۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۶۷۷۳۶۰
حسین میرزایی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:

فرهنگ در ۱۴۰۰ پررنگ‌تر خواهد شد

فرهنگ در ۱۴۰۰ پررنگ‌تر خواهد شد
لایحه بودجه سال آینده در حالی روزهای نهایی خود را در مجلس طی می‌کند که کمیسیون فرهنگی برای افزایش اعتبارات این حوزه تلاش‌های فراوانی کرد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، لایحه بودجه سال آینده در حالی روزهای نهایی خود را در مجلس طی می‌کند که کمیسیون فرهنگی برای افزایش اعتبارات این حوزه تلاش‌های فراوانی کرد. نمایندگان این کمیسیون براین باور بودند که فرهنگ با حوزه باورها و نگرش‌ها سروکار دارد و آن‌ها را تغییر می‌دهد. اگر نگرش‌ها تغییر نکند، حرکت نوینی آغاز نمی‌شود و قادر به ایجاد تحولات فرهنگی‌ نخواهیم بود‌. 


بر پایه آمار‌های رسمی بودجه سال‌های گذشته، به‌طور میانگین بودجه کل حوزه فرهنگ در کشور ۱۱ هزار میلیارد تومان است که ۱۴۰ هزار تومان سرانه یعنی روزانه ۱۰۰ تومان می‌شود. درواقع سهم حوزه فرهنگ نسبت به کل بودجه در سال ۹۳ تا ۹۷ یک درصد بوده و در سال ۹۸ هفت دهم درصد و در سال ۹۹ به نیم درصد کل بودجه تبدیل شد.


با در نظرگیری میزان تورم و با توجه به وجود نهادهای متعدد و اثرگذار زیرمجموعه بخش فرهنگی کشور، بودجه ناچیز، تنها فرهنگ را کمرنگ خواهد کرد. «رسالت» طی گفت‌‌وگو با حسین میرزایی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به تشریح وضعیت بودجه ۱۴۰۰ بخش فرهنگی پرداخت.

فرهنگ در ۱۴۰۰، پررنگ‌تر خواهد شد

حسین میرزایی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با «رسالت» بیان کرد:  «پیش از ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰، اعضای کمیسیون فرهنگی با رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور، نشست‌های متعددی را برگزار کردند. طی این نشست‌ها مقرر شد تا سهم بودجه سال ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال‌های گذشته، افزایش یابد.»وی افزود:«رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در جلسه با نمایندگان کمیسیون فرهنگی ضمن توافق با افزایش بودجه بخش فرهنگی، قول‌هایی مبنی بر بهبود نهادها و افزایش تخصیص اعتبارات را نیز دادند.»میرزایی تصریح کرد:«بودجه حوزه فرهنگی سال ۱۴۰۰ علی‌رغم افزایش اعتبار اما هنوز در رده قابل‌قبول قرار ندارد و به نسبت می‌توان درباره آن ابراز خرسندی و رضایت داشت.»عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد:«در سال ۹۹، بودجه حوزه فرهنگی کشور بسیار ضعیف و دچار نقصان‌های فراوان بود. همین امر موجب شد تا دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی کشور از انجام بسیاری از دستورات خود بازبمانند. اجرای دستورات قانونی نهادها، ملزم به دریافت اعتبار و  تخصیص بودجه است. چنانچه هریک از این موارد به‌درستی رعایت نشود، فعالیت‌ها متضرر و جامعه فرهنگی دچار آسیب می‌شود.»

 از اصلاح فرهنگ تا کاهش مشکلات

او یادآور شد: «اگرچه اولویت امروز جامعه معیشت مردم و اقتصاد آسیب‌دیده‌ کشور است اما به لحاظ ماهیت ذاتی، حوزه فرهنگی همواره از اهمیت بیشتری برخوردار است. اگر زیرساخت‌های فرهنگی کشور با تخصیص اعتبارات کافی اصلاح و  بازنگری درست شود، می‌توان امید داشت که بسیاری از مشکلات نیز همگام با آن اصلاح شوند.»وی ضمن بیان این‌که اهمیت فرهنگ در کشور برکسی پوشیده نیست و بی‌توجهی به آن موجب بروز و ظهور مشکلات متعدد می‌شود، گفت: «در بخش اعتبارات بودجه فرهنگی ۱۴۰۰، سازمان صداوسیما، وزارتخانه فرهنگ و ارشاد، وزارتخانه ورزش و جوانان و وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در زمره ۵۰ درصدی اعتبارات قرار‌می‌گیرند. بنابراین می‌توان عنوان کرد که بخش عمده بودجه فرهنگی  کشور شامل سازمان صداوسیما و سه وزارتخانه مذکور می‌شود.»
او در پایان این گفت‌وگو همچنین افزود: «در ۵۰ درصد باقی‌مانده از سهم بودجه فرهنگی کشور در سال ۱۴۰۰، ۶۰ دستگاه و نهاد قرار دارند که چنانچه حوزه اعتبارات‌ کافی باشد،‌ بهبود می‌یابند و چنانچه ناکافی و دچار نقصان باشد، در انجام وظایف خود دچار مشکل می‌شوند.»

منبع: رسالت
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۳
فیلم سینمایی «بعد از تو» به کارگردانی فرهاد نجفی با عبور مکرر از ارزش های اخلاقی در دیالوگ هایش، هم اکنون در سایت فیلیمو با مجوز قانونی (و البته هشدار +۱۷) در حال اکران آنلاین است!

اما با این پرسش روبرو هستیم که این فیلم با کدام میزان و معیاری، مجوز اکران اینترنتی را دریافت کرده است؟
لطفا پیگیری فرمایید
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۱
این افزایش بودجه به تنهایی موجب ارتقای فرهنگی نمی شود و قطعا برنامه دقیق و مدیران دلسوز می خواهد
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۱
این افزایش بودجه به تنهایی موجب ارتقای فرهنگی نمی شود و قطعا برنامه دقیق و مدیران دلسوز می خواهد
1
0