۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۶۹۶۸۹۲
حجت الاسلام لیالی در گفت‌وگو با رسا:

مسؤولان زمینه‌های استفاده از دانش نخبگان را فراهم کنند

مسؤولان زمینه‌های استفاده از دانش نخبگان را فراهم کنند
استاد حوزه با بیان اینکه نباید برخی اساتید، جوانان را تشویق به ترک وطن کنند از مسؤولان خواست که زمینه‌های استفاده از دانش آنها در توسعه کشور را فراهم کنند.

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی، مهاجرت به کشورهای دیگر و برگشت به کشور را بلامانع دانستند، اما مهاجرفرستی و اینکه برخی، جوان نخبه را از آینده مأیوس و او را به ترک میهن تشویق کنند را خیانت دانستند، از این رو حجت الاسلام محمدعلی لیالی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به بررسی عوامل و علت های مهاجرت نخبگان کشور پرداخت و گفت: مهاجرت امری طبیعی و گاهی هجرت امر حتمی و ضروری برای انسان بوده؛ مهاجرت نخبگان، دانشجویان و کارفرمایان نیز شامل همین مسأله است.

حجت الاسلام لیالی کسب علم و کاوش گری برای علم را امری مورد تأیید و جزء دستورات دینی دانست و افزود: در روایتی از پیامبر اکرم(ص) آمده که علم را فرا بگیرید هرچند در چین باشد، از این رو اصل هجرت برای دانش امری مطلوب و مفید فایده است.

وی با بیان اینکه باید مهاجرت بر اساس حفظ هویت، دیانت و صیانت از ارزشهای ملی و اسلامی صورت گیرد، تصریح کرد: نخبگان می توانند علم و فناوری را در کشورهای دیگر بیاموزند، اما بعد از آن باید به کشور برگردند و علم خود را در خدمت مردم و توسعه کشور قرار دهند.

توسعه کشورهای غربی مدیون و محصول نخبگان مشرق زمین

استاد حوزه علمیه قم توسعه کشورهای غربی را مدیون و محصول نخبگان مشرق زمین توصیف و اظهار کرد: حداقل نیمی از آزمایشگاه ها، صنایع و کارخانجات پیشرفته در کشورهای اروپایی توسط فرهیختگان و دانشمندان ایرانی، پاکستانی و عربی ساخته شده است.

وی با بیان اینکه فرهیختگان و نخبگان مهاجر ایرانی خواسته یا ناخواسته در خدمت جریان استعماری قرار گرفتند، افزود: نخبگان ما به بهانه رفاه و امکانات بیشتر به کشورهای توسعه یافته مهاجرت می کنند، اما به واسطه این مهاجرت نخبگان دستاوردهای هویتی و تمدنی در حال از بین رفتن است و آنها بر تسلط فرهنگ غرب بر فرهنگ شرق کمک می کنند.

حجت الاسلام لیالی به تحلیل مهاجرت نخبگان به مراکز علمی جهان در بعد از انقلاب پرداخت و گفت: امروز آمار دقیقی از مهاجرت نخبگان کشور وجود ندارد و بحث مهاجرت نخبگان کشور بیش از اینکه مسأله علمی و فکری باشد، بحث سیاسی برای هجمه و هجوم به نظام و هویت اسلامی جامعه علمی کشور است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی بیان کرد: باید زمینه ای فراهم شود تا جوانانی که در همین نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور نخبه شدند به کشورهای دیگر مهاجرت نکنند از این رو نظام اسلامی ایران توانایی پرورش تربیت نخبگان را دارد، بنابراین نباید حضور نخبگان کشور در خارج، سبب تحقیر هویت ایرانی و تضعیف نظام آموزش عالی و آموزش و پرورش ایران اسلامی شود.

نباید برخی اساتید جوانان را تشویق به ترک وطن کنند

حجت الاسلام لیالی با تأکید بر اینکه نباید برخی اساتید جوانان را تشویق به ترک وطن کنند، گفت: نباید برخی از اساتید جوانان را نسبت به آینده خود، کشور و نظام اسلامی دلسرد و ناامید کرده و نخبگان را به مهاجرت به کشورهای دیگر تشویق کنند.

وی با اشاره به وظیفه اساتید، دانشگاهیان و حوزویان و حکومت نسبت به نخبگان جامعه اظهار کرد: هر چند مراکز زیاد نخبگانی در کشور وجود دارد، اما این مراکز باید همراهی، همدلی و مدیریت نخبگان را در دستور کار خود قرار دهند و نیازهای علمی، مادی و رفاهی آنها را تأمین کنند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی تصریح کرد: بسیاری از نخبگان دارای طرح، ایده و پژوهش های مناسبی بوده و خواهان این امر هستند که پژوهش های خود را تبدیل به محصول کنند، از این رو باید صنعت، تکنولوژی، دولت و حکومت در خدمت نخبگان جامعه قرار گیرد.

وی با ابراز تأسف از اینکه نظام علمی کشور نخبگان را تربیت می کند، اما دانش نخبگان در اختیار صنعت و تکنولوژی قرار نمی گیرد، افزود: باید مسؤولان و نهادهای دولتی از ظرفیت ها و طرح های علمی پژوهشی نخبگان در صنایع بهره بگیرند تا از این طریق وابستگی صنایع نظام اسلامی به کشورهای دیگر قطع شود.

حجت الاسلام لیالی در توصیه ای به نخبگان و استعدادهای برتر کشور اظهار کرد: نخبگان و دانشجویان بدانند که فرزندان این آب و خاک هستند، اگر آنها برای فراگیری علم و دانش به کشورهای دیگر مسافرت کردند، باید به ایران اسلامی برگردند و دانش خود را در خدمت رشد علمی و توسعه و فناوری کشور قرار دهند.

ارسال نظرات