۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۶۸۵۸۵۳
گزارش؛

پشت پرده نفوذ در نشریه ای که برای اساتید حوزه ارسال می شود!

پشت پرده نفوذ در نشریه ای که برای اساتید حوزه ارسال می شود!
نگاهی به نشریه ای که به صورت رایگان برای روحانیون در کشور ارسال می شود، همواره نهادهای انقلابی مورد خدشه و از خطوط قرمز انقلاب گذر می شود.

به گزاش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، رسانه های موسسه دفتر تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) که به اسم مبارک امام و برای حفظ دستاوردهای آن بزرگوار تشکیل یافته اند، هدف خود را پاسداری از حریم اندیشه های بنیان گذار انقلاب اسلامی اعلام کرده اند، اما در سال های اخیر این تشکیلات به پایگاهی برای خبرپراکنی علیه نهادهای انقلابی و رپرتاژ آگهی برای اشخاص مطرود نظام گشته است؛ همچنین این رسانه ها پایگاهی برای تبلیغ جناح سیاسی خاص بدل شده اند.

با نزدیک شدن به پایان دولت تدبیر و امید که منجر به شکست سخت اصلاح طلبان و کمرنگ شدن نام سیاسی این جناح از میان مردم گشته است؛ این رسانه ها، مواضع تندتری علیه خطوط قرمز نظام گرفته اند و به اذعان برخی کارشناسان از برخی خطوط قرمز نظام عبور کرده اند.

در هفته گذشته نشریه حریم امام به مناسبت هفته شورای نگهبان به این نهاد حمله کرد و اقدامات این شورا را خلاف قانون اساسی شمرد؛ همچنین عامل کاهش مشارکت مردم را شورای نگهبان دانست این تعابیر در حالی است که رهبر معظم انقلاب همواره بر جایگاه و فصل الخطاب بودن اقدامات شورای نگهبان اشاره کرده اند و بیان فرموده اند: شورای محترم نگهبان بر طبق وظیفه‌ خودش آنچه را که باید انجام بدهد بوده، ایشان با اشاره به برخی اعتراض ها به شورای نگهبان افزودند: البته انگیزه این اعتراض‌ها متفاوت است، برخی اعتراض‌ها از سر دلسوزی و به دلیل نگرانی از مشارکت پایین مطرح می شوند، و برخی هم بدلیل آنکه نامزد مورد نظرشان احراز صلاحیت نشده، گله‌مند و ناراحت هستند که به آنها ایرادی نمی‌شود داشت، اما برخی با اصل شورای نگهبان مخالفند و با مطالب خود در فضای مجازی و مطبوعات، می‌خواهند از این فرصت برای انتقام از شورای نگهبان استفاده کنند که خداوند از این افراد نخواهد گذشت.

رهبر انقلاب اسلامی درباره برخی نگرانی‌ها از احتمال مشارکت پایین مردم در انتخابات ۲۸ خرداد، گفتند: من معتقدم میزان مشارکت مردم ارتباطی با این اسم یا آن اسم ندارد بلکه مردم به‌دنبال فردی هستند که دارای مدیریت و اراده قوی و کارآمدی بالا برای حل مشکلات کشور باشد و برای مردم هم مهم نیست که این فرد چه عنوانی دارد و یا از چه جناحی است، البته شاید این موضوع برای گروههای سیاسی مهم باشد ولی برای عامه اینگونه نیست.[1]

اما با این حال این نشریه در گفت و گو با حجت‌ الاســلام والمســلمين دکترســیدعلی  میرموســوی دانشــیار دپارتمان علوم سیاســی دانشــگاه مفید، اقدامات شورای نگهبان را خلاف قانون اساسی شمرده و فقهای عضو شورای نگهبان را نماینده جناح خاص برشمرد.

پشت پرده نفوذ در نشریه ای که برای اساتید حوزه علمیه ارسال می شود!/م

در این نشریه آمده است:

این نهاد با رسالت اصلی خودش فاصله بسیاری گرفته است! عملکرد و کارکرد شورای نگهبان در شرایط کنونی وجوه ابتدایی ساختار قدرت را تقویت و در عمل وجوه مردم سالارانه آن را محدود می کند! این نهاد از آن کارکرد نظارت استصوابی و نهاد اجرایی و قانونگذار باید به کارکردی که در قانون اساسی برای آن تعریف شده است، بازگردد! این نهاد باید نماینده همه اعضای جامعه باشد، معنی ندارد در این نهاد فقط فقهایی باشند که نمایندۀ برخی از گرایش ها باشند امروزه از این بیطرفی کامل به نهاد جناحی شــده اســت، اعضای این نهــاد گروه اقلیتی از جامعه را تشــکیل می دهند، اینکه از آرمانهای اصلی انقلاب دور شــده و جمهوریت و نهادهای مردم ســالارانه را دارد تضعیف می کند و اینکه در نهایت یک وضعیت جناحی پیدا کرده اســت، و... مجموعهای از نقدهایی است که می توانیم به این نهاد داشته باشیم.[2]

در شماره اخیر حریم امام که هدف از نشر این نشریه پرداختن به اندیشه امام خمینی(ره) است  به موضوع  بازنگری قانون اساسی پرداخته است.

پشت پرده نفوذ در نشریه ای که برای اساتید حوزه علمیه ارسال می شود!/م

دکترعلی اکبر گرجی ازندریانی در گفت و گو با نشریه حریم امام، بازنگری در قانون اساسی را ضروری عنوان کرد که در غیر این صورت نظام جمهوری اسلامی رفتنی است؛ همچنین در بخشی از سخنان خود بیان کرد: زیست جوامع غربی مسلمان تر و اخلاقی تر از جوامع اسلامی است، علیرغم این همه بگیر و ببندها، جوامع اسلامی با نوعی شکست مواجه شده اند.

در بخشی از این گفت و گو آمده است:

تا زمانی که این جمهور مســلمان پشت حکومت باشد، این جمهوری اسلامی است و اگر حامی و پشــتیبان حکومت نباشد، دیگر اسلامی هم نیست، اگر ارادۀ جمهور هم حذف بشــود، دیگر جمهوری هم نخواهد بود. اگر به این بازنگری تن ندهید، ممکن است سه بحران برای نظام سیاسی پیش بیاید. یکی از آن بحران ها بحران عدالت است ثانیا ناکارآمدی رفته رفته چندین بحران دیگر هم توزیع می شود؛ مثل بحران مشروعیت. در نظام غیر مشــروع مردم آن جامعه اگر خوب باشــند، ده یا بیست سال تحمل کنند و اگر خیلی خوب و صبور باشند، چهار دهه! رفته رفته از دل این بحران، بحران مشروعیت بیرون می آید. بحران مشروعیت یعنی بحران نارضایتی. ناگهان چشم بــاز می کنیم و می بینیم عموم مــردم جامعه به اعتراض برمی خیزند. همین هم شد. در انتخابات اخیر علیرغم تمام تبلیغات صداوسیما و ائمه جمعه و... باز می بینیم که بیش از پنجاه درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند. این همان بحران مشروعیت است. بسیاری از کسانی هم که رأی دادند، رأی باطله دادند. رفته رفته این بحرانهای مشــروعیت کارآمدی به دهها بحــران دیگر منجر می شــود.

وی افزود: یکی از اصلی ترین دلایل شکست جمهوری اسلامی در تحقق آرمان های انقلاب اسلامی و تأمین خواسته ها و مطالبات مردم، هدر رفت انرژی ها و نیروها است و دلیل روشن آن هم قدرت های موازی می باشــد. بخش بزرگی از قدرت سیاسی، سیاســتگذاری و تصمیم گیری کشور، تحت نهاد رهبری و شخص رهبری است. بخش قابل توجهی از آن هم مربوط به قوه مجریه و مجلس است. به جای اینکه قدرت یکپارچه در خدمت تأمین منافع مردم و مطالبات روز مردم باشد، هر کدام از این شاخه های قدرت، مسیر و جهتــی را انتخاب کردند و دارند حرکت میکنند. برای مثال رئیس جمهور منتخب قبل از انتخابات میگوید که درصدد توسعه اینترنت و فضای مجازی است. بلافاصله پس از انتخاب ایشــان به عنوان رئیس جمهور منتخب، مجلس طرحی را با عنوان ساماندهی فضای مجازی به رأی می گذارد. همچنین نهادهای امنیتی و نظارتی بسیج میشوند تا کوششهای این دولت را خنثی کنند.[3]

همچنین سایت جماران در روز های اخیر بیانیه جبهه اصلاحات را منتشر کرد و مشکلات کشور را سیاست های کلان کشور دانست.

بخشی از بیانیه جبهه اصلاحات ایران درباره حوادث اخیر خوزستان بدین شرح است:

افزایش تدریجی و مداوم ناکارآمدی تحت تاثیر مشکلات ساختاری و سیاست‌های نظام‌ و نیز حذف تجربه‌های مدیریتی کشور باعث ناامیدی مردم و بی‌اعتمادی بی‌سابقه  آنان شده است. تجربه‌های اخیر و معضلات ناشی از قطع برق در مناطق مسکونی و نیز بحران آب در خوزستان نشان داد که تداوم ناکارآمدی و افزایش نابرابری می‌تواند به سطح نگران‌کننده‌ای ‌از نارضایتی‌ها و معضلات هم‌افزا برسد. 

این درحالی است که در سال های گذشته، دولت های مطلوب اصلاحطلبان بر روی کار بوده و وضع کنونی کشور نتیجه علمکرد و سیاست های اتخاذی آنان در مسائل گوناگون کشور بوده است اما امروز به دنبال مقصر می گردند و از انداختن مشکلات به گردن زمین و زمان کوتاهی نمی کنند!

از اقدامات دیگر سایت جماران بازنشر نظرات اشخاص معلوم الحال در مورد ماجرای اعتراضات خوزستان است؛ سایت جماران سخنان اصغر فرهادی در پیج اینستاگرام را منتشر کرد:

همکاران عزیز، از صمیم قلب از شما سپاسگزارم و قدردان لطف و مهری که به من داشته‌اید برای همیشه خواهم بود اما در این روزهای تلخ که فریاد اعتراض‌های به‌حق مردمِ به‌ستوه‌آمده از ظلم، همچون تمام این سال‌ها با بازداشت و گلوله پاسخ داده می‌شود و بیش از پیش آنان را از یافتن گوشی شنوا ناامید می‌کند، میل قلبی‌ام آن است که به جای عکس من، جملات دردمندانه آن مادر خوزستانی در گوشه‌گوشه شهر نصب شود، شاید این مظلومیت لحظه‌ای چشم‌های خواب‌زده را به عمق رنج این دوران باز کند.» 

در حقیقت این رسانه با بیان این اقدام به دنبال بهره برداری سیاسی از اعتراضات مردم خوزستان است.

در پایان به نظر می رسد این رسانه ها با سپری شدن آخرین روز های دولت مطبوعشان با کارنامه ای از ناکارآمدی دولت رو به رو هستند که برای فرار از پاسخگویی، سیاست فرار رو به جلو را انتخاب کرده اند.

اما لازم است با هوشیاری جلوی این نفوذ فکری در میان اساتید حوزه علمیه گرفته شود و در برابر این اتفاقات از سوی دست اندرکان حوزه علمیه پاسخی در خور داده شود.

گزارش از جواد اطهاری

 

[1] -۱۴۰۰/۰۳/۰۶

[2] - هفته نامه حریم امام | سال نهم | شماره459 | شنبه 26تیر1400

[3] - هفته نامه حریم امام | سال نهم | شماره460 | شنبه 2مرداد140

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
قائم مقامی
-
۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱
نشریه‌ ای بسیار خوب و پربار و جالبی دارند
بجای حسادت کار یاد بگیرید
4
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۶
تحلیل زیبایی بود.
درود بر رسای انقلابی‌
1
3