۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۶۷۹۵۸۲
به مناسبت روز معلم مطرح شد؛

ضرروت توجه اساتید به تربیت دانشجو در فضای مجازی

ضرروت توجه اساتید به تربیت دانشجو در فضای مجازی
رییس نهاد رهبری در دانشگاه ها گفت: بواسطه شرایط کرونایی ما ازفضاهای حضوری، محروم شدیم و استادان ما فضای مجازی را باید جدی تر بگیرند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی ضمن تبریک روز معلم و گرامیداشت سالروز شهادت شهید مطهری گفت: روز معلم و استاد را به همه اساتید و معلمان و همه عزیزان خدمتگزاران عرصه علم و تعلیم و تربیت تبریک عرض می‌کنم و همچنین سالروز شهادت استاد شهید مطهری را، شهیدی که روز شهادتش حسن انتخاب نام گذاری برای روز معلم بود، شهیدی که مثل یک شمع روشن کننده محیط، جامعه و اطرافیان به سمت نور بود که این انتخاب ارزش، جایگاه و اهمیت مقام معلم را یادآوری می‌کند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: شهید مطهری محصول و دست پرورده استادانی همچون علامه طباطبایی و امام راحل بود و ضمن اینکه استادان و معلمان خوبی داشت، خود استاد و معلم یک نسل از انسان‌های فرهیخته، پرتلاش و هدایتگر و مجموعه‌ای از نسل جوانی بود که بعداً طلایه‌دار حرکت‌های علمی، اخلاقی و فرهنگی در جامعه ما در مراکز دانشگاهی و حوزوی شدند.

وی افزود: یک واقعیت این است که بزرگان، اساتید و سنت حسنه آموزشی ما، معلمی را فقط معنای انتقال داده و اطلاعات علمی از آموزگار به فراگیر نمی‌داند بلکه معلمی علاوه بر آموزش دادن ارتقا شخصیت، رشد نفوس و تربیت انسان‌ها را هم شامل می شده است. بنابراین ما شاهد یک جریان تربیتی و تعلیمی در فضای استادی و معلمی در سنت خودمان هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی گفت: آن چیزی که امروزه استادان و معلمان جامعه ما به عنوان یک مسئولیت جدی در این راستا با خودشان همراه می‌بینند این است که نسل جوان که شاگردان مکتب تعلیم و تربیت امروزه مراکز آموزشی ما هستند متوجه و واقف هم سرنوشت جامعه خودشان و هم نسبت به مشکلات محرومین باشند.

وی تاکید کرد: موضوع انتقال امید به نسل جوان و باورمند کردن و دادن نگاه روشن و امیدوارانه به این جوانان عزیز برای برای حرکت به سمت آینده، موضوع راهنمایی برای کسب فضیلت‌های اخلاقی و توجه به ابعاد درونی برای رشد، علاوه بر حوزه‌های مهارتی و علمی که باید رخ دهد و موضوع اهمیت دادن به پژوهش و تحقیق از جمله موضوعاتی است که در کنار آموزش در مکتب و در درس شما عزیزان معلم و استاد دارد اتفاق می‌افتد و اتفاق خواهد افتاد.

نماینده رهبر انقلاب در دانشگاه‌ها تاکید کرد: امروزه بواسطه شرایط کرونایی ما از فضاهای حضوری و فضاهایی که دانشجو و فراگیر در محضر اساتید حاضر می‌شد، محروم شدیم و طبیعتاً سبک خاصی از آموزش که آموزش مجازی است در فضاهای دانشگاهی ما حاکم شده اما این ایجاب می‌کند استادان و معلمان ما در این فضا موضوع تربیت را جدی تر بگیرند.

وی تاکید کرد: واقعیت این است در فضای مجازی بسیاری از امکانات تعلیم و تربیت محدودیت پیدا می‌کند، هرچند ابزارهایی به کمک می‌آید و فرصت‌های ایجاد می‌شود اما این نیاز دانشجو و دانش‌آموز و فراگیری که در منزل خودش نشسته و در محیط آموزشی پیرامون قرار نگرفته و از طریق فضای مجازی با اساتید ارتباط دارد مسئولیت اساتید و معلمان عزیزان را دو چندان می‌کند.

وی با اشاره به مشارکت و نقش جوانان و دانشجویان در فعالیت‌های جهادی، خیرخواهانه و بحث کمک‌های مومنانه، گفت: ما در شرایط کرونایی اتفاق بزرگی را داشتیم، اساتید و دانشجویان زیادی برای رفع مشکلات مردم نقش زیادی را داشتند، باید در این فضاها همراه‌تر و جدی تر باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی در ادامه با گرامیداشت یاد شهدای عرصه سلامت و همه اساتید دانشگاه‌هایی که در ایام کرونا جان خود را از دست دادند، اظهار داشت: امیدواریم که کار مجاهدانه اساتید و معلمان بدون وقفه ادامه پیدا کند. هر کدام از عزیزان این الگویی برای زندگی مجاهدانه و سعادتمندانه برای ماه هستند.

ارسال نظرات