۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۱۰۳۶۱۶
محقق علوم سیاسی:

وحدت امت اسلامی راه برون رفت از بند استعمار است

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر حوزه علمیه بیان داشت: وحدت و اتحاد اسلامی از اصلی‌ترین عوامل شکوفایی تمدن اسلامی است.
اتحاد، وحدت


حجت الاسلام محمد علی بیانی، دانش آموخته علوم سیاسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره نقش وحدت در پیشرفت امت اسلام گفت: اتحاد اسلامی از ضروری‌ترین نیازهای عصر حاضر جوامع اسلامی است.

وی ادامه داد: داروی بسیار از دردهای جهان اسلام را می‌توان در اکسیر حیات‌بخش وحدت امت اسلامی جستجو کرد و آن را مهم‌ترین راهبرد مسلمانان در نیل به پیشرفت و قله‌های تعالی و بالندگی دانست.

این پژوهشگرحوزه علمیه با اشاره به اینکه، وحدت اسلامی، نه یک رؤیا و خیال، بلکه یک باور و اعتقاد راسخ و برگرفته از آموزه‌ها و نصوص قرآنی و روایی است، ادامه داد: هیچ مسلمان آگاه ودلسوزی نیست که شکوفایی دوباره تمدن اسلامی و مجد وعظمت اسلام را نخواهد.

این محقق علوم اسلامی ادامه داد: همه مسلمانان بر این باورند که یکی از عوامل مجد و عظمت اسلام و شکوفایی مجدد تمدن بزرگ اسلامی، وحدت، همبستگی و انسجام همه نیروها و مذاهب اسلامی در سایه عمل و بازگشت به قرآن و پیروی از پیامبر اسلام (ص) واهل‌بیت اطهار (ع) است.

وی اظهار داشت: مسلمانان با این اتحاد و یکپارچگی می‌توانند در برابر قدرتهای استکباری بایستند و آنها را مغلوب کنند.

این پژوهشگرحوزه علمیه در ادامه به اهمیت اتحاد داخلی پرداخت و گفت: وحدت و اتحاد ملی نیز در شکل‌‌گیری سامانه سیاسی و اداره کشور امری مسلم و اجتناب ناپذیر است و بدون وحدت و اتحاد ملی امکان پیشرفت، رشد و تعالی یک کشور امکان‌پذیر نیست.

وی گفت: در بعد اجتماعی وحدت و همبستگی عمومی نقش به سزایی در تثبیت هر نظام اجتماعی دارد؛ چرا که جوامع بشری تنها در سایه همبستگی اجتماعی و وحدت ملی است که می‌توانند به روابط و تعاملات روزمره زندگی خویش بپردازند، زبان یکدیگر را درک کنند، واکنش‌های دیگران را پیش‌بینی نمایند و برای آینده زندگی خود برنامه داشته باشند.

این محقق علوم سیاسی عنوان داشت: به هر میزان انسجام اجتماعی، وحدت و همبستگی ملی و علاقه ‌مندی ملتی در مسیر حرکت به سوی اهداف مورد نظر یک نظام؛ یعنی پیشرفت پایدار، مشابه و همگرایانه باشد، چنین ملتی به راحتی و وسیع‌تر از حد انتظار به اهداف و آرمان‌های متعالی و چشم‌اندازهای بلند مدت ترسیم شده از سوی رهبران خود خواهند رسید.

این پژوهشگرحوزه علمیه بیان داشت: ایده وحدت و اتحاد اسلامی که در واقع راهبرد بنیادین خاتم پیامبران(ع) در برقراری الفت میان قلب‌های پراکنده و تشکیل حکومت اسلامی بود، امروزه نیز می‌تواند زمینه نزدیک‌تر شدن امت اسلامی را به اندیشه‌‌های ناب نبوی فراهم ساخته و به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل شکوفایی تمدن اسلامی خودنمایی کند. /909/ت302/ع

ارسال نظرات