۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۱۰۲۶۷۶
با سخنرانی آیت الله مصباح یزدی؛

همایش سیاست گذاری فرهنگی در جمهوری اسلامی در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش سیاست گذاری فرهنگی در جمهوری اسلامی با سخنرانی آیت الله مصباح یزدی رییس مؤسسه ‌آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در شهر مقدس قم برگزار شد.
همايش نقش سياست گذاري فرهنگي در جمهوري اسلامي ايران
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش سیاست گذاری فرهنگی در جمهوری اسلامی روز پنج شنبه در سالن همایش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با سخنرانی آیت الله مصباح یزدی رییس این مؤسسه و عضو مجلس خبرگان رهبری برگزار شد.

این همایش که به همت موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، آیت الله مصباح یزدی عضو مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه مهم ترین اصل و ستون فقرات و روح نظام، فرهنگ است به تبیین ویژگی ها و شاخصه های سیاست گذاران این عرصه مهم پرداخت و از حوزویان به عنوان اصلی ترین طراحان و سیاست گذاران این عرصه یاد و به نقص حوزه در این عرصه اذعان کرد.

آیت الله مصباح یزدی با تاکید بر اینکه عالمان دینی می توانند عهده دار این کار شوند، نقش حوزه های علمیه را در سیاست گذاری فرهنگی نظام بسیار برجسته و مهم دانست و تاکید کرد: دانشمندان حوزه هستند که می توانند حقیقت اسلام را بشناسند والبته در جنبه های ابزاری باید از متخصصان دیگر هم استفاده شود اما شرط نخست تعیین کنندگان روح این فعالیت ها تخصص در امور دینی است.

آیت الله مصباح یزدی عامل دیگر در عدم توفیق مطلوب حوزه در سیاستگذاری فرهنگی کشور را عدم همکاری سایر نهادها و نداشتن تفکر انقلابی برخی از افراد دانست.

وی تاکید کرد: حقیقت این است که مشکلات بیشتر از جوانب دیگر است اگر تنها مشکل این بود حل آن چندان دشوار نبود و باید توجه داشت که مشکلات دیگری باعث شده است که حوزه نتواند نقش خود را در سیاست گذاری فرهنگی کشور به درستی ایفا کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: برای اینکه یک نهاد در یک کشور بتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد همه اقشار و نهادها باید با توجه به ارتباط ارگانی که با هم دارند هماهنگ باشند مثل اعضا و جوارح بدن انسان.

وی یاد آور شد: برای اینکه نهادهای مختلف در یک جامعه بتوانند کار خود را به درستی انجام بدهند باید نوعی هماهنگی و تاثیر و تاثر متقابل و وحدت هدف و برنامه کلی وجود داشته باشد چرا که اگر بین نهادها تعارض وجود داشته باشد پیداست که کار به جایی نخواهد رسید و متاسفانه این مساله کم و بیش وجود داشته و هنوز هم وجود دارد.

پیام فضلی نژاد پژوهشگر مؤسسه فرهنگی کیهان نیز در این همایش به بیان دیدگاه های خود پرداخت و با اشاره به نفوذ یک جریان انحرافی در دولت، این جریان را قطعه ای از پازل طراحی شده از سوی دشمنان نظام دانست و نسبت به عواقب آن هشدار داد.

وی با انتقاد از ترویج تفکر ایرانی به جای تفکر اسلامی از سوی این جریان انحرافی و حاشیه ساز دردولت، تاکید کرد: بین جریان خودی و غیر خودی کاملا پیوند وجود دارد.

فضلی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما در خوانش فلسفه غرب با کج خوانی مواجه هستیم، تاکید کرد: متاسفانه گفتمان های شبه فلسفی و شبه روشنفکری با ادبیات فریبنده در خدمت کودتای مخملی است.

حجت الاسلام محمدمهدی نادری دبیر این همایش نیز در سخنانی اهداف برگزاری همایش سیاست گذاری فرهنگی در جمهوری اسلامی را تبیین و مقاله خود را با موضوع اهداف سیاست گذاری فرهنگی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ارائه کرد.

وی تاکید کرد: مهندسی فرهنگی نظام باید به گونه ای صورت گیرد که سیستم فرهنگ اصل و سایر عرصه ها فرع باشد و همه در خدمت امور فرهنگی باشند.

حجت الاسلام محمدحسن جعفری از محققان و پژوهشگران حوزه علمیه قم نیز در این همایش به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداخت و مقاله ای را با عنوان جایگاه حوزه در سیاست گذاری نظام وضعیت موجود، وضعیت مطلوب ارائه کرد.

این محقق حوزه علمیه قم با بیان اینکه حضور نهادی حوزه در عرصه سیاست گذاری فرهنگی بسیار حداقل و کم است، تاکید کرد: سیاست گذاری فرهنگی در هر نظامی باید متناسب با مبانی فکری و اعتقادی آن نظام باشد و در نظام اسلامی نیز باید برنامه ریزی فرهنگی مبتنی بر آموزه های دینی و اسلامی باشد. /924/پ201/ص
ارسال نظرات