۱۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۴
کد خبر: ۱۰۰۰۱۶
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ:

موازی‌کاری پژوهشگاه‌ها سبب تدوین همزمان چندین دانشنامه با موضوع پیامبر اکرم شده است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی و مدیر گروه سیره اهل بیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: هم عرضی پژوهشگاه‌ها، بی‌ارتباطی، موازی کاری و بی توجهی به نیازهای جامعه از نقاط ضعفی است که باید رفع شود.
پژوهش


حجت الاسلام حمیدرضا مطهری، عضو هیئت علمی و مدیر گروه سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: نظام درسی در حوزه های علمیه باید به سوی پژوهش محور شدن حرکت کند و طلاب بعد از طی یک دوران آموزشی، به عرصه پژوهش وارد شوند.

وی بیان داشت: قله های رفیع علمی که توسط علمای سلف فتح شده است به مدد پژوهش علمی بوده و اهمیت پژوهش حتی در آکادمی های علمی خصوصی در زمان قدیم مورد توجه بوده است.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: دارالعلم در عصر آل بویه یک آکادمی علمی بوده است که در کنار درس‌های رسمی به صورت مشخص به پژوهش اهمیت می داده است و در آن آموزش با پژوهش در زمینه های گوناگون پیوند داشته است.

وی با بیان اینکه پژوهش باید هدفمند و در راستای رفع نیازهای جامعه باشد گفت: اهمیت تحقیقات کابردی و بنیادی بستگی به نیازها دارد و نباید یکی فدای دیگری شود.

این محقق حوزه علمیه قم گفت: در بحث تبلیغ و ترویج شعایر دینی که از مهمترین وظایف حوزه های علمیه است باید نیازهای جامعه مورد توجه قرار بگیرد و بر اساس آن پژوهش ها طراحی شود.

وی با بیان اینکه نیازهای مراکز تحقیقاتی در بخش پژوهش‌های بنیادی جای دارد، بیان داشت: باید به تحقیقات بنیادین نیز بر اساس نیازها اهمیت داده شود و برنامه ریزی و اولویت بندی های لازم صورت گیرد.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: تا به حال طرحی که در آن به نیازها، اولویت سنجی مسائل و مشکلات پرداخته باشد دست نیافته‌ام.

وی در ادامه با تاکید بر آسیب شناسی مراکز پژوهشی بیان داشت: هم عرضی پژوهشگاه‌ها، بی ارتباطی، موازی‌کاری و بی توجهی به نیازهای جامعه از نقاط ضعفی است که باید رفع شود.

این محقق حوزه علمیه قم اظهار داشت: امروز موازی کاری و عدم سیستم اطلاع رسانی مناسب در پژوهشگاه های حوزوی در یک شهر همچون قم موجب شده است تا چند دانشنامه با محوریت پیامبر اکرم(ص) به رشته تحریر درآید، در حالی که برخی بخش‌ها کپی از دیگری است. /909/ت302/ع

ارسال نظرات