۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۶۹۱۲۰۸
نفوذ در قلب اسلام (۱۱)؛

نفوذ در مراکز آموزشی و پژوهشی حوزه با هدف تغییر مسیر

نفوذ در مراکز آموزشی و پژوهشی حوزه با هدف تغییر مسیر
حجت‌الاسلام جلالی گفت: نفوذ باعث می‌شود تا هدف تغییر کند و با تغییر هدف مسیر نیز تغییر کند و حوزه علمیه را به سطحی شدن بکشاند.

اشاره: مرجعیت به‌عنوان مهمترین نقطه عطف مذهب تشیع، همیشه مورد توجه سرویس‌های جاسوسی انگلستان و آمریکا قرار داشته است. بی‌شک می‌توان گفت آغاز برنامه‌های طولانی مدت این سرویس‌های جاسوسی برای کمرنگ کردن نقش مرجعیت، از زمان فتوای تحریم استعمال توتون و تنباکو میرزای شیرازی آغاز شد و تا امروز اتفاقات و مسائل مختلفی در این زمینه رقم زدند.

خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا نیز در ادامه پرونده «پروژه نفوذ در قلب اسلام» در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام حسین جلالی، نماینده مجلس شورای اسلامی به بررسی موضوع نفوذ در بیوت علما و مراجع تقلید پرداخت.

رسا ـ انواع و شکل‌های نفوذ در بیوت مراجع را توضیح و موشکافی می‌فرمایید؟

با توجه به جایگاه علما و بزرگان، هرچه جایگاه وسیع‌تر و رفیع‌تر باشد، احتمال نفوذ بیشتر است و دشمن در صدد نفوذ به این دستگاه اثر گذار است. بنابراین شیوه‌ها و روش‌هایی که امروز برای نفوذ استفاده می‌کنند، بسیار با شیوه‌های قدیم تفاوت دارد. اولین روش متداول، استفاده از گروه‌های تصمیم‌ساز و تصمیم گیرنده در بین بزرگان، بیوت و علما است.

گروه‌های تصمیم ساز ابتدا باید مورد وثوق و اعتماد قرار بگیرند. در هنگامی که مورد وثوق قرار گرفتند، تصمیماتشان و اخباری که می‌آورند مورد تأیید آن عالم قرار می‌گیرد. بنابراین در اولین مرحله گروه‌ها و افراد تصمیم ساز را به‌صورت چهره‌های مورد اعتماد داخل بیوت می کنند.

مورد دوم نفوذ به وسیله اطرافیان علما شکل می‌گیرد. ممکن است این مورد با مورد اول تداخل و یا شباهت‌هایی داشته باشد؛ اما تفاوت‌هایی نیز دارد. آن‌ها می‌آیند به وسیله اطرافیانی مانند مسؤول دفتر، خادم، فرزندان و ... سوء استفاده می‌کنند و به‌وسیله آن‌ها به بیوت نفوذ می‌کنند. البته ممکن است بهانه‌ای را نیز در دست داشته باشند و به‌صورت ابزاری از آن استفاده کنند و یا ممکن است بهانه نباشد، بلکه گروه دوم با نفوذ مستقیم شکل بگیرد.

شکل سوم نفوذ این است که افرادی به‌وسیله ظاهر و بهانه‌های خوش و شیرین نفوذ می‌کنند. برای مثال به صورت خیریه یا خمس و یا اموال کلانی که مطرح می‌کنند، توقع‌های فراوانی از دفتر دارند. برای مثال یک تومان می‌آورند، می‌خواهند 100 تومن ببرند. این‌ها افرادی هستند که ممکن است به صورت‌های متفاوت ظاهر شوند که متأسفانه دستگاه‌های جاسوسی مانند سرویس جاسوسی انگلستان و آمریکا حتی از این روش ورود می‌کنند.

روش دیگر این است که خودشان می‌آیند و مرجع سازی می‌کنند؛ یعنی افرادی را می‌آورند در حوزه علمیه وارد می‌کنند، آموزش‌های لازم و اطلاعات مورد نیاز را به آن‌ها می‌دهند، برایشان جایگاه می‌سازند و آن‌ها را بزرگ می‌کنند و در نهایت از آن افراد مرجع سازی و عالم سازی می‌کنند. دشمن برای نفوذ برنامه‌های بلند مدت دارد و از خیلی وقت قبل شروع شده است. این افراد که نفوذ می‌کنند، خودشان اهداف دشمن را به آن شکلی که می‌خواهند دنبال می‌کنند. این افراد کتاب‌ها، مقالات و ... مختلفی را ارائه می‌دهند و حوزه را به سمت سکولاریزه شدن و جدایی دین از سیاست سوق می‌دهند. منشاء انقلاب قم بوده و این افراد به دنبال این هستند که منشاء آنتی تز انقلاب را از قم آغاز کنند.

دشمن گاهی با شانتاژ‌های تبلیغاتی و شایعه‌هایی مانند حوزه مستقل، کاری به حکومت نداشتن، عدم ارتزاق از حکومت و ... با ظاهر خیرخواهی شروع می‌کند، سپس می‌گوید که در درس‌ها نباید از سیاست گفته بشود، ما تنها باید سراغ علم آموزی برویم. هر کسی هم که سؤال سیاسی مطرح کرد، او را بی سواد جلوه می‌دهند. هر کسی که از انقلاب چیزی نگفت و تنها به درس پرداخت و کاری با شهدا و ارزش‌ها و باورهای دینی نداشت، او را ملا و فردی عالم جلوه می‌دهند تا بتوانند آن فرد را وارد عرصه‌های مختلف کنند.

آخرین مورد نفوذ، نفوذ در دستگاه‌های مرتبط با حوزه علمیه است. نفوذ به مراکزی مانند مرکز پژوهش‌ها، تحقیقات، آموزشی، تهذیبی و بخش‌های مختلف و جایگاه‌های مهمی که در حوزه وجود دارد وارد می‌شوند. برای مثال مراکز مرتبط با ادیان می‌تواند یکی از کانون‌های مهم برای آن افراد باشد. دفتر تبلیغات می‌تواند جای خوبی برای نفوذ این افراد باشد. چون هر کدام از این‌ها برای خود تشکیلات، آموزش و پژوهش دارند. این‌ها شیوه‌هایی است که حضرت آیت الله مکارم به خوبی نسبت به این نکته اشاره فرمودند و احساس خطر خود را بیان کردند.

رسا ـ نفوذ در میان علما چه تهدیدها و آسیب‌هایی را برای جامعه عمومی و بدنه روحانیت به دنبال خواهد داشت؟

نفوذ مسیر را تغییر می‌دهد. نفوذ باعث می‌شود تا هدف تغییر کند و با تغییر هدف مسیر نیز تغییر کند. برای مثال فرض کنید شما می‌خواهید افرادی اخلاق مدار در حوزه پرورش بدهید، نفوذی دنیا مدار پرورش می‌دهد. شما می‌خواهید افرادی را تربیت کنید که زی طلبگی را حفظ کنند، ولی نفوذی افراد را رفاه طلب و راحت طلب پرورش می‌دهد. شما می‌خواهید افرادی را پرورش بدهید که فکری ناب و سالم داشته باشند ولی نفوذی سعی می‌کند اسلام آمریکایی را ترویج بدهد، تفرقه و اختلاف ایجاد کند.

نفوذی‌ها می‌آیند پوسته و ظاهر را زیبا ولی از درون، محتوا و لبّ حوزه را تهی می‌کنند. متأسفانه امروز بیشتر حوزه گرفتار سطحی نگری و ظاهر بینی شده که در حال تهی شدن از محتواست و این موضوع خطر بزرگی است.

رسا ـ حوزویان در قبال مسأله نفوذ، از چه رسالتی برخوردار هستند؟

بصیرت نقش مهمی دارد. بصیرت با علم، چراغ راه ماست و ما باید با داشتن حساسیت و دقت شاخص‌ها، ملاک‌ها و معیارها را داشته باشیم و بفهمیم که چه کسی از این شاخص‌ها در حال فاصله گرفتن است. هنگامی که ما می‌بینیم کسی مطلبی را بیان می‌کند که نتیجه آن تفرقه است، می‌بیند کسی که در حال تضعیف ولایت فقیه است و یا حرفی را می‌زند که محبت اهل بیت در درون ما کاهش پیدا می‌کند، باید واکنش نشان بدهیم.

ما فراموش نمی‌کنیم که سال 1374 تا 1382 چه کسی در کشور و در همین حوزه بیان می‌کردند که ثارالله بوی خشونت می‌دهد و نباید شهادت و جهاد بیان شود؛ چرا که برخی می‌گفتند: «این‌ها خشونت طلبی است و ما باید به سمت اسلام رحمانی برویم.» رحمانیت و رحیمیت ظاهر خوبی دارد؛ اما اسلامی که تک بعدی باشد و بعد جهاد در آن دیده نشود، فرهنگ شهادت و جهاد را از ما می‌گیرد.

طلبه و روحانیت باید به‌قدری حساسیت داشته باشند که وقتی شاعر «ف» را گفت، تا فرح زاد بروند. علما بسیار آن چیزی که افراد در آینه نمی‌بینند را آن‌ها در خشت خام می‌بینند. ما باید سنسورهای اعتقادی را فعال کنیم و بفهمیم که کاری که آن‌ها می‌خواهند انجام بدهند به چه چیزی منتهی می‌شود؟ بنابراین این‌ها وظیفۀ ماست که توجه داشته باشیم تا جلوی پدیده نفوذ و خطرات آن را بگیریم.

رسا ـ درباره نفوذ در بیوت علما مصداقی‌تر صحبت می‌فرمایید؟

الآن شما ببینید برخی طالبان را علیه ما تحریک می‌کنند. چه کسی این کار را می‌کند؟ شما ببینید چه کسانی شایعه می‌کنند که چقدر از شیعیان اخیراً کشته شده‌اند؛ خوب دروغ است! طالبان طالبان قدیم نیست؛ اما شما ببینید چه کسانی هستند که در حال حاضر برخلاف سیاست‌های نظام در برخی بیوت به تحریک علما می‌پردازند؟

وقتی نفوذ در بیوت صورت می‌گیرد، اخبار غلط و غیرواقعی باعث می‌شود که برنامه ریزی فرد بر اساس این دروغ‌هایی که افراد ارائه می‌دهند باشد. این موضوع خیلی نگران کننده است و باعث می‌شود که انسان در اهداف خود اشتباه کند. به همین جهت باید مراجع و بزرگان که خیلی نقطه امید و اعتماد مردم هستند، نسبت به اطرافیان و بیوتشان دقت لازم را داشته باشند.

رسا ـ ممنون از اینکه این فرصت و مطالب را در اختیار ما قرار دادید.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات