۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۶
کد خبر: ۶۷۸۸۳۹
حوزه علمیه و رسانه (۵)؛

وظایف متقابل رسانه ملی و حوزه علمیه

وظایف متقابل رسانه ملی و حوزه علمیه
حجت الاسلام بطحائی گفت: صدا و سیما باید همگام با مواضع رهبری و مراجع پیش برود تا بتواند فرهنگ اسلامی را به تمام جامعه ترویج کند.

حجت الاسلام سید محمد مهدی بطحائی گلپایگانی مولف کتاب جلوه ای از نهج البلاغه در موضوع کم رنگ شدن نقش حوزه علمیه در ساختار صدا و سیما به خبرنگار سرویس فرهنگی خبرگزاری رسا گفت: لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ۖ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ ۚ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ (حدید/۲۵) خداوند در این آیه شریفه اشاره به رسالت انبیا و رسولان خود دارد و در اصول کافی نیز روایت شده است العلما ورثه الانبیا، بنابراین در ابتدا برای بررسی این موضوع باید به رسالت حوزه علمیه، رسالت صدا و سیما و در نهایت به ارائه راهکار مناسب پرداخته شود.

وی افزود: طبق فرمایش امام صادق (ع) در اصول کافی، علمای اسلام وارثین انبیاء الهی هستند و آنچه که از انبیا به علما به ارث می رسد بیان و ترویج معارف اسلام ‌و سبک زندگی به شیوه صحیح است.

مولف کتاب جلوه ای از نهج البلاغه بیان کرد: در آیه ۲۵ سوره حدید خداوند می فرماید،لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ که اشاره به لزوم حضور انبیاء برای ایجاد عدل و قسط در جامعه دارد و از طرفی علما که ورثه انبیا هستند نیز باید جا پای انبیا بگذارند و اقامه ی عدالت و قسط کنند که لازمه آن بیان، ترویج و تحقق معارف اسلامی است که شامل عقلیات، نقلیات، ارزش های اخلاقی، بیان سبک زندگی، شیوه حکومت داری و... می باشد.

حجت الاسلام بطحائی گلپایگانی اظهار داشت: مقام معظم رهبری می فرمایند، حوزه علمیه باید همانند زنبور عسل عمل کند یعنی همانطور که زنبور هم عسل دارد و هم نیش، حوزه علمیه نیز باید هم جامعه را از معارف انقلاب و مبارزه‌ی در راه خدا و اسلام هشیار و بیدار کند و جوانان را سیراب نماید و از طرفی نیز در موارد لزوم برای تنبّه برخی از نیش خود استفاده کند.

وی افزود: رسالت حوزه مقدسه علمیه بیان معارف، اهداف اسلام، سبک زندگی و حکومت داری است تا سبب رشد جامعه و در نهایت به وجود آمدن و تقویت گفتمان های انقلابی در میان مردم گردد.

حجت الاسلام گلپایگانی با توجه به رسالت صدا و سیما گفت: امام خمینی (ره) صدا و سیما را به یک دانشگاه تعبیر کرده اند که در این دانشگاه باید؛ اصول اسلام و عالی ترین مفاهیم انقلاب که برخاسته از مکتب اهلبیت (علیهم السلام) است به شکل مؤثر و مناسب و نیز همراه با جاذبه ارائه گردد.

وی ادامه داد: رسالت صدا و سیما بسیار سخت و دشوار است چراکه تاثیر پذیری فراوانی بر جامعه دارد و لذا باید تمام معیار های مقاومت و استکبار ستیزی را دارا باشد.

مؤلف کتاب جلوه ای از نهج البلاغه در مورد راهکار مناسب به خبرنگار سرویس فرهنگی خبرگزاری رسا گفت: صدا و سیما باید گرایشات اصولی نظام را با تمام قوت و قدرت و هنرش آنگونه که مورد تایید و توقع رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید بوده ارائه کند.

وی ادامه داد: صدا و سیما باید همگام با مواضع رهبری و مراجع پیش برود تا روحانیت در دو بخش محتوایی و اجرایی به موفقیت برسد و بتواند فرهنگ اسلامی را به تمام جامعه القا کند.

گلپایگانی بیان کرد: موارد ذکر شده زمانی اتفاق می افتد که اولاً رسالت حوزه مقدسه علمیه و صدا و سیما شناخته شود و ثانیاً وحدت بین آنها و تهیه ی محتوا با در نظر گرفتن مبانی اسلام صورت گیرد.

سینا ریاحی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Bulgaria
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
احسنت
0
0