پرهیز دادن از تطبیق های نادرست به معنای نفی نزدیک بودن ظهور نیست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اواخر سال گذشته بود که لوح فشرده ای با عنوان ظهور نزدیک است وارد بازار شد و با حجمی زیاد و به صورت رایگان دست به دست شد.
این مستند جنجالی همان گونه که از اسم آن پیدا است بیانگر نزدیکی ظهور امام زمان (عج) و تطبیق نشانه های ظهور بر مصادیق مطرح شده در روایات بود.
این مستند از آنجا که به موضوع حساس مهدویت و ظهور پرداخته بود و از آنجایی که مصادیق آن از چهرههای سیاسی بودند، به سرعت بر سر زبان ها افتاد و بحث های گوناگونی را دامن زد.
مرکز تخصصی مهدویت بسیار سریع به این مستند واکنش نشان داد و با برگزاری جلسه نقد، مصاحبههای علمی و اطلاع رسانی ابن مستند را بی استناد عنوان کرد.
دامنه نقد این مجموعه در بین حوزیان قوت گرفت و جلسه های نقد در برخی استان ها و شهرستان ها توسط طلاب آغاز شد.
مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم هم در راستای فعالیت های علمی و فرهنگی خود به نقد این مستند روی آورد و در پی درخواست مناظره از سوی سازندگان این مستند از آمادگی جهت مناظره اصولی سخن گفت.
حجت الاسلام مجتبی کلباسی، مدیر مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفت: ما امروز وظیفه داریم وقتی بدعت ها آشکار می شود در مقابل آن اقدام کنیم، از این رو احساس وظیفه کردیم در مقابل این جریان، آن چه طبق ضوابط علمی است را اعلام کنیم و اگر کسی هست که این ضوابط را قبول دارد، ما در خدمت او هستیم.
وی اظهار داشت: ما با هر کس که اصول علمی را بپذیرد، حاضر به مناظره و خواهان این مطلب هم هستیم، دست چنین افرادی را هم می بوسیم و هیچ ابا و خوفی هم از مناظره کردن نداریم. (1)
بزرگان حوزه نیز به این مستند خوشبین نبودند و آن را مورد نقد قرار دادند تا جایی که آیت الله مکارم شیرازی توزیع گسترده و رایگان این مستند را مشکوک عنوان کرد و بیان داشت: براساس روایات، تعیین وقت برای ظهور کذب و تعیین کنندگان آن کاذب هستند.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: یقین داشته باشید دست خارجی در این مسئله هست اگرچه ممکن است برخی از جوانها به عشق امام زمان(عج) این کار را انجام دهند و خودشان هم متوجه دستهای پشت پرده نباشند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی تأکیدکرد: این کارها باعث میشود تا مردم امام زمان(عج) و ظهور را موهوم تصور کنند زیرا وقتی شما تطبیق انجام دهید اگر این تطبیق درست نباشد به اعتقادات مردم آسیب خواهد زد.
این مرجع تقلید اظهار داشت: باید مراقب این توطئهها بود زیرا این مطالب بیپایه و اساس است و براساس روایات، تعیین کنندگان وقت برای ظهور کذاب هستند.(2)
ابراز نگرانی حضرت آیت الله سیستانی نیز درباره پخش برخی مستندات و حرف های انحرافی در زمینه نزدیک بودن ظهور قابل توجه بود.
ایشان جریانات انحرافی تعیین وقت و تطبیق اشخاص در نزدیک بودن ظهور حضرت حجت (عج) و دست های پشت پرده این جریانات را نگران کننده توصیف کرد و گفت: توقیت ها و تطبیق ها برای نزدیک بودن ظهور حضرت حجت(عج) بسیار نگرانکننده است و این مطالب عقاید مردم را هدف گرفته و باعث تضعیف اعتقادات جامعه می شود.(3)
آیتالله رضا استادی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم در ادامه واکنش به این مجموعه بیان داشت: تفسیر روایات آنگونه که گوینده مایل است بدون اینکه صراحتی یا ظهوری و یا حتی احتمال معتنابهی بر آن معنا داشته باشد و نیز تطبیق واژه ها و یا نامهایی را بر موضوعات و یا اشخاصی که احتمال صحت آن تطبیق ها از صفر بالاتر نیست و همچنین تمسک به روایات و کتاب های غیر معتبر برای اثبات مطالب دینی اثری جز سست کردن اعتقادات مردم ندارد و متزلزل ساختن عقاید مردم هدف دشمن است که احیانا توسط دوستان نادان انجام میشود و یکی از مصادیق روشن مطالب یاد شده مستند مذکور است البته باید عرض کنم «فی الصیف ضیعت اللبن» زودتر از این باید از خواب بیدار می شدیم. (4)
دامنه نقد و اعتراض حوزه های علمیه به این مجموعه از جایگاه علمی ادامه داشت تا اینکه کارگردان مجموعه مستند ظهور نزدیک است در مصاحبه ای 5 جنجالی تر مطالب بی پایه و غیر علمی و توهین آمیز را مطرح کرد که بر آن شدیم تا مصاحبه ای با حجت الاسلام جواد جعفری، معاون پژوهش مرکز آینده روشن داشته باشیم.
به تازگی مصاحبه ای از علی اصغر سیجانی در مطبوعات درج شده است و وی در دفاعی مجدد از مستند ظهور نزدیک است بیان داشته است که ما اخباری داریم که افرادی نزد آیت الله مکارم رفته اند و خبرهای جعلی و دروغ در مورد مستند ظهور بسیار نزدیک است برای ایشان بیان کرده اند منجمله این که گفته اند، ده ها میلیون نسخه از این سی دی تکثیر و به صورت رایگان توزیع شده و همچنین هزینه چند میلیاردی از طرف یک گروه سیاسی به ما داده شده است. دروغ به این بزرگی را که تهمتی آشکار به دست اندرکاران فیلم که با صداقت و خلوص وارد این عرصه شده اند وارد نموده اند، که ما شکایت به مراجع قانونی را حق محفوظ خود می دانیم؛ آیت الله مکارم در چنین فضایی تحت تأثیر قرار گرفته اند و ما در خواست کردهایم که به محضر ایشان برویم و حقیقت ماجرا را برای ایشان بازگو کنیم. نظر خود را در این رابطه بیان کنید.
به نظر من این تحلیل توهین به مقام مرجعیت است و اینکه اگر شخصیی بر خلاف ما صحبت کرد او را به ندانستن و تحت تاثیر قرار گرفتن متهم کنیم خلاف اخلاق اسلامی است، علاوه بر اینکه این سخنان سست کردن جایگاه مرجعیت است که مراجع تقلید بدون مستند نظر می دهند.
پر کردن فضای جامعه از شایعات و تهمت برای پاک کردن خودمان و تبصره زدن بر فتاوای مراجع عظام تقلید اگر در جامعه رواج پیدا کند سنگ روی سنگ بند نمیشود.
ما در قضیه رد و نقد این مستند سخنان حضرت آیت الله سیستانی، آیت الله استادی و آیت الله طبسی را داریم که متهم کردن این دانشمندان رد جامعه علمی و سخن علمی است.
کارگردان این مجموعه در تحلیل خود انتقادهای شخصیت های حوزوی در مقابل این مستند را مقاومت خواص در مقابل حقیقت عنوان داشته است و بیان داشته اعتقاد دارم همانگونه که در سال 84، در مقابل یک حقیقت بزرگ، عده ای از بزرگان موضع گرفتند، آن هم موضع نادرست در مقابل یک نهضتی که می خواست در سال 84 آغاز شود و معلوم هم شد که موضع شان اشتباه بوده است و در مقابل آن ها اکثریت مردم به همراه برخی از خواص، موضع درست گرفتند، در حال حاضر نیز، عده ای از خواص در مقابل حقیقت بزرگ که همان در آستانه ظهور قرار داشتن است و این حقیقت روز به روز نیز آشکارتر و ملموس تر می شود، ایستادهاند.
این تحلیل یک مغالطه است و باید این مطلب به خوبی بیان شود که حوزه های علمیه در مقابل ظهور نایستاده اند بلکه این حوزه های علمیه بوده اند که پیرامون مهدویت کوشیده اند و اعتقاد مهدوی را در جامعه بروز و ظهور دادهاند و پراثرترین نویسنده مهدوی، استاد بزرگ حوزه های علمیه حضرت آیت الله صافی گلپایگانی است.
امروز مراکز تخصصی مهدویت و آینده روشن با برگزاری درس تخصصی مهدویت، تبلیغ مهدویت در تمامی استان ها و شهرستان ها و برگزاری همایش های بین المللی با موضوعات زمینه ساز عصر ظهور پیشگام فرهنگ سازی مهدوی است.
تهمت مهدی گریزی و امید نداشتن به ظهور با اندکی تامل در آثار و مجاهدت های حوزویان مشخص میشود و اعتقاد ما این است که باید هر صبح و شام به ظهور امیدوار بود.
حوزه های علمیه در مقابل نزدیک بودن ظهور یا اصل ظهور موضعگیری نکردهاند بلکه در مقابل مطالب بیدلیل این مستند اظهار نظر کردهاند.
پرهیز دادن از تطبیقهای نادرست به معنای نفی نزدیک بودن یا دور بودن ظهور امام نیست و باید بین این مطالب تفکیک قائل شویم.
در این نرم افزار به اوصاف شعیب بن صالح تکیه شده است در حالی که در این مورد مطلب قابل اعتنایی در روایات شیعه و اهل سنت نداریم.
شعیب بن صالح در این نرم افزار بر رییس جمهور، آقای محمود احمدی نژاد تطبیق شده است و اظهار شده که شعیب از ری قیام خواهد کرد در حالی که پیرامون این مطلب حتی یک روایت هم نداریم.
حداکثر مطلبی که در این باره در روایت اسلامی داریم، سخنان شخصی حسن بصری است که علاوه بر اینکه سخن معصوم نیست و قابلیت استناد ندارد، در کتب اهل سنت آمده است به علاوه اینکه اهل سنت درباره آن داوری به ضعف کردهاند.
اوصاف بیان شده شعیب بن صالح منتسب به سفیان کلبی و در کتاب فتن ابن حماد است که راوی و کتاب هر دو ضعیف هستند.
باید تاکید کنم که مطالب این مستند یا دلیل ندارد و یا دلیل معتبر ندارد و در کتاب غیبت شیخ طوسی که از بزرگان شیعه است محل خروج شعیب سمرقند معرفی شده است.
متاسفانه تهیه کنندگان این مجموعه به جای استناد به کتب روایی، می کوشند دلایلی اقامه کنند که فاقد اعتبار است که استناد به این مطالب که صد و سی هزار سایت اینترنتی، آقای احمدی نژاد را به عنوان شعیب بن صالح معرفی کرده اند و این نشان از الهامی الهی است، از جمله دلایل سخیف این گروه است.
کارگردان این مجموعه علاوه بر دلیلی که بر درستی مطالب آورده است به اشخاصی اشاره کرده است که از طرفدارن مطالب مستند ظهور نزدیک است، شناخته می شوند و در مطلبی با عنوان اینکه همه با مستند ظهور نزدیک است مخالفت نیستند، بیان داشته است، گفته است حاج آقا قائم مقامی که از متخصصین مباحث مهدویت هستند و بارها در برنامه های تلویزیونی هم حضور پیدا کرده اند، از این کار ما استقبال کرده اند؛ حتی تماس گرفتند و تشکر کردند، یا حاج آقای شجاعی که از اساتید حوزه هستند از مجموعه مستند بسیار حمایت کرده اند؛ یا مثلا حاج آقای پناهیان صحبت کردند. با توجه به شناخت شما از محققین عرصه مهدویت می خواستیم صحت این ادعا را بدانیم؟
در اینجا من باید به جلسه ای اشاره کنم که درباره این مستند، چهارشنبه هفته گذشته در تهران با حضور صاحب نظران عرصه مهدویت و دست اندراکاران این مجموعه برگزار شد و البته قرار شد کطال این جلسه رسانه ای نشود اما متاسفانه بر خلاف قولی که داده شده بود، دست اندرکاران این مجموعه در یک حرکت غیر اخلاقی با کامنت گذاشتن در سایت خود این مطالب را انعکاس دادند که من مجبورم برای ابهام زدایی لب باز کنم.
دراین جلسه که با حضور کارگردان مجموعه، حجت الاسلام پناهیان، حجت الاسلام قائم مقامی، نادر طالب زاده حجت الاسلام شجونی، حجت الاسلام یوسفیان، حجت الاسلام صابر جعفری و جمع دیگری ار صاحب نظران برگزار شد، حجت الاسلام پناهیان انتقاد های خود را متوجه این مجموعه کردند و سه دلیل آوردند.
حجت الاسلام پناهیان با اظهار ناراحتی از گزینشی برخورد کردن با صحبت های خود بیان داشت: من در سخنرانی خود به قواعد ظهور پرداخته بودم نه علائم ظهور اما با بریده شدن این فراز از سخنرانی، مطلب به گونه دیگری منعکس شده است، علاوه بر اینکه مطالب بیان شده فاقد دلیل و مدرک است و دلایل سستی انتخاب شده است.
من در این جلسه با اشاره به سست بودن مطالب و دلایل این مستند گفتم دراین نرم افزار برای اثبات شعیب بن صالح بودن آقای احمدی نژاد به بنر تبلیغاتی کنار خیابان و یا شعار های یا مهدی مستقبلین آقای احمدی نژاد در لبنان استناد شده است که آقای سیرجانی جواب داد ما می خواسیتم جو عمومی لبنان را بگوئیم که در ادامه حجت الاسلام احمد پناهیان گفت آیا افکار عمومی دلیلی بر یک مطلب واقعی است.
حجت الاسلام پناهیان در ادامه به تصورات باطل برخی افراد کشور پاکستان در مورد مهدوی بودن بن لادن اشاره کرد و گفت: باید از مطالب جنجالی که همه مردم تحمل ندارند، پرهیز کنیم.
ادعای دفاع حجت الاسلام قائم مقامی از این مجموعه صحیح است و وی در این جلسه از این مستند دفاع کرد اما دلیل طرفداری وی علمی نبود و می گفت چون آقای احمدی نژاد فردی مهدوی است باید حمایت شود و او را حمایت کنیم.
آقای نادر طالب زاده هم که از کارگردان های مطرح کشور هستند به لحاظ نو بودن، از این موضوع دفاع کردند و نظری به محتوای این مجموعه نداشتند و آن را تایید نکردند و فقط تولید این مستند را در کنار فیلم هایی که از اوانجلیست ها ساخته می شود جدید عنوان کردند.
بیشتر انتقادات به این مستند به تطبیق هایی است که در آن صورت گرفته است اما علی اصغر سیجانی، کارگردان این مجموعه در این موردگفته است ما هیچ دلیل روایی و عقلی نداریم که نباید تطبیق صورت بگیرد؛ تطبیق احتمالی اگر صحیح هم نباشد هیچ فاجعه ای رخ نمی دهد.
لطفا نظر خود را پیرامون اصل تطبیق و آسیب های آن بیان کنید.
دراین رابطه باید بحث و بررسی شود که در زمان غیبت تا چه اندازه باید علائم ظهور مورد مطالعه و توجه قرار گیرد و چه وظیفه ای نسبت به شناخت علائم ظهور داریم و ائمه معصومین(ع) نسبت به شناخت آن تا چه اندازه تاکید دارند.
بعد از مطالعه این کلیات، باید بحث تطبیق علامات نقل شده در روایت بر افراد را مورد مداقه قرار دهیم و اینکه چه معیارهایی برای تطبیق صحیح وجود دارد.
علائم ظهور به دو دسته روشن و مبرهن و غیر واضح تقسیم می شود که بحث تطبیق تنها در دسته اول روایات قابل جریان است.
باید توجه داشت که جزمی بیان کردن علائم ظهور و تطبیق به افراد مشخص یک آسیب جدی است و در برخی روایات در ذکر نشانه های ظهور علامت هایی برای افراد ذکر شده است که در تطبیق این صفات بر اشخاص تنها می توانیم یک احتمال را بیان کنیم.
باید تاکید کنم پرهیز دادن از تطبیق های نادرست به معنای نفی نزدیک بودن یا دور بودن ظهور امام نیست و باید بین این مطالب تفکیک قائل شویم.
در پایان لازم به ذکر می دانم که ما معتقدیم در دوران غیبت امام زمان (عج) وظیفه شیعه آماده شدن برای ظهور و فراهم آوردن زمینه ظهور است که این به معنای ماجرا شناسی است نه ماجراجویی.
1- http://www.rasanews.ir/NSite/FullStory/?id=100407
2- http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1277182
4- http://www.rasanews.ir/Nsite/FullStory/?Id=101283
5- http://ns3.khabaronline.ir/news-141504.aspx
/909/ز501/ع