۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۸
کد خبر: ۶۷۹۵۵۱
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی؛

جامع ترین و کامل ترین نرم افزار نهج البلاغه

جامع ترین و کامل ترین نرم افزار نهج البلاغه
حجت الاسلام راشدی نیا گفت: ما با جامع ترین و کامل ترین نرم افزار نهج البلاغه روبرو هستیم و البته این گام نخست برای پژوهش درباره کلام حضرت امیر(ع) است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ اکبر راشدی نیا ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به رونمایی از اپلیکیشن نهج‌البلاغه همراه اظهار داشت: نرم افزار نهج البلاغه در گذشته در این مرکز تولید شده بود اما این نرم افزار باید هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ فنی به روز رسانی می شد.

وی با اشاره به همکاری خانه نهج البلاغه اصفهان در این پروژه گفت: خانه نهج البلاغه اصفهان در این پروژه حمایت های خوبی داشتند و ما در صدد هستیم در پروژه های مرکز با این نوع مراکز همکاری داشته باشیم.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی ضمن توجه به اهمیت خطبه ها و کلمات حضرت علی(ع) اظهار داشت: کلمات حضرت امیر(ع) علاوه بر جنبه های دینی، ارزش های فرادینی نیز دارد، زیرا حکمت ها و معرفت هایی در کلمات حضرت نهفته است که مخصوص یک دین نبوده و دیگرانی که مسلمان هم نباشند می توانند از آن استفاده کنند.

حجت‌الاسلام‌ راشدی نیا با اشاره به خطبه های فراوان حضرت امیر(ع) گفت: مسعودی مورخ معروف که در اوایل قرن چهارم بوده تعداد خطبه های حضرت را 480 خطبه دانسته است.

وی در ادامه افزود: مرحوم سید مرتضی بیان داشته که من 480 خطبه در اختیار داشتم ولی باید گفت که این خطبه های متأسفانه از بین رفته و ما در حدود 260 خطبه بیشتر در دست نداریم.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور بیان داشت: کارهای انجام شده تا کنون درباره نهج البلاغه بسیار کم است و ما الان هیچ خطبه کاملی از حضرت در دست نداریم.

حجت‌الاسلام‌ راشدی نیا گفت: بیشترین زحمت برای جمع آوری نهج البلاغه را مرحوم سید مرتضی کشیده و اگر آن زحمات انجام نمی گرفت ما اکنون همین مقدار از صحبت ها و کلمات حضرت علی(ع) را هم نداشتیم.

جامع ترین و کامل ترین نرم افزار نهج البلاغه

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی اظهار داشت: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی قصد دارد تمام آنچکه از حضرت علی(ع) وجود دارد اعم از اطلاعات و پژوهش های انجام گرفته را تجمیع کند و همه را با نام دانش نامه حضرت امیر(ع) عرضه کند.

وی در ادامه گفت: امروز که این نسخه از نهج البلاغه عرضه می شود در واقع نسخه اولیه ای از دانشنامه جامع امیر المؤمنین(ع) می باشد.

حجت‌الاسلام‌ راشدی نیا با اشاره به ویژگی های منحصر به فرد نرم افزار نهج البلاغه بیان داشت: در این نسخه از نهج ابلاغه فراز به فراز نسخه های متعدد نهج البلاغه با هم مقابله شده و اختلاف نسخه ها کاملا مشخص شده است.

وی در ادامه افزود: در این نرم افزار نهج البلاغه، 12 شرح از شروح معروف بر نهج البلاغه از ابن هیثم و منهاج البرائه تا شرح های ساده ای مثل پیام امیرالمؤمنین(ع) نیز آورده شده است.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی ضمن اشاره به ترجمه های نهج البلاغه گفت: در این نرم افزار از قدیمی ترین تا جدیدترین ترجمه های موجود که برای نهج البلاغه آمده استفاده شده است.

حجت‌الاسلام‌ راشدی نیا گفت: موضوعات نهج البلاغه در این نرم افزار به صورت درختی و به دو زبان فارسی و عربی آورده شده، همچنین متن نهج البلاغه به صورت گویا در آن قرار داده شده است.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با اشاره به ویژگی منحصر به فرد این نرم افزار بیان داشت: در این نرم افزار، نهج البلاغه تبدیل به 8000 فراز کوتاه شده که این کار سبب می شود که ترجمه و شرح برای همان فراز و به صورت کوتاه بیایید که از طولانی شدن جلوگیری شود و باید گفت این کار، کار بسیار سنگینی بوده که برای این نرم افزار انجام شده است.

وی در پایان ابراز کرد: ما با جامع ترین و کامل ترین نرم افزار نهج البلاغه روبرو هستیم و البته این گام نخست برای پژوهش درباره کلام حضرت امیر(ع) است و ان شاالله در نهایت ما دانشنامه جامعی را آماده کرده و تمام آنچکه جمع آوری شد را در پایگاه جامع به صورت برخط در اختیار دانش پژوهان و علاقه مندان قرار خواهیم داد.

ارسال نظرات