۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۲۲:۵۴
کد خبر: ۱۰۳۲۲۵
عضو خبرگان رهبری:

تبلیغ دین باید جریان ساز و جهانی باشد

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که تشکیل یک شبکه تبلیغی با رویکرد کار جمعی و فضای اجتماعی می تواند تحول عظیمی در عرصه تبلیغ ایجاد کند، گفت: تبلیغ دین نباید خنثی باشد، بلکه باید جریان ساز و زمینه گسترش جهانی ارزش های اسلامی را فراهم کند.
حجت الاسلام و المسلمين سيد صابر جباري نماينده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبري


حجت الاسلام والمسلمین سید صابر جباری، نماینده مردم مازندران در خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بهشهر، دین اسلام را کامل و جامع ترین دایره المعارف جهان پاسخگویی به نیاز بشر به ویژه نسل جوان دانست و گفت: همه انسان های روی این کره خاکی باید سعادت و جاودانگی خود را تنها در شریعت محمدی جستجو کنند.

وی، تبلیغ شریعت محمدی را بزرگترین رسالت پیامبران و اولیای الهی دانست و افزود: پیامبر گرامی اسلام در زمان حیات خود مهم ترین رسالت و هدف خود را تبلیغ اسلام ناب بیان کردند و پس از رحلت ایشان نیز ائمه معصومین(ع) نسل به نسل این میراث عظیم الهی را عهده دار بودند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، مراجع و علما را حفاظان میراث ارزشمند پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار(ع) معرفی کرد و بیان داشت: امروز و در عصر غیبت حضرت ولی عصر(ع) بزرگان دینی میراث داران سنت پیامبر گرامی اسلامی هستند و گواه تاریخ نیز بر همین ادعا استوار است که علمای بزرگ دینی در راه حفظ سنت پیامبر با همه وجود تلاش کردند.

حجت الاسلام و المسلمین جباری، تبلیغ ارزش های دینی به منظور هدایت بشر را یکی از مهم ترین مأموریت های انبیاء الهی عنوان کرد و بیان داشت: در عصر غیبت ولی عصر(عج) نیز باید این جایگاه رفیع حفظ شود و مسأله تبلیغ دین و ارزش های اسلامی به طور جدی در دستور متخصصان این امر قرار گیرد.

امام جمعه بهشهر، رسالت مکتب اسلام را جهانی و همیشه ماندگار دانست و خاطرنشان کرد: امروز تبلیغ دین مبین اسلام و ارزش های حاکم در آن محدود نیست، بلکه گستره پیام رسانی ارزش های اسلامی جهانی است و در این راستا فقهای دین استوار تر از همیشه در مسیر حفظ و حراست از میراث گرانقدر انبیای الهی ایستادگی می کنند.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با تأکید براین که در عرصه تبلیغ دین نیازمند یک جهاد هستیم، ادامه داد: جهاد در عرصه تبلیغ دین باید کیفی باشد، به این معنا که فعالیت های تبلیغی ما علاوه بر گستردگی فعالیت از کیفیت و تأثیرگذاری بسیار بالایی برخوردار باشد.

حجت الاسلام و المسلمین جباری با بیان این که فعالیت های ما در عرصه تبلیغ دین از جذابیت کمی برخوردار است، گفت: کمی تأمل در تبلیغ فرقه های انحرافی و فرهنگ غربی نشان خواهد داد ما در عرصه تبلیغ از تحرک و جذابیت مناسبی برخوردار نیستیم.

امام جمعه بهشهر با تأکید براین که نسل جوان جامعه ما امروز به دنبال جذابیت است، ادامه داد: مبلغان دین مبین اسلام باید ارزش های متعالی اسلامی را به گونه جذاب و متناسب با شرایط روز جامعه ارائه دهند تا بتواند در نسل جوان ما دگرگونی ایجاد کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که نسل جوان به نکات و مسائل ظریفی توجه می کند که شاید اصلاً ما متوجه آن نکته نباشیم، خاطرنشان کرد: یک مبلغ باید به گونه ای به تبلیغ احکام اسلامی بپردازد که دیگر جای حرف و حدیثی در این خصوص نباشد.

حجت الاسلام و المسلمین جباری، مطالعه، پژوهش، آشنایی با نرم افزارهای روز، فراگیری برخی زبان های رایج دنیا و اطلاعات عمومی در زمینه های مختلف را بخشی از مهم ترین ابزارهای تبلیغی یک مبلغ دانست و گفت: اگر یک مبلغ به این سلاح ها تجهیز شده باشد می تواند وارد میدان تبلیغی شود و موفق هم خواهد شد، اما در غیر این صورت نتیجه ای به دنال نخواهد داشت.

نماینده مردم مارزندران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که ارتباط چهره به چهره با مخاطب باید به گونه هنرمندانه از سوی یک مبلغ انجام شود، گفت: این نوع تبلیغ که از علما و بزرگان دینی ما به ارث مانده در برخی مواقع متأسفانه به فراموشی سپرده شده، اما باید گفت تبلیغ دین مبین اسلام با این روش یکی از تأثیرگذار ترین نوع تبلیغ دینی محسوب می شود.

امام جمعه بهشهر با اشاره به این که تبلیغ چهره به چهره از یک ظرافت و فنون خاصی برخوردار است که در برخی مواقع مبلغان آن را فراموش می کنند، تصریح کرد: نوع برخورد، نحوه بیان مطالب و چگونگی ارتباط در تبلیغ چهره به چهره باید به طورجدی مورد توجه قرار گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که نسل جوان ما از هوش و ذکاوت بالایی برخوردار هستند، گفت: یک مبلغ وقتی وارد میدان تبلیغ دین می شود باید هر روز معلومات عمومی و تخصصی خود را به تناسب شرایط حاکم به روز کند که متأسفانه در حال حاضر یکی از مهم ترین ضعف های موجود در عرصه تبلیغ همین موضوع مهم است.

حجت الاسلام و المسلمین جباری ادامه داد: مبلغان باید توجه داشته باشند یک جوان همیشه موضوع شبهه و سؤوال او در خصوص مسائل دینی نیست و ممکن است در خصوص مسائل روز جامعه به ویژه مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نیز شبهه ای داشته باشد و یک مبلغ باید با افزایش معلومات خود قادر باشد به این گونه سؤوالات نیز پاسخ قانع کننده ای دهد.

وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: جوان امروز ما باید احساس کند که دین پاسخگوب کامل او در همه موارد است و در این راستا روحانیت باید دامنه فعالیت، مطالعه و پژوهش خود را گسترش دهد و همگام با جوانان حرکت کند.

امام جمعه بهشهر یادآور شد: اکنون تنها مجهز بودن به علوم قدیمی نمی تواند کارساز باشد و باید در این رابطه روحانیت و حوزه های علمیه به روز شده و به تکنولوژی های روز مجهز شوند.

حجت الاسلام و المسلمین جباری در ادامه سخنانش، تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر ایجاد ارتباط بیشتر با جوانان را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: ارتباط بیشتر و مداوم با جوانان مستلزم همفکری و همراهی با جانان است و در این رابطه باید جامعه ما به آخرین یافته های تعلیم و تربیت واقف و مجهز باشد.

وی ادامه داد: حضور روحانیان آموزش دیده و کسانی که ادبیات سخن گفتن با جوانان را بدانند، تأثیرگذاری علوم اسلامی، احکام و تعالیم را افزایش می دهد و باید روحانیانی با جوانان ارتباط داشته باشند که افق دیدجوانان را بدانند و در راستای آن برای جوانان برنامه ریزی کنند.

نماینده مردم مازندران در خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: اکنون با توجه به هجمه های مختلف دشمنان و زیر سؤال بردن اسلام، روحانیت و نظام جمهوری اسلامی، باید جلوی این سم پاشی ها با تعالیم درست و بهنگام گرفته شود تا آثار سوئی در جامعه پیدا نشود.

حجت الاسلام و المسلمین جباری با بیان این که روحانیت از روش تربیتی شوق آفرین برای گرایش جوانان به اعتقادات و مسائل دینی استفاده کنند اظهار داشت: باید به نیازهای فطری مخاطب و شوق درونی اومورد توجه قرار گیرد تا نتیجه مثبت حاصل شود و در غیر این صورت مخاطب، پیام را درک نکرده و جون آن را با نیازهای فطری خود متناسب نمی بیند، پس میزند و دور می اندازد.

وی اظهار داشت: نسل امروز ما نیازمند معارف اسلامی و اعتقادی است و باید بیشتر از گذشته بر روی این مسائل با توجه به خواسته های جوانان گام برداریم، چرا که اکنون وجود ماهواره، موبایل، مواد مخدر و ناهنجاریهای مختلف با الگوسازی های تجملاتی و زرق و برق دار، جوانان را از اسلام رها کرده است و وظیفه ما بازگشت جوانان به مسائل اعتقادی و دینی است.

امام جمعه بهشهر در بخش دیگری از سخنان خود برلزوم گسترش تفقه دینی در جامعه تاکید کرد و افزود: تفقه به معنای فهم دقیق احکام دینی است و موجب تحول جوهری در انسان و اطرافیان او می شود که این مسأله ضرورت توجه به تفقه در دین مبین اسلام را بیشتر می کند.

وی همچنین شبکه اجتماعی تبلیغ را یکی از قدرتمند ترین ابزارهای تبلیغی دانست و با بیان این که خلأ یک شبکه اجتماعی تبلیغ دین احساس می شود، تصریح کرد: ما نباید در عرصه تبلیغ دین تنها به برخی ارتباط های فردی و جزئی اکتفا کنیم و به همین منظور راه اندازی یک شبکه منسجم تبلیغی ضرورتی انکار ناپذیر است.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری، راه اندازی یک شبکه تبلیغ دینی به طور حتم تأثیرگذاری تبلیغ دین را چند برابر می کند، ادامه داد: متأسفانه نگرش ما به عرصه تبلیغ در حال حاضر کمی ناقص است که تشکیل یک شبکه تبلیغی با رویکرد کار جمعی و فضای اجتماعی می تواند تحول عظیمی در عرصه تبلیغ ایجاد کند.

حجت الاسلام و المسلمین جباری با تأکید براین که تبلیغ دین نباید خنثی باشد، بلکه باید جریان ساز و زمینه گسترش جهانی ارزش های اسلامی را فراهم کند، بیان داشت: جهانی شدن اندیشه های متعالی اسلام ناب محمدی نیازمند تشکیل یک شبکه اجتماعی تبلیغی است.

وی در ادامه، فعالیت فرقه های ضاله و گروه های انحرافی یکی از مسائل خطرناک در سطح جامعه عنوان کرد و گفت: متأسفانه این گروه ها مورد حمایت استکبار جهانی هستند و با همه توان خود تلاش می کنند، نسل جوان جامعه را نسبت به نظام اسلامی بیگانه کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، تبلیغ دینی با ابزار مناسب را یکی ازمهم‌ترین راه‌های خنثی‌سازی توطئه‌های این فرقه‌های منحرف اعلام کرد و ادامه داد: مبلغان باید افزون بر پاسخگویی به شبهات ایجاد شده در سطح جامعه مانع از فعالیت این فرقه‌های انحرافی در سطح جامعه شوند./950/ت301/ع

ارسال نظرات