۱۸ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۱۰۱۵۵۸
مدیر گروه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

حفظ نقطه تعادل بین اصالت و کارآمدی از استانداردهای پژوهش دینی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: استفاده بیش از اندازه از علوم انسانی غیراسلامی می تواند نقطه تعادل را در کارآمدی و اصالت از بین ببرد و دیگران را کم اعتماد کند.
پژوهش


حجت‌الاسلام مهدی علیزاده، مدیر گروه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: امروز نظام اسلامی که برآمده از متن حوزه‌های علمیه است، از حوزه علمیه به عنوان عقبه تئوریک خود توقع دارد که مسائل نهادهای نظام را مورد بررسی و تحقیق قرار دهد.

وی ادامه داد: امروز باید پرداختن به مسائل مورد نیاز کشور به صورت کاربردی در اولویت قرار گیرد و خروجی‌های پژوهش به نهادهای مربوطه ارائه گردد.

این محقق حوزه علمیه قم اظهار داشت: باید از بحث‌هایی که در یک مساله‌یابی حرفه‌ای در اولویت قرار نمی‌گیرد و امتیاز لازم را کسب نکرده است پرهیز شود.

وی با اشاره به اینکه باید به سوی پاسخ‌گویی و کارآمد کردن تولید علم پیش برویم، ادامه داد: باید پاسخ‌های مجاب کننده برای پرسش‌های این زمانی داشته باشیم.

حجت الاسلام علیزاده با بیان اینکه یکی از آسیب‌های پژوهشی عدم رعایت تعادل در میزان کارآمدی و اصالت است، گفت: برخی ممکن است بر اساس توجه به مسائل عصری و مشکلات روز برای کارآمدی هر چه بیشتر از معارف معرفتی غیراسلامی بیش از اندازه مطلوب توجه کنند.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم بیان داشت: استفاده بیش از اندازه از علوم انسانی غیراسلامی می‌تواند نقطه تعادل را در کارآمدی و اصالت از بین ببرد و دیگران را کم اعتماد کند.

وی اذعان داشت: در پژوهش باید از خطر التقاط که روشنفکران در پی آن بودند و در قبل انقلاب رواج داشت، پرهیز شود.

حجت الاسلام علیزاده گفت: در پژوهش دینی باید استناد به خوبی رعایت شود و تحقیق به منابع اصیل مستند باشد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات