تا در مقابل منطق ایشان عقب نشینی کند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام دکتر احمد ابوترابی در وبینار علمی «خوانشی از سیره علمی و عملی علامه مصباح یزدی (ره)» که شب گذشته برگزار شد با اشاره به دیدگاه علامه مصباح یزدی در مورد شبهه گفت: آیت الله مصباح شبهه را پلی برای هدایت افراد می دیدند.

این استاد حوزه و دانشگاه روایتی از امیرالمؤمنین(ع) در مورد شبهه را یادآور شد و اظهار داشت: از نظر امام (ع) بدعت ها آن هایی است که در آن با دین خدا مقابله می شود و کسانی که اهل بدعت هستن حق و باطل را با هم ممزوج می کنند؛ این در حالی است که حق پنهان نمی ماند و وقتی حق و باطل ممزوج شد شیطان بر دوستان خود مستولی می شود و راه نجات از این فتنه پناه بردن به درگاه و الطاف الهی است.

وی افزود: هدف از پرداختن به  شبهه هدایت است؛ علامه از پرداختن به شبهه به دنبال هدایت کسانی بود که شبهات آنان را از مسیر منحرف کرده است و هدایت باید عمیق باشد تا ماندگار شود و اگر عمیق باشد ایمان و کمال قوی تری با خود خواهد داشت.

حجت الاسلام ابوترابی بیان داشت: علامه بارها این روایت را در جلسات مختلف بیان می کردند که «خداوند اگر کسی را به دست تو هدایت کند ارزش آن از  هرچه خورشید بر آن می تابد بالاتر است» و این نشان از اهمیت هدایت برای ایشان داشت.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: در جلسه ای از ایشان سوال شد که آیا حکومت در جایی که راهی دیگری ندارد می تواند برای پیشبرد اهدافش از زوراستفاده کند، ایشان در پاسخ گفتند «هدف حکومت هدایت است معنا ندارد و نمی شود هدایت را با زور انجام داد.

وی بیانیه داشت: علامه ابتدا نوع شبهه را بررسی می کنند و گستره آن را رصد می کرد و در بحث فروع دین وقتی به شبهات می پرداختند که آن شبهه هدایت را مورد تهدید قرار می داد و به احکام یا شبهات اعتقادی دست چندم نمی پرداختند و شبهاتی را دنبال می کردند که اصل اسلام نه فقط شیعه را هدف قرار می دهند.

حجت الاسلام ابوترابی افزود: در پاسخ به شبهات ایشان از ابتدا وارد آیات و روایات نمی شدند چون اکثر این شبهات عقلی است و از سوی دیگر ساده سازی پاسخ ها از شیوه های عملی ایشان بود و از پاسخ های پیچیده به شبهات پرهیز می کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: علامه به زمینه های شبهات را نیز گاهی می پرداختند و از سوی دیگر برای پاسخ به شبهه و فهماندن عمق انحرافی که ایجاد می کند به پیامدهای اجتماعی آن را نیز بیان می کردند چرا که گاهی برای هدایت گفتن این پیامدها لازم است.

وی گفت: ایشان با توهین ها عقب نمی نشستند بلکه تلاش ایشان برای پاسخ و روشنگری طرف مقابل را مجاب می کرد تا در مقابل منطق ایشان عقب نشینی کند.

حجت الاسلام ابوترابی خاطر نشان کرد: علامه معتقد بودند در مواجهه و مباحثه با اهل سنت نباید از بحث ولایت شروع کنیم بلکه می گفتند ابتدا از آن ها بپرسید شما از کدام فرقه اید؟ بعد خود را همسطح آن ها به عنوان یکی از فرقه ها با عنوان فقه جعفری معرفی کنید بعد هم تعریف و تمجیدهای امثال ابوحنیفه را از  استاد خود امام صادق (ع) یادآور شوید و بگوئید ما پیرو استادیم و شما پیرو شاگرد هستید.

 وی گفت: برخورد علامه با کانت همان برخورد با صدر المتالهین بود کلام می شنید و تحلیل می کرد و نظر می داد و بحث و معیار او به طور کامل عقلی بود.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره آثار علامه بیان داشت: آموزش فلسفه ایشان تنها یک کتاب آموزشی نیست و تفاوت آن با آثار از این دست این است که علاوه بر جنبه آموزشی، پاسخگوی شبهات نیز هست و در واقع کار ده درس معرفت شناسی این کتاب مقابله با شبهات است.

وی گفت: علامه طرح ولایت را برای مبارزه با شبهات طراحی کردند و آن را حاصل عمر 80 ساله خود می دانستند و کسانی که در این درسها شرکت می کردند حداقل این اثر را برایشان به دنبال داشت که مطمئن می شدند که شبهات وارد شده پاسخ علمی دارد./1399/پ202/ ف

ارسال نظرات