۱۴ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۱۰۱۲۱۴
نظریه‌پرداز عرصه الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت:

امام علی بزرگ‌ترین مولد اقتصادی دوران خود بوده است

خبرگزاری رسا‌ ـ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: سرمایه‌گذاری در تبلیغ دین و فرهنگ قرآنی موجب روشن شدن اولویت‌های اجتماعی، سهولت برنامه‌ریزی و آمادگی مسلمانان برای گذشت و تحمل سختی جهت نیل به سعادت، کمال و عدالت می‌شود.
اقتصادي


حجت الاسلام ناصر جهانیان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: یکی از علل مستقیم توسعه و پیشرفت پایدار، داشتن مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و علمی نیروهای انسانی است که باید با توجه به نظریات اسلامی تربیت و به کار گرفته شود.

وی ادامه داد: البته توجه به این مطلب ضروری است که همواره انسان مورد نظر مکتب حاکم تربیت شود تا یک تعهد اجتماعی شکل گیرد و بدین وسیله سرمایه‌گذاری در نیروی انسانی ماهر هدر نرود و فرار مغزها و تخصص‌ها رخ ندهد.

وی اظهار داشت: برپایی نظام آموزش عمومی از طریق مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌ها، رسانه‌های عمومی و به ویژه مساجد و حسینیه‌ها و به ویژه ارتباطات چهره به چهره، جهت ارتقای فرهنگ دینی و تصحیح روابط اجتماعی، اولین اقدام در مسیر تربیت نیروهای انسانی است.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: سرمایه‌گذاری در تبلیغ دین و فرهنگ قرآنی موجب روشن شدن اولویت‌های اجتماعی، سهولت برنامه‌ریزی و آمادگی مسلمانان برای گذشت و تحمل سختی جهت نیل به سعادت، کمال و عدالت می‌شود.

این محقق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار داشت: رواج فرهنگ دینی موجب می شود تا سرمایه اجتماعی مبتنی بر روابط جاهلی قبیله‌ای و طایفه‌ای، جای خود را به سرمایه اجتماعی مبتنی بر روابط برادرانه و عاطفه ایمانی و عدالت‌خواهانه امت دهد و حاکمیت قانون، جانشین سنت‌ها و روابط جاهلی و خویشاوندگرایی شود.

این محقق حوزه علمیه قم با تاکید بر نقش موازین اخلاق اسلامی در پیشرفت و عدالت در جامعه اسلامی اذعان داشت: عمل به عهد و قرارداد، یک سنت اسلامی است که نقش اساسی در ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری و اشتغال دارد.

وی در ادامه به نقش و وظیفه مسؤولان در پیشرفت اقتصادی جامعه اشاره کرد و گفت: در روایات، تلاش برای اصلاح مردم از وظایف واجب پیشوایان شمرده شده است و امام علی(ع) در عهدنامه خود به مالک اشتر، اصلاح مردم را وظیفه حکومت قلمداد می‏کند.

این پژوهشگر علم اقتصاد گفت: رهبران جامعه اسلامی باید الگویی تمام و کمال از کارآفرینِ خلاق، مسؤولیت‏پذیر و یادآور خداوند متعال باشند.

وی اظهار داشت: در سیره اقتصادی امام علی(ع) آمده است که وی بزرگ‏ترین مولد اقتصادی عصر خود به شمار می‌‌رفته و با کارهای تولیدی خود، هم بر ثروت جامعه می‏افزود و هم بستر زیادی برای شغل‏های مفید و مولد برای دیگران فراهم می‏ کرد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات