۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۱۰۲۶۵۹
مدیر مرکز تخصصی قاسم بن الحسن:

شورای مراکز تخصصی حوزه‌های علمیه تشکیل شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز تخصصی قاسم بن الحسن‌(ع) تهران خواستار تدوین چشم‌انداز روشنی برای رشته‌های تخصصی حوزه شد و از استقبال اندک حوزویان برای تحصیل در رشته‌های تخصصی گلایه کرد.
هم انديشي توسعه و ارتقاء رشته هاي تخصصي حوزه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علم الهدی، مدیر مرکز تخصصی قاسم بن الحسن‌(ع) تهران، امروز در مراسم هم‌اندیشی توسعه و ارتقای رشته‌های تخصصی حوزه با تأکید بر ضرورت آسیب‌شناسی مراکز تخصصی حوزه‌های علمیه، شناسایی و رفع نقاط ضعف مراکز تخصصی حوزه را ضروری دانست.

وی با اشاره به ضرورت تأسیس رشته‌های تخصصی جدید در جامعه امروز، گفت: پس از پیروزی انقلاب، تشیع در حال معرفی شدن به دنیا است، اما متأسفانه هیچ کاری برای معرفی معارف اهل بیت(ع) نکرده‌ایم.

مدیر مرکز تخصصی قاسم بن الحسن(ع)، همچنین به آسیب‌های مراکز تخصصی حوزه‌ها اشاره کرد و خواستار تدوین چشم‌انداز روشنی برای رشته‌های تخصصی حوزه‌های علمیه و مشخص شدن خروجی این رشته‌ها شد.

وی با بیان این‌که در کل کشور نزدیک یکصد هزار طلبه در حال تحصیل هستند و متأسفانه تنها 10 درصد در رشته‌های تخصصی شرکت کرده‌اند، دلیل این مسأله را به سبب عدم تعریف چشم‌انداز روشن برای رشته‌های تخصصی دانست.

حجت‌الاسلام علم‌الهدی دربخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از عدم توجه به تفسیر قرآن در حوزه‌های علمیه تصریح کرد: حلقه وصل روحانیان با جامعه و مراکز دانشگاهی، تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه، علوم حدیث و مباحث کلامی است.

وی اضافه کرد: امروز حوزه علمیه خواسته یا نخواسته به دنبال مدرک‌گرایی رفته است؛ اما چه اشکال دارد که اعطای هرگونه مدرک علمی در هر سطحی با گذراندن یکی از رشته‌های تخصصی از سوی دانش‌پژوهان صورت گیرد.

مدیر مرکز تخصصی قاسم بن الحسن‌(ع) خاطرنشان کرد: متأسفانه بسیاری از طلاب هنوز نام شهید ثانی و شهید ثالث را نمی‌دانند چه برسد به این‌که بخواهند ضرورت رشته‌های تخصصی را بشناسند.

وی تشکیل شورای مراکز تخصصی حوزه‌های علمیه را ضروری دانست و اظهار داشت: شورایی از رؤسای مراکز تخصصی حوزه‌های عملیه تشکیل شود و پیشنهادات را بررسی و تصویب و به شورای عالی حوزه علمیه ارائه دهند.

حجت‌الاسلام علم‌الهدی توجه به ساختار رشته‌های تخصصی را مهم ارزیابی و عنوان کرد: برخی رشته‌های تخصصی باید در گرایش باقی بمانند؛ چراکه اگر سطح رشته‌های تخصصی پایین بیاید چهره‌هایی چون حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی کار و فعالیت در مراکز تخصصی را واگذار خواهند کرد.

وی در پایان بر ضرورت توجه به امر پژوهش در مراکز تخصصی تاکید کرد و افزود: سرمایه‌گذاری در مراکز و رشته‌های تخصصی باید به سمت پژوهش برود؛ چیزی که در حوزه‌های علمیه کمتر به آن پرداخته شده است. /920/پ202/ص
ارسال نظرات