۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۱۰۳۸۶۹
آیت الله مصباح یزدی:

خطاها و لغزش ها همواره به خاطر انحراف از خط عالمان دینی مخلص بوده است

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، راه و خط ولایت فقیه را ادامه راه انبیا و اولیا الهی دانست و با بیان اینکه همواره فتنه هایی برای امتحان انسان پیش می آید، تنها راه نجات از فتنه ها و انحرافات را تمسک به ولایت فقیه دانست.
آيت الله مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ظهر چهارشنبه در دیدار شماری از پاسداران انقلاب اسلامی در سخنانی حکمت و فلسفه فتنه ها و بحران ها را امتحان الهی دانست و با اشاره به مصائبی که پیامبر گرامی اسلام و اهل بیت ایشان متحمل شدند، تاکید کرد: جنایاتی که مسلمانان پیرو پیامبر، روزه بگیرها و جهاد رفته ها نسبت به عزیزترین مخلوق عالم هستی و اهل بیت شریف و فرزندان ایشان کردند در عالم هستی نظیر ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: در این برهه 1400 ساله گوشه ها و گروه هایی از مردم از گذشته های خود عبرت های گرفتند و برخی از خطاها را تکرار نکردند، نمونه آن رفتاری است که جامعه ما نسبت به حضرت امام داشتند و هنوز هم از اینها برخورداریم.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: این در سایه عبرت گرفتن از گذشتگان است و سعی کرده ایم نسبت به جانشین امام زمان(عج) وفادار باشیم.

آیت الله مصباح یزدی بیان داشت: در همین نظام کسانی که به دست امام به پست و مقام رسیدند، از پشت به انقلاب اسلامی خنجر زدند و با دشمنان اسلام و انقلاب توطئه کردند تا نظام را از بین ببرند و بحمدلله مردم ما هوشیار بودند و نگذاشتند که آنها به اهداف خود دست یابند.

این استاد حوزه علمیه قم ابراز کرد: این سؤال ممکن است برای برخی وجود داشته باشد که چرا خداوند تبارک و تعالی جلوی اینها را نمی گیرد، شاید الان هم جامعه ما آبستن فتنه دیگری باشد و یک روزی چشم باز کنیم و ببینیم برخی از کسانی که به برکت انقلاب به پست و مقام رسیده اند، جور دیگر باشند و از پشت خنجر بزنند؛ خداوند تبارک و تعالی آن روز را نیاورد اما به هر حال این ممکن است.

وی تصریح کرد: برای رسیدن انسان به هدف خلقت، شرایطی لازم است و انسان باید مراحلی را بگذراند و از آزمایش ها و امتحان های الهی سربلند بیرون بیاید.

استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: انسان را برای بهشت آفریده اند، اما فله ای به بهشت نمی برند، شرط بهشت رفتن انجام یک سلسله تکالیف و وظایف است که باید به درستی انجام شان دهیم و سرّ همه اینها در این است که جهان هستی یک آزمایشگاه است.

وی افزود: اگر از صدر اسلام تاکنون ابتلائات و فتنه ها پیش نیامده بود، السابقون و مقربون شناخته نمی شدند، اینها تا آخرین لحظه و تا پای جان پای اسلام و دین ایستادند، اما ما چه، آیا این گونه هستیم؟

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) تصریح کرد: اگر جریان هشت سال دفاع مقدس برای جامعه ما اتفاق نیفتاده بود، گل هایی از جنس قاسم ها و علی اکبرها شناخته نمی شدند؛ ما غافلیم که در طول این چند سال چه گل هایی پرورش یافتند و اگر این جنگ نبود استعدادهای شان شکوفا نمی شد وچه بسا اصلا به فساد کشیده می شدند.

آیت الله مصباح یزدی در ادامه ابراز داشت: این قاعده راجع به تک تک ما صادق است و هر کس رتبه اش بالاتر است امتحان او نیز سخت تر می شود.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه با تجلیل از شخصیت مقام معظم رهبری و هدایت های داهیانه ایشان، خاطر نشان کرد: ان شاءالله روزی در بهشت خواهیم دید که خداوند تبارک و تعالی چه مقامی به مقام معظم رهبری داده است.

وی گفت: مقام معظم رهبری شخصیتی هستند که در طول چهل پنجاه سال هر روز یک امتحان سخت و طاقت فرسا را با موفقیت پشت سر گذاشته اند و یک جا هم نمره مردودی نداشته اند، خداوند چه استعدادی در وجود این مرد قرار داده است و ما اصلا قابل قیاس با ایشان نیستیم.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به فتنه های مختلف از ابتدای انقلاب اسلامی، این مسائل را نوعی امتحان ارزیابی کرد و افزود: حوادثی که در چند سال گذشته از جمله غائله 18 تیر و فتنه سال 88 اتفاق افتاد امتحان بود، امتحان هم قبولی و رفوزه دارد و تا امتحانی نباشد معلوم نمی شود که چه کسی نمره قبولی و چه کسی نمره مردودی می گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: آیا کسی احتمال می داد که سران فتنه با آن پست و مقام هایی که داشتند به این روز مبتلا شوند؟ حال که این گونه است باید احتمال بدهیم که این امتحان ها متناسب با ظرفیت برای ما نیز هست و هیچ کس هم از این قاعده مستثنی نیست.

آیت الله مصباح یزدی نخستین تکلیف انسان در برابر فتنه را عبرت گرفتن از گذشته دانست و ابراز داشت: باید مراقب باشیم به دام فتنه ها نیفتیم و رسالت خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم.

وی با گرامی داشت یاد و خاطره شهید مطهری گفت: قاتل این شهید بزرگوار فردی طلبه بود که سال ها در قم و تهران درس خوانده بود و شعارش هم حفظ اسلام بود، اما تحت تاثیر افکار التقاطی و انحرافی، شهید مطهری را با این بهانه که وی مانع تحقق عدالت اجتماعی است به شهادت رساند.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: این سؤال مطرح است که آیا این طرز فکر تمام شده، در نسل موجود ما چنین تفکراتی وجود ندارد که آخوندها مانع کار هستند؟ اگر هست باید بدانیم نطفه فتنه دیگری الان هم وجود دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به جریان های انحرافی از زمان مشروطیت در ایران تصریح کرد: در این ایام کسانی از جمله فراماسون ها بودند که می خواستند ایران پیروز شود و پیشرفت کند و البته یکی از موانع پیشرفت و ترقی ایران را آخوندها می دانستند.

آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت: عده ای از اینها زیرک بودند و گفتند باید اسم دین را حفظ و محتوای آن را عوض کنیم و نباید در ظاهر با اسلام و روحانی ها مخالفت کنیم، اینها می گفتند باید در لوژهایمان از متدینان استفاده کنیم، اما در جلسات سری شان از اسلام و دین خبری نبود و شعارشان هم تساوی و برابری بود.

وی گفت: این طرز تفکر هنوز تمام نشده است و نشانه های آن را در جاهایی می بینیم، آیا نباید انسان احتمال بدهد که این هم نمونه ای از نوع فعالیت هایی باشد که در دام آن افتاده ایم؟

آیت الله مصباح یزدی گفت: در آن زمان شیخ فضل الله نوری متوجه این جریان انحرافی و خطرناک شد و آنها هم او را دار زدند و به شهادت رساندند، آن طرز تفکر و عوامل و انگیزه ها هنوز هم وجود دارد، روح آن یکی است اما شکل آن عوض می شود.

وی تاکید کرد: خداوند تبارک و تعالی به ما لطف کرده که خط انبیا و ائمه معصومین و خط ولایت فقیه در عصر غیبت که ادامه راه امام معصوم است را شناخته ایم و باید قدر این نعمت را بدانیم.

آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت: باید این میزان و محک را حفظ کنیم، این چیزی است که می تواند ما را از فتنه ها و بحران ها حفظ کند.

وی افزود: تجربه تاریخی نشان می دهد هرکجا یک عالم دیندار، مخلص و متعهد وجود داشته، جامعه پیشرفت کرده است و هرکجا از خط عالم دینی، مخلص انحراف پیدا شده، همان جا خطاها، لغزش ها، ستون پنجم دشمن شدن و جاسوس شدن و امثال آن اتفاق افتاده است.

آیت الله مصباح یزدی گفت: هرچند انگیزه آنها در ابتدا خدمت به ایران بود، اما در دام دشمنان افتادند و این خطر همچنان برای ما نیز وجود دارد و تنها راه نجات از آن نیز تمسک به قرآن و عترت و در زمان عدم حضور عترت تمسک به ولایت فقیه است. /924/پ201/ج

ارسال نظرات