۱۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۱۰۰۰۶۰
در قم؛

نشست علمی زندگی پیشین و پسین و مسأله نفس و بدن برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی زندگی پیشین و پسین و مسأله نفس و بدن از سلسله نشست‌های تخصصی همایش بین‌المللی آموزه‌های دینی و مسأله نفس و بدن در قم برگزار شد.
نشست علمی زندگی پیشین و پسین و مسأله نفس و بدن برگزار شد


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی زندگی پیشین و پسین و مسأله نفس و بدن از سلسله نشست‌های تخصصی همایش بین‌المللی آموزه‌های دینی و مسأله نفس و بدن، پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

براساس این گزارش، در این نشست تخصصی که با موضوع «حدوث و قدم نفس و هبوط» برگزار می‌شد و آیت‌الله‌ سیدحسن مصطفوی و پرفسور ادوارد ویرنگا به عنوان هیأت رئیسه آن حضور داشتند، حجت‌الاسلام محمد میری از پژوهشگران مؤسسه امام خمینی‌(ره) به ارائه مقاله خود با عنوان «بررسی دیدگاه صدرا درباره حدوث و قدم نفس» پرداخت.

وی افزود: مرزهای بحث از حدوث و یا قدم نفس انسانی، منحصر در حوزه فلسفه و یا حتی کلام نمی‌شود؛ بلکه تصریحات و اشارات فراوانی که در شریعت، حول این مسأله آمده است، سبب شده که اغلب علما و صاحب‌نظرانی که به نحوی تعلق به شریعت دارند، وارد این معرکه آراء شده و موضعی مبنی بر حدوث و یا قدم ارواح اتخاذ کنند.

این پژوهشگر مؤسسه امام خمینی‌(ره) به بیان دیدگاه حدوث و قدم نفس از منظر افلاطون پرداخت و تصریح کرد: نظریه‌ای که درباره حدوث یا قدم نفس به افلاطون نسبت داده می‌شود، این است که ارواح انسانی، موجودات مجرد عقلی هستند که پس از حدوث بدن، از عالم مجردات نزول کرده و هر کدام به بدن خاص خود تعلق می‌گیرد.

در ادامه مارتین لمبکه از استادان دانشگاه لوند سوئد مقاله خود با عنوان «بیرون از عدن: تکامل و هبوط» را ارائه کرد و در سخنانی گفت: در این مقاله، بر یکی از آموزه‌های مسیحیت متمرکز خواهم شد که سازگار کردن آنها با اندیشه علمی دشوارتر است؛ یعنی آموزه هبوط آدم و حوا که در ارتباط نزدیکی با انگاره گناه نخستین قرار دارد.

وی با طرح این سؤال که تا چه اندازه باور سنتی مسیحی را می‌توان با دریافت جدید علمی درباره تکامل زیست‌شناختی و تاریخ پیشاانسانی و نیز تاریخ انسان‌های اولیه هماهنگ کرد، افزود: این آموزه موضوعی است که پژوهش فراوانی را می‌طلبد.

این استاد دانشگاه لوند سوئد تصریح کرد: گرچه هم مسیحیت و هم اسلام به صورت سنتی، هبوط را چونان نتیجه گناه نخستین آدم و حوا می‌انگارند، اما تنها مسیحیت است که گناه نخستین را آلایشی ارثی تلقی می‌کند که به نسل‌های آینده نیز انتقال می‌یابد.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا فیاضی، عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی‌(ره) با ارائه مقاله خود به عنوان «بررسی دیدگاه جسمانیت حدوث صدرالمتألهین»، به بررسی انواع نفس، وحدت یا کثرت نفوس و وحدت نفس انسانی با قوای حیوانی و انسانی پرداخت.

تجرد نفس انسانی و حیوانی و حرکت جوهری در نفس، رابطه تدبیری نفس و بدن، آفرینش نفوس پیش از ابدان، امکان تناسخ، عدم کفایت ادله عقلی بر جاودانگی نفس و کفایت ادله نقلی و تفسیر سعادت به رجحان لذت از دیگر مطالبی بود که از سوی این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم مطرح شد.

وی به انواع نفس اشاره کرد و با بیان این‌که سه نفس انسانی، حیوانی و نباتی قابل اثبات است، اظهار داشت: وجود نفس انسانی بدیهی و نفس حیوانی و نباتی قریب به بدیهی است؛ راز بداهت وجود نفس انسانی آن است که ما با یافت حضوری تعقّل را که برجسته‌ترین اثر نفس است در خود می‌یاببیم.

در ادامه این نشست تخصصی، برخی شرکت کنندگان در مراسم، سؤال‌های خود را پیرامون دو دیدگاه فوق مطرح کردند که از سوی ارائه کنندگان مقاله‌ها، پاسخ داده شد.

گفتنی است، این نشست تخصصی با موضوع «جهان پس از مرگ (1)»، عصر امروز از ساعت 15:30 و موضوع «جهان پس از مرگ (2)»، صبح پنج‌شنبه 19 اسفندماه از ساعت 9 ادامه خواهد داشت. /920/پ202/ع

ارسال نظرات