۲۳ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۱۰۱۸۸۳
امام جمعه مشهد:

تریبون نماز جمعه محل تخریب و تأیید کاندیداهای انتخاباتی نیست

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد با اشاره به نزدیک شدن انتخابات مجلس گفت: تریبون نماز جمعه و ستاد نماز جمعه نباید به عرصه تأیید و یا تخریب کاندیدای خاصی تبدیل شود.
آيت‌الله سيداحمد علم‌الهدي امام جمعه مشهد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد، صبح امروز در گردهمایی ائمه جمعه و مسؤولان ستادهای نماز جمعه استان خراسان رضوی، گفت: در موقعیت‌هایی که خدمت مقام معظم رهبری بودیم می‌فرمودند ائمه جماعات که مسئولیت ارشاد مردم را بر عهده دارند به‌منزله مکانیکی هستند که مشکلات موتور سیاسی جامعه را برطرف می‌کنند.

وی افزود: دو بینش انحرافی در شخصیت‌های برجسته متولی ارشاد جامعه وجود دارد که ممکن است ائمه جمعه را هم شامل شود. اول اینکه عده‌ای نسبت به مسائل نظام و جریان‌های روز کشور، در گذشته زندگی می‌کنند و حالت انزوای خاصی به خود می‌گیرند. این عده کار خود را فقط عبادت و کسب علم می‌دانند و خود را از سیاست جدا می‌کنند.

امام جمعه مشهد تصریح کرد: با توجه به اینکه قدرت شناخت عناصر روحانی برجسته‌تر از معمول مردم است نمی‌توان گفت یک روحانی از مسائل اطلاعی ندارد. بنابراین این عده مقید هستند که انزوا داشته باشند و دچار این انحراف هستند که مسئله دین‌مداری اقتضا دارد نسبت به مسائل روز احساس تکلیف نکنند. متأسفانه تحجر در بخشی از روحانیت هنوز مشاهده می‌شود.

وی به عده دوم اشاره کرد و گفت: دوم تفکری است که از امکانات و معلومات به نفع خود استفاده می‌کند و شخصیت اجتماعی روحانیت را نادیده گرفته و دچار فردگرائی است. بنابراین افرادی هستند که خود را شدیدا دین‌دار می‌دانند و عده‌ای هم از جریانات به نفع خود استفاده می‌کنند و به اصطلاح دنیامداراند.

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: البته این دو دیدگاه دو بینش نادر است که در گوشه و کنار روحانیت وجود دارد. این دو جریان کلی نیستند و خوشبختانه روحانیت اصیل ما مسئولینی هستند که در صدر آنها مقام معظم رهبری است و این‌ها تشکیل دهنده اصالت روحانیت هستند. در روحانیت اصیل شخص و مطامع شخصی مطرح نیست و مهم نیست که جریانات موجود در جامعه در راستای مطامع نباشد.

وی افزود: بصیرت و حوزه اطلاعات و معلومات روحانیت اصیل از مرزهای کلیات گذشته است و بینشی قوی نسبت به جزئیات وجود دارد. این بینش در هیچ جریان و نحله سیاسی غیر از روحانیت دیده نمی‌شود. جریان‌های دیگر هیچ‌گاه از نقطه مرکزی خود جدا نشده و برخلاف اصول اولیه خود حرکت نمی‌کنند.

امام جمعه مشهد ادامه داد: روحانیت دخالتی تکلیف‌محور دارد نه قدرت‌محور. در مباحث سیاسی وقتی تشخیص می‌دهد جریانی در راه دین است می‌ایستد و با قدرت حمایت می‌کند و در غیر جریان دینی هم با همان قدرت مخالفت می‌کند. بصیرتی که در روحانیت لازم است تنها بصیرت نسبت به کلی مسائل نیست بلکه خیلی دقیق و جزئی است و این جزئیات هستند که موضوعیت دارند. روحانی از هیچ چیز صرف نظر نمی‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امام جمعه هر شهر یعنی کسی که در قبال جریانات دینی و سیاسی هر منطقه مسئول است و باید به طور بسیار مطلوب تمام جریانات را هدایت کند تا در راستای اصول دین و انقلاب قرار گیرند. شرط اول این هدایت این است که خود ما اول بصیرت داشته باشیم. این فاجعه است که شخصی به خاصر غرائضی دنبال جریانی برود در حالیکه هنوز مشخص نشده که این جریان مورد تأیید مقام معظم رهبری هست یا نه.

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: شما ائمه جمعه باید جریانات سیاسی را مدیریت کنید نه اینکه جریانات، شما را مدیریت کنند. ائمه جماعات مظهر ولایت هستند و مردم به این چشم به آنها می‌نگرند بنابراین نباید چشم‌بسته دنبال جریانی برویم بلکه باید میزان وابستگی به ولایت و موضع جریان را در قبال رهبری بسنجیم.

وی درخصوص شاخص شناخت جریان‌ها افزود: جریان‌هایی که وارد هر شهری می‌شوند به نحوی به مرکز کشور مرتبط هستند. شاخص بصیرت در تمام مسائل مقام رهبری و ولایت است و ما باید پاسدار وابستگی به ولایت باشیم و نمی‌توانیم خود را از این جریان جدا کنیم.

امام جمعه مشهد در بخش پایانی سخنان خود گفت: انتخابات مجلس نزدیک است. استان ما 17 نماینده دارد و ما باید در مورد آن‌ها تحلیل داشته باشیم و نفوذ دوباره آنها در جامعه را بررسی کنیم. تریبون نماز جمعه و ستاد نماز جمعه نباید به عرصه تأیید و یا تخریب کاندیدای خاصی تبدیل شود و باید با مدیریت خاص امام جمعه، مسائل کلی کاندیداهای استان همایت شوند./933/پ201/ص
ارسال نظرات