۱۶ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۱۰۱۳۶۳
حجت‌الاسلام هادی منش:

طلاب برای تبلیغ در فضای سایبر برنامه‌ریزی کنند

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه علمی نویسندگی معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم با ذکر این نکته که تبلیغ اینترنتی یکی از راه‌های اثربخش تبلیغ در دنیای امروز است، گفت: طلاب برای تبلیغ در فضای سایبر برنامه‌ریزی کنند.
حجت‌الاسلام ابوالفضل هادي منش،
به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام ابوالفضل هادی‌منش، مدیر گروه علمی نویسندگی معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم و سردبیر نشریات حوزه علمیه خواهران، با بیان مطلب فوق گفت: اولین رسانه‌ای که توسط بشر بیشترین توجه به آن شد که این توجه و حساسیت همچنان هم پایاست «کتاب» است؛ به عبارتی می‌توان گفت مهم‌ترین رسانه در زندگی اجتماعی انسان کتاب است.

وی با اشاره به جایگاه کتاب در میان سایر رسانه‌ها گفت: کتاب حافظه ماندگار یک ملت است. رسانه کتاب از دیرباز مورد توجه حوزه‌های علمیه بوده است و حوزه‌های علمیه از این رسانه در جهت پیشبرد اهداف تبلیغی خود بیشترین استفاده را کرده‌اند.

این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: حوزه‌های علمیه از رسانه کتاب برای انتقال مفاهیم تشیع و معارف اهل‌ بیت(ع) بهترین استفاده را کردند.

وی در ادامه با اشاره به شکل‌گیری رسانه‌های متنوع در دنیای امروز تصریح کرد: با وجود اینکه در دنیای امروز رسانه‌های متعددی ایجاد شده‌اند، اما کتاب هنوز جایگاه خاصی دارد به طوری که می‌توانیم بگوییم اگر کتاب خوب نداشته باشیم رسانه تصویری، شنیداری و نوشتاری خوب هم نخواهیم داشت.

سردبیر نشریات حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه اهل بیت(ع) همواره تأکیدی ویژه در مورد کتاب و کتابت داشته‌اند، افزود: در طول تاریخ حوزه‌های علمیه و در میان علما 40 حدیث‌نگاری (اربعین نویسی) یک سنت پسندیده بوده است.

هادی‌منش در ادامه گفت: پیامبر(ص) در حدیثی فرمودند: «هر کس 40 حدیث برای امت من حفظ کند سرچشمه های حکمت از قلبش به زبانش جاری خواهد شد.» به همین روی سنت 40 حدیث‌نگاری همواره احیا‌کننده نگارش حدیث در بین عالمان دین در حوزه‌ها بوده است و این حدیث‌نگاری‌ها به نسبت ‌بخش بسیار کوچکی را در میان انبوه آثار بر جای مانده مکتوب از عالمان دین به خود اختصاص داده است.

این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: کتاب در حوزه‌های علمیه تنها دارای جنبه آموزشی نیست بلکه به جنبه تبلیغی آن هم توجه ویژه‌ای می‌شود. در واقع می‌توان گفت توجه به جنبه تبلیغی کتاب در حوزه‌ها مهم‌تر از جنبه آموزشی آن است.

هادی‌منش با اشاره به اهمیت آشنایی با فنون نویسندگی برای طلاب حوزه‌های علمیه، بیان کرد: معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه رشته نویسندگی با گرایش تبلیغ را برای استفاده طلاب راه‌اندازی کرده است. در این رشته شیوه‌های تبلیغ نوشتاری به طلاب آموزش داده می‌شود تا آنها با اشراف به این حوزه بتوانند رسالت تبلیغی خود را بهتر انجام دهند.

وی اظهار کرد: متونی که در رادیو و تلویزیون خوانده می‌شود نوشتاری هستند و رسانه‌های دیجیتال هم نیازمند متن و هنر نویسندگی هستند و این رشته هم برای پاسخگویی به این نیازها راه‌اندازی شده است.

هادی‌منش گفت: در حال حاضر طلاب ما در سطح 3 (کارشناسی ارشد) رشته نویسندگی با گرایش تبلیغ مشغول به تحصیل هستند. طلاب در این رشته مهارت‌های مختلفی همچون پژوهش، نویسندگی، قالب‌های مختلف نگارشی، مهارت‌های نویسندگی، سبک‌های نظم و نثر فارسی با رهیافت‌های تبلیغی را آموزش می‌بینند.

سردبیر نشریات حوزه علمیه خواهران با تأکید بر جایگاه نویسندگی در امر تبلیغ بیان کرد: یک نویسنده متعهد می‌تواند به سایر رسانه‌ها ارزش دهد و به آنها کمک کند؛ چون همه رسانه‌ها در دنیای امروز متن‌محور هستند و یک نویسنده خوب با نگارش متون مناسب می‌تواند در زمینه تبلیغ و احیای دین، نقشی اساسی داشته باشد.

هادی‌منش اظهار کرد: ما نباید و نمی‌توانیم رسانه‌ها را تنها در نهاد اوقات فراغت تعریف کنیم و کارکرد آنها را به پر کردن اوقات فراغت تقلیل دهیم، بلکه کارکردهای آشکار و نهان آن در نهاد آموزش بسیار پررنگ‌تر است.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها در دنیای امروز کارکردهای متفاوتی دارند، گفت: به تعبیری رسانه در دنیای امروز نیازهای اجتماعی افراد را برطرف می‌کند و با توجه به اینکه انسان موجودی اجتماعی است و در دنیای امروز رسانه جزو ضروریات زندگی اجتماعی است، انسان بدون رسانه نمی‌تواند در دنیای امروز زندگی کند.

این نویسنده و پژوهشگر حوزه علوم دینی تصریح کرد: در حال حاضر به مدد آموزش‌های کاربردی که در حوزه‌های علمیه انجام می‌شود در این زمینه شاهد جهش هستیم و طلبه امروز مهارت‌های مختلفی دریافت می‌کند تا وظیفه طلبگی خود را بهتر انجام دهد.

وی بیان کرد: در گذشته استفاده از رسانه‌ها معمول نبوده است، اما امروزه طلاب قلم به دست و هنرمندی در حوزه‌های علمیه وجود دارند که مهارت‌های زیادی دارند. توجه به رسانه در حوزه‌های علمیه یک وظیفه است و شرایط امروز جامعه ایجاب می‌کند که طلاب به این حوزه ورود جدی پیدا کنند.

این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: با انکار اهمیت رسانه در دنیای امروز مشکلی از جامعه ما حل نمی‌شود و ما ناگزیریم به قدرت رسانه‌ها اقرار کنیم و آن را نادیده نگیریم و برای ورود جدی و اثرگذار در این عرصه برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی افزود: با انکار نقش رسانه‌ها از سوی حوزه‌های علمیه ما دچار واپس‌گرایی می‌شویم در این انبوه تعاملات، ارتباطات و اطلاعات باید توجه جدی به این حوزه داشته باشیم و نیروهای انسانی تربیت کنیم که در این عرصه حرفی برای گفتن داشته باشند.

هادی‌منش با اشاره به اینکه اگر از وسیله رسانه برای پیشبرد اهدافمان استفاده نکنیم دیگران این کار را می‌کنند، گفت: مقام معظم رهبری به این نکته تأکید داشته‌اند و در جلسه‌ای که در سفر به قم با نخبگان حوزوی داشتند بر لزوم توجه به مسئله زبان‌آموزی در میان طلاب تأکید کردند و فرمودند که اگر طلبه‌ای به زبان بین‌المللی آشنا نباشد حیطه تبلیغ او محدود به دایره کوچکی می‌شود، در صورتی که اگر با زبان آشنا نباشد عملا با یک میلیارد و نیم مسلمان و 6 میلیارد انسان بی‌ارتباط است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راه‌اندازی و عملکرد مطلوب مدارس «سفیران هدایت» توسط معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه، گفت: اغلب طلابی که در این مدارس مشغول به تحصیل هستند از دانشگاه وارد این مدارس شده‌اند و دارای تحصیلات دانشگاهی هستند. در این مدارس دوره‌های آشنایی با زبان انگلیسی برای طلاب برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: از حوزه‌های دیگری که طلاب باید ورود جدی به آن پیدا کنند باید به امر تبلیغ در فضای سایبری اشاره کنیم.

هادی‌منش گفت: تبلیغ اینترنتی یکی از راه‌های اثربخش تبلیغ در دنیای امروز است. اگرچه منبر اساسی‌ترین ابزار تبلیغ دینی است، اما با یک تأمل و درنگ کوتاه در مسئله می‌بینیم که امروزه تبلیغ تنها از راه منبر قادر به پاسخگویی به همه نیازها نیست و با توجه به اینکه حوزه‌های علمیه در امر تبلیغ نگاهی حداکثری دارند باید همه تلاش خود را انجام دهیم تا به نیازهای سایر مخاطبان نیز پاسخ دهیم.

وی در پایان گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: امروزه بخش زیادی از جوانان و نوجوانان ما ساعاتی از وقت خود را در روز در فضای مجازی سپری می‌کنند و طلاب حوزه‌های علمیه هم با برنامه‌ریزی و هدف‌گزینی سنجیده باید تلاش کنند تا در عرصه تبلیغ اینترنتی هم موفق ظاهر شوند./917/د103/ص
ارسال نظرات