۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۱۰۴۴۶۰
حجت الاسلام ذوعلم:

اسلامی سازی علوم انسانی نیازمند مشارکت و همت جدی حوزویان و دانشگاهیان است

خبرگزاری رسا ـ مشاور وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت تحول در علوم انسانی، تحقق این محقق را نیازمند مشارکت و همت جدی محققان و صاحبنظران حوزه و دانشگاه دانست.
اسلامی سازی علوم انسانی نیازمند مشارکت و همت جدی حوزویان و دانشگاهیان است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی ذوعلم دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش روز پنج شنبه در میزگرد علمی که با حضور اندیشمندان و صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، به بیان دیدگاه های خود درباره نظریه اسلامی علم و دین و دلالت‌های آن در برنامه درسی پرداخت.

حجت الاسلام علی ذوعلم، با بیان اینکه نظریه اسلامی علم و دین و دلالت‌های آن در برنامه درسی از مباحث جدی و ریشه ای است، ابراز داشت: نوع علومی که در آموزش و پرورش به دانش آموزان ارائه می شود و همچنین نوع ارتباط آن با مبانی دینی و اعتقادی ما بسیار مهم و حساس است.

وی با بیان اینکه اسلامی سازی علوم به ویژه در حوزه علوم انسانی یک مساله کلیدی و مهم است، تاکید کرد: تلاش گسترده علمی در حوزه و دانشگاه برای ارائه راهبردهای جامع نیاز است، از سال گذشته نیز این مساله در همکاری های مشترک حوزه و آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفت.

حجت الاسلام ذوعلم، مساله شناسی این مقوله را بسیار مهم دانست و تاکید کرد: باید گره های این مساله را پیدا کرد و توجه داشت که آیا در بین متفکران نگاه مشترک اجماعی در این موضوع وجود دارد یا خیر، کدام دیدگاه می تواند کاربردی تر باشد، راه های رسیدن به هدف چیست؟، آسیب شناسی وضع موجود، واکاوی شاخصه های ابعاد مساله چه مسائلی می تواند باشد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش اسلامی سازی علوم انسانی را نیازمند مشارکت و همت حوزویان و دانشگاهیان دانست و تاکید کرد: باید با نگاه عمیق و جامعه به این مساله نگریسته شود، متاسفانه تاکنون تلاش ها غالبا شخصی بوده است و امیدواریم با اقدامات انجام شده بتوانیم به نقاط روشنی برسیم.

وی ابراز داشت: این گونه همایش ها برای تبیین این مسائل در حد طرح بحث مفید است، اما به هیچ وجه کافی نیست و باید برای تبیین آن برنامه ریزی جدی صورت گیرد.

حجت الاسلام ذوعلم گفت: صاحبنظران حوزه و اندیشمندان آموزش و پرورش باید در این حوزه مهم به هم نزدیک شوند و به یک نوع همزبانی برسند تا بتوانند برای رفع مشکلات چاره جویی کنند.

وی ابراز داشت: ما برای اینکه بتوانیم در این مقالات به یافته های جدید برسیم باید از رویکرد جمعی استقبال و از انجام امور شخصی پرهیزکنیم و این مساله باید مورد توجه محققان و پژوهشگران قرار گیرد.

حجت الاسلام ذوعلم گفت: دبیرخانه علمی همایش در فواصل زمانی اگر نسبت به برگزاری همایش ها و نشست هایی علمی در این خصوص اقدام کند بسیار خوب خواهد بود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: یافته های این گونه نشست ها برای مراکز علمی و دانشگاهی نیز می تواند بسیار مؤثر و مهم باشد. /924/پ202/ص
ارسال نظرات