۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۴
کد خبر: ۷۳۱۳۰۵
با حضور چهره های حوزوی و سینمایی؛

اختتامیه چهارمین جشنواره فیلم دینی اشراق برگزار شد

اختتامیه چهارمین جشنواره فیلم دینی اشراق برگزار شد
آیین اختتامیه چهارمین جشنواره فیلم دینی اشراق با حضور چهره های حوزوی و سینمایی کشور در قم برگزار شد.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ:ی و اجتماعی خبرگزاری رسا، آیین اختتامیه چهارمین جشنواره فیلم دینی اشراق با حضور چهره های حوزوی و سینمایی کشور عصر امروز در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد. در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی قم و مسعود معینی پور معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی و دبیر چهارمین جشنواره فیلم دینی اشراق به سخنرانی پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی قم در این مراسم ضمن تشکر از برگزار کنندگان جشنواره و تولیدکنندگان آثار چهارمین جشنواره فیلم دینی اشراق اظهار داشت: این جشنواره نمود ظرفیت‌های نوپدید حوزه تصویر‌سازی اعم از مستند و داستانی و یک تابلو و مجالی برای عرضه ظرفیت‌های پدید آمده در حوزه هنر دینی است.

وی افزود: تاریخ فرهنگ را به لحاظ کنشگری فرهنگی و مولد بودن فرهنگی می‌توان به دو برهه زمانی تقسیم کرد که برهه اول برهه تولید و کنشگری فرهنگی منهای کاربست تکنولوژی و مرحله دوم مرحله کنشگری و تولید فرهنگی تحت سلطه ابزار و تکنولوژی است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: در دوره اول، فرهنگ ساز و مولد فرهنگی عمدتاَ با ارتباط زبانی و تولید هنری و مواجهه مستقیم و مصرف مستقیم، اثر فرهنگی و هنری، اتفاق تأثیرگذاری را صورت می‌دهد.

وی بیان داشت: اگر در گذشته نگاه کنیم، ادبیات، شعر و آفرینش‌های هنری، خطابه، سخن گفتنهای مستقیم آثار می‌گذارد و حتی آثار مکتوب منهای کاربست ابزارِ بست و توسعه، ثرگذاری خودش را دارد اما دوران دوم دورانی است که ابزار و تکنولوژی به خدمت در می‌آید و در گذر زمان، رو به پیشرفت و نفش آفرینی بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی با بیان اینکه شاید بتوان چهار پنج انقلاب تکنولوژیک را مؤثر در این واقعه تحت سلطه درآمدن فرهنگ توسط ابزار قرار داد گفت: اولین آن همان مسأله اختراع صنعت چاپ است و در واقع یک ابزاری برای بسط و گسترش تأثیرگذاری فرهنگی ایجاد کرد.

 

اختتامیه چهارمین جشنواره فیلم دینی اشراق در قم برگزار شد

در ادامه این جشنواره مسعود معینی پور معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی و دبیر چهارمین جشنواره فیلم دینی اشراق در چهارمین جشنواره فیلم دینی اشراق که به همت معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در سالن مرکز همایش های غدیر برگزار شد اظهار داشت: قدرت بی نظیر معارف دینی برآمد از ماهیت فطری و جهان شمول آن است که اگر درست و دقیق و شایسته روایت شود ، بی شک آثار فردی و اجتماعی در سطوح مختلف جهانی خواهد  داشت که فرمود: فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا.

 
وی در ادامه افزود: در زمانه ای به سر می بریم که روایت های متناقض، گاهی متضاد با یکدیگر در جدالی سخت و بی رحمانه به دنبال جذب مخاطب بیشتر و اقناع افکار عمومی و جهت دهی به رفتارهای فردی و اجتماعی آنها هستند و جهان پیش روی ما جهانِ جهان شبکه ای، در هم تنیده، با نظام ارتباطات پیچیده ای است که فقط روایتِ غالب و برتر می تواند در آن پیروز باشد و فیلم بی نظیر ترین قالبی است که می تواند روایت بسازد، داستان بسراید فیلم روایت کننده و قصه گوی اندیشه و گرایش های سفارش دهنده، نویسنده و تولید کننده است و عناصر کارآ و اثر بخش آن اگر رعایت شوند، قطعا با خود تغییر باور ها و نگرش ها و رفتار های فردی و اجتماعی و به مرور زمان ساخت انسان و جامعه و جهان جدید را به دنبال خواهد آورد.
 
معینی پور بیان داشت: امروز می بینید کمپانی های بزرگ دنیا و نظام های سیاسی در درون تمدن غرب چگونه سرمایه گذاری های عظیم در تولید فیلم و مستنددر گونه های مختلف دارند و به کارکردها و اثر گذاری آن امید بسته اند و از قضا نتیجه هم گرفته اند و باید در این میانه بگویم که حکمت و عقلانیت حکمرانی حکم می کند در زمانه جنگ روایت ها، نهادها و ساختار های رسانه ای و سازمان ها و مجموعه های متولی تولید روایت و آثار هنری هر چه بیشتر به این مقوله اهتمام کنند، نه این که با رکود جدی تولیدات رسانه ای و سینمایی و خمودگی عرصه فیلم و مستند و سریال باشیم.
 
وی در ادامه افزود: بیایید باهم مروری کوتاه کنیم بر حوادث ماه های اخیر جامعه ایران و جنگ روایت هایی که مهم ترین نهاد معتبر جمهوری اسلامی یعنی نهاد دین را به چالش کشید، تمام تلاش خود را معطوف کرد تا از نمادهای دینی اعتبار زدایی کند و از قضا مقصر بخشی از این چالش جدی که نهاد دین، رخ نمود ضعف سیاست گذاری ها و  ناکارآمدهای ساختاری و سازمانی حول و حوش تولید روایت و داستان از آنچه نهاد دین به دنبال تحقق آن است بود.
اختتامیه چهارمین جشنواره فیلم دینی اشراق در قم برگزار شد
 
گفتنی است در این مراسم هیئت انتخاب چهارمین جشنواره فیلم اشراق اسامی نقد فیلم‌‌های راه یافته به بخش داوری نقد فیلم را اعلام کرد.
 
در بیانیه هیئت انتخاب چهارمین جشنواره فیلم اشراق، اسامی منتقدینی که نقد فیلم‌ های آنها به بخش داوری نقد فیلم راه یافته است عبارتند از:
۱- نقد فیلم های آقای تورج اردشیری نیا
۲- نقد فیلم آقای بلال الفت
۳- نقد فیلم آقای مهدی ابتهاج
۴- نقد فیلم آقای محسن صابری.
ارسال نظرات