۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۱۰۳۸۴۷
معاون آموزش حوزه علمیه خواهران:

رابطه معنوی استاد و شاگرد احیا شود

خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش حوزه علمیه خواهران گفت: حق شناسی از اساتید و معلمان باید به نسل های بعدی منتقل شود تا رگه های اخلاقی جامعه در بحث آْموزش بیش از پیش پر رنگ تر شود.
احترام به استاد


حجت الاسلام سید مهدی حسینی، معاون آموزش حوزه علمیه خواهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، بیان داشت: یکی از ارکان تعلیم و تربیت، استاد است.

وی بیان داشت: وقتی تاملی در تاریخ داشته باشیم، انسان هایی را می بینیم که دارای زمینه‌های فساد بوده‌اند اما به برکت وجود معلمان و مربیان، راه نیکویی را در پیش گرفته‌اند، نمونه بارز آن عمربن عبدالعزیز است که با وجود اینکه در خاندانی ستمگر و دشمن اهلبیت(ع) بزرگ شده بود اما تحت تاثیر آموزه‌های استاد خود، راهی را پیمود که با راه پدرانش فاصله داشت.

این محقق علوم اسلامی بیان داشت: اساتید به دلیل اهمیت جایگاه و نقش تاثیر گذاری که در جامعه دارند، نقش کلیدی در هدایت علمی و معنوی متربیان و دانش آموزان دارند.

وی اظهار داشت: متاسفانه امروز شان معلمان و اساتید آن گونه که شایسته است و در زمان قدیم بوده، رعایت نمی شود و حق آنها در جامعه اداء نمی شود.

این محقق علوم اسلامی بیان داشت: هفته معلم فرصتی است تا افراد جامعه رجوعی به ارزش‌های اسلامی درباره شان و مقام معلم داشته باشند.

وی بیان داشت: در منابع اسلامی به صورت موکد، احترام گذاردن به اساتید و رعایت حقوق آنها توصیه شده است و کتاب منیه المرید که در حوزه های علمیه کم و بیش تدریس می شود الگویی از جایگاه استاد و حقوق متقابل استاد و شاگرد است.

این پژوهشگر علوم اسلامی بیان داشت: استاد و شاگرد به عنوان دو عضو از جامعه دارای وظایف و حقوق سنگینی در برابر هم هستند که باید آنها را در مرحله اول شناخت و بعد عملیاتی کرد.

وی بیان داشت: حق شناسی از اساتید و معلمان باید به نسل های بعدی منتقل شود تا رگه‌های اخلاقی جامعه در بحث آْموزش بیش از پیش پر رنگ تر شود.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به این که اساتید در حوزه های علمیه علاوه بر مقام علمی از ارزشی معنوی نزد طلاب برخوردار هستند، ادامه داد: اساتید حوزه های علمیه همواره با رویکردهای اخلاقی و علمی خود الگوی طلاب بوده و هستند.

وی بیان داشت: اساتید و معلمان نیز در جامعه امروزی وظیفه دارند تا با عمل کردن به وظیفه خود و همت گماردن در آموزش و پرورش معنوی دانش پژوهان، هویت واقعی معلمی را احیا کنند. /909/ت302/ع

ارسال نظرات