۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۹
کد خبر: ۱۰۴۱۹۹
با حضور رییس مجلس شورای اسلامی:

همایش ملی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت آغاز به کار کرد

خبرگزاری رسا ـ دومین همایش الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت صبح امروز با حضور رییس مجلس شورای اسلامی در سالن همایش های صدا و سیما آغاز شد.
دکتر علي لاريجاني

 

به گزارش خبرگزاری رسا، دومین همایش الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت با حضور دکتر علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی صبح امروز در سالن همایش های صدا و سیما آغاز شد.

رییس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه این همایش گفت: همه افراد اعم از فرهیختگان و عموم مردم به مسئله عدالت توجه ویژه دارند. مردم عدالت را ضد تجاوز می‌داند و رابطه مثبتی با آن برقرار کرده‌اند. بنابراین در طول تاریخ، ملت ها نسبت به واژه عدالت تصور مثبتی داشته‌اند. عدالت در بین متفکران نیز موضوع مهمی محسوب می شود بطوری که افرادی مانند سقراط و افلاطون نکات مهمی را در خصوص عدالت گفته‌اند.

وی افزود: در قرون بعد و قرون وسطی نیز به عدالت توجه ویژه ای می‌شد و هیچ وقت از تیررس فکر فلاسفه خارج نمی‌شد. البته قرائت‌های مختلفی از عدالت دارند و نگاه‌های متفاوتی نیز در این بین وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متفکران همواره به موضوع عدالت پرداخته‌اند، اظهار داشت: عدالت دغدغه همیشگی متفکران بوده است، البته زمانی که تفکر لیبرال در غرب گسترش یافت دوره افول این تفکر در جهان فرا رسید. همچنین عدالت در سنت اسلامی موضوع برجسته ای است جدای از اینکه این موضوع در ذهن فقها نیز مساله‌ای جدی است.

وی افزود: در بین فلاسفه نیز موضوع عدالت برجسته است. افرادی همچون ابن سینا و فارابی نسبت به این موضوع توجه داشتند. امام (ره) نیز پیشرفت، معنویت و ارتقای کشور را در گرو عدالت می دانستند. رهبر معظم انقلاب نیز بارها نسبت به این موضوع سخن گفتند. بنابراین در تفکر دینی و غیر دینی عدالت یک موضوع رکنی است.

وی افزود: بحث عدالت چون با عقل بشری رابطه دارد می تواند یک موضوع برون دینی باشد اما چون تفکر اسلامی بر اساس فطرت انسانی است باید با تقرب به تئوری عدالت برسیم.

دکتر لاریجانی با اشاره به اهمیت عدالت در ظهور انقلاب اسلامی گفت: در بدو ظهور انقلاب اسلامی در خصوص عدالت، رهبر و علما تاکیدات بسیار داشتند. در سال های گذشته نحوه اداره کشور در برخی مواقع نزدیک به عدالت و گاهی از عدالت دور شده است. در موضوع مبارزه با ظلم در سطح جهانی انقلاب اسلامی کارنامه درخشانی دارد و امام خمینی (ره) مبارزه با ظلم در صحنه های بین المللی را مبنا قرار دادند.

شایان ذکر است، دومین همایش ملی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت با موضوع عدالت و اقتضائات تحقق آن در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما با حضور اساتید و صاحبنظران در حال برگزاری است.

گفتنی است، در فراخوان همایش دوم ۱۷۰ مقاله به دبیرخانه همایش ملی الگوی اسلامی  ـ ایرانی پیشرفت رسیده که از این تعداد ۶۰ مقاله به تأیید هیات ارزیابی رسیده است و ۲۰ مورد از این مقالات در همایش ارائه می‌شود.

مقالات ارائه شده با موضوع «عدالت و اقتضائات تحقق آن» در ۵ کمیسیون با محورهای «مفاهیم ومبانی عدالت»، «عدالت سیاسی»، «عدالت اقتصادی»، «عدالت فرهنگی و اجتماعی»، «عدالت حقوقی و قضایی» با حضور اساتید برجسته و صاحبنظران هر حوزه بررسی می شوند و از میان آن ها به ۵ نفراز برگزیدگان یک سفر زیارتی عمره اهدا خواهد شد./916/د102/ع

ارسال نظرات