۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۲۰:۰۵
کد خبر: ۱۰۲۹۹۷

نشست خودگروی اخلاقی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی خودگروی اخلاقی از سوی گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
نشست


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست تخصصی خودگروی اخلاقی به همت گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سالن نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام علی شیروانی، عضو هیات علمی گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان نظریه پرداز در این نشست گفت: در این نشست اخلاقی می خواهیم نظریه خودگروی اخلاقی را با توجه به مباحث دینی مقایسه و سنجش کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه در توضیح خودگروی بیان داشت: خودگروی به معنای این است که هر فرد بخاطر  نفعی که عائدش می شود به رفتارهای اخلاقی دست می زند و این مصالح شخص است که تعیین کننده اخلاقی بودن فعل است.

وی بیان داشت: مدعای ما این است که می توان با تغیبرات و اصلاحاتی نظریه خودگروی اخلاقی را در علوم اسلامی شناسایی کرد و حتی می توان آن را به حکمای اسلامی نسب داد.

وی بیان داشت: نظریه خودگروی اخلاقی ریشه در نظریه های فارابی و ابن سینا دارد و  در باب مکاتب اخلاقی می توان دیدگاه های حکمای اسلامی را جای داد.

این محقق علوم عقلی اظهار داشت: خودگروی اخلاقی با حسن و قبح عقلی که امامیه پذیرفته است منافات ندارد.

در ادامه دکتر محسن جوادی، استاد دانشگاه قم به نقد سخنان حجت الاسلام شیروانی پرداخت و گفت: خودگروی بحث پیچیده و دشواری است و ریشه در سنت ما دارد.

وی ادامه داد: به نظر می رسد نمی توان بحث را در ناحیه تعریف عنوان کرد چرا که خودگروی تنها در بحث ملاک وارد می‌شود.

منصور نصیری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه در جایگاه ناقد بیان داشت: نظریه پرداز به دلیل اینکه تعریفی از خودگرایی مطرح نکرده است به مشکلات زیادی دامن زده است.

وی ادامه داد: خودگروی در آثار فلاسفه تعریف شده است و ما نمی‌توانیم بدون این توجه به آن، احتمال های خود را بر تعریف تحمیل کنیم.

گزارش این نشست علمی به زودی در خبرگزاری رسا منتشر خواهد شد. /909/پ202/ع

ارسال نظرات