۲۲ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۱۰۱۸۲۲
آیت‌الله صافی گلپایگانی:

باید برای تبلیغ بین‌المللی نیروهای متخصص و کارآمدی را تربیت کرد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی عنوان کرد: امروز در زمان حساسی قرار داریم و باید برای تبلیغ حوزه بین‌المللی و خارج از کشور نیروهای متخصص و کارآمدی را تربیت کرد تا بتوانند در جهان نقش آفرینی کنند و معارف الهی را به جهانیان برسانند.
1/ آيت الله صافي گلپايگاني 1/ آيت الله صافي گلپايگاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ حضرت آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید، ظهر امروز در دیدار رییس و مدیران بخش‌های مختلف دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به آیه قرآن کریم که می‌فرماید:«الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا» گفت: تبلیغ از مهم‌ترین رسالت‌ها و مسؤولیت‌های روحانیت است.

وی تصریح کرد: انبیاء الهی تبلیغ را از مهم‌ترین برنامه‌های خود قرار داده بودند و امروز روحانیون نیز باید همان رسالت را دنبال و به تبلیغ معارف الهی و دینی بپردازند.

این مرجع تقلید راهنمایی و هدایت مردم را از مهم‌ترین اهداف تبلیغ احکام دین برشمرد و تاکید کرد: قرآن کریم نیز بر این رسالت و هدف مهم تاکید فراوان دارد. تبلیغ رشته‌های مختلفی دارد که باید به همه آن‌ها پرداخته شود و هیچ زمانی تبلیغ دین نباید تعطیل شود.

وی تاکید کرد: بالاترین وظیفه روحانیت تبلیغ دین است و باید احکام خدا را به مردم برسانند و به دنبال برطرف کردن شبهات و مبارزه با فرقه‌های انحرافی باشند.

ما باید در همه زمان‌ها برای تبلیغ معارف دینی آماده باشیم

مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به تفاوت‌های قومی و مذهبی مناطق افزود: ما باید در همه زمان‌ها برای تبلیغ معارف دینی آماده باشیم و متناسب با مناطق و گروه‌های مختلف در کشور مبلغ تربیت کنیم؛ زیرا هر مبلغی توانایی تبلیغ را در محیط‌ها و مکان‌های تبلیغی مختلف ندارد.

وی ادامه داد: شناخت منطقه و نیازهای آنان و شبهات مطرح در آن مناطق از جمله مسائلی است که مروّجان دین باید به آن توجه و نسبت به این موضوع غفلت نکنند تا تبلیغ آن‌ها موثر واقع شود به خصوص تبلیغ در مناطق محروم که اعزام در این بخش‌ها باید افزایش یابد.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی با تأکید بر تجهیز علمی مبلّغین گفت: تبلیغ شرایط فراوانی دارد که مبلغان باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند و بدانند که سرمایه اصلی هر مبلغی، قرآن کریم و احادیث اهل بیت علیهم السلام است؛ بنابراین تسلط به این منابع عظیم برای مبلغان امری ضروری است؛ زیرا به هر میزانی که مبلغان به احادیث، روایات و آیات تسلط داشته باشند بهتر می‌توانند معارف دینی را به مردم بازگو کنند و موجب هدایت آن‌ها شوند.

وی افزود: گاهی مبلغان برخی مطالبی را بیان می‌کنند که اثر چندانی در تبلیغ ندارد و سبب گمراهی مردم می‌شود؛ زیرا برای مردم قابل فهم نیست، بنابراین مبلغان باید آنچه که در آیات و روایات آمده و مورد تایید است را به گونه‌ای به مردم بگویند که قابل فهم باشد.

قبول کنیم در تبلیغ کوتاهی کرده‌ایم

این مرجع تقلید، خدمت در عرصه تبلیغی را بسیار مهم برشمرد و اجر کار در این مهم را فراوان دانست و افزود: هر چه بتوانید در این مساله تلاش کنید از ثواب معنوی بسیار والای برخوردار خواهید شد؛ زیرا خداوند وسیله تقرب به خود را هدایت انسان‌ها قرار داده است.

وی با بیان این که تلاش‌های فراوانی در عرصه تبلیغ دین شده است، تصریح کرد: باید قبول کنیم که در تبلیغ کوتاهی کرده‌ایم همچنان که به دیگر عبادات اهمیت می‌دهیم به تبلیغ معارف اسلامی نیز توجه کنیم و همانگونه که تلاش می‌کنیم به عمره یا مکه برویم، باید برای تبلیغ دین نیز چنین تلاشی را انجام دهیم.

باید هر جای که نیاز تبلیغی وجود دارد به آن پاسخ داده شود

مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم تاکید کرد: باید هر جای که نیاز تبلیغی وجود دارد به آن پاسخ داده شود و عرصه‌های تبلیغی خالی نماند؛ زیرا انسان تنها وظیفه خواب و خوراک نداریم، ما در برابر خداوند تبارک و تعالی مسؤول هستیم و باید آنچه را به ما فرموده جامعه عمل بپوشانیم.

وی ادامه داد: امروز آنچه در جامعه موفقیت داریم به دلیل تبلیغ دین است. افراد فراوانی در راه تبلیغ دین عمرشان را صرف کردند و به مبارزه با انحرافات پرداختند؛ اما این تلاش‌ها همچنان اندک است؛ زیرا کار در عرصه تبلیغ دینی نیاز به فعالیت و همکاری همگانی دارد تا معارف اهل بیت علیهم السلام برای همیشه ماندگار شود.

باید برای تبلیغ بین‌المللی نیروهای متخصص و کارآمدی را تربیت کرد

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی با اشاره به نیاز جهانیان به معارف نورانی اهل بیت علیهم السلام عنوان کرد: امروز در زمان حساسی قرار داریم و باید برای تبلیغ حوزه بین‌المللی و خارج از کشور نیروهای متخصص و کارآمدی را تربیت کرد تا بتوانند در جهان نقش آفرینی کنند و معارف الهی را به جهانیان برسانند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: گرچه امروز برخی فرقه‌های باطل عرض اندام می‌کنند؛ ولی آن‌ها قدرت چندانی ندارند و هیاهوی آن‌ها تنها تبلیغ رسانه‌ای دارد. در چنین شرایطی باید تمام شبهات در مسائل مختلف که از سوی بهایی‌ها،‌ مسیحی‌ها و وهابی‌ها مطرح می‌شود، شناسایی و به خوبی پاسخ داده شود.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم با توجه به فعالیت‌های گروه‌هایی که عرفان‌های کاذب را ترویج می‌کنند گفت: دین ما دین عقل و منطق و استدلال است و ما باید با عقلانیت کامل و تدبیر لازم در مقابل فرقه‌های ضالّه ایستادگی کنیم تا بتوانیم اسلام ناب را به مردم دنیا عرضه نماییم.

این مرجع تقلید همچنین در سخنان پایانی خود توجه به نحوه انتشار کتاب‌های مختلف دینی تاکید کرد و افزود: نباید هر کتابی که عنوان دینی دارد منتشر شود، باید در تولید و انتشار کتاب‌های دینی دقت فراوانی صورت گیرد؛ زیرا برخی آثار در میان مردم تاثیری ندارد و تنها جنبه تکرار مطالب گذشته است.

وی همچنی خواستار برطرف شدن ضعف‌های کتاب‌ها دینی شد و از دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خواست در این راه گام‌ها اساسی را بردارد./917/پ201/ص
ارسال نظرات