بحثهای اخلاقی حوزه به سمت تدبر قرآنی سوق داده شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد حسین الهی زاده، موسس و مدیر موسسه فرهنگی تدبر در قرآن مشهد و استاد حوزه علمیه این شهر، شب گذشته در پایان برنامه های روز دوم گردهمایی معاونان فرهنگی مدارس علمیه خواهران کشور که در اردوگاه ثامن الحجج(ع) مشهد برگزار شد، گمشده طلبه ها را قرآن عنوان کرد و اظهار داشت: اکثر طلبه ها متقاضی برگزاری کلاس اخلاق هستند که پیشنهاد من این است بحث های اخلاقی حوزه را به سمت تدبر قرآنی سوق دهیم.
وی با بیان اینکه قرآن خود نور است و لذا هر آن چیزی که می خواهیم، با قرآن حاصل می شود، ادامه داد: راهکار نزدیکی طلبه ها با قرآن بهره مندی از مباحث قرآنی در کلاس های مختلف حوزه است که در این زمینه اساتید حوزه باید به قرآن بیش از گذشته توجه داشته باشند.
تذکر و توجه به خدا؛ نیاز روزمره حوزه
حجت الاسلام الهی زاده مسئله تذکر و توجه به خدا را نیاز روزمره حوزه دانست و یادآور شد: تدبری که به تذکر ختم نشود تذکر نیست از این رو اگر در حوزه های علمیه بحث تدبر مطرح شد ولی این تدبر به تذکر ختم نشد، اشکال دارد.
وی با بیان اینکه ذکر به عنوان یک وظیفه فردی که بر دوش همه مردم است، تصریح کرد: اما مذکٌٌر شدن یک وظیفه اجتماعی بوده و از آن جا که طلاب مسئولیت دفاع از دین را بر عهده دارند، این وظیفه بر دوش طلاب است.
فضای جلسات تدبر در حوزه های علمیه باید فضای تذکر باشد
این استاد حوزه با بیان اینکه همانگونه که آیه 29 سوره ص بیان می کند، تدبر مقدمه تذکر است، بیان داشت: فضای جلسات تدبر در حوزه های علمیه باید فضای تذکر باشد.
وی با تاکید بر تلاوت قرآن و اثربخشی آن در افراد، افزود: روح بخشی که قرآن دارد در چیز دیگری نیست لذا اساتید حوزه باید بر سر کلاس های اصول، فقه و ... بحث های قرآنی را مطرح کنند.
مدیر موسسه فرهنگی تدبر در قرآن با اشاره به فرق بین تدبر و تذکر، خاطر نشان کرد: تدبر در سمع و ذهن ماست اما تذکر در قلب و دل لذا این دو باید جمع شده و با یکدیگر به کار گرفته شوند.
بینش قرآن، خدامحوری است
وی تدبر را آموزشگاه توحید، تفکر را نمایشگاه توحید و تذکر را آزمایشگاه توحید دانست و ابراز داشت: بر خلاف تفکر امانیستی، بینش قرآن خدامحوری است از این رو هیچ بحثی در قرآن وجود ندارد که خدا در آن مطرح نشده باشد.
حجت الاسلام الهی زاده با تاکید بر اینکه ما نیز در محضر قرآن باید متذکر شویم، افزود: تعداد آیاتی که ما را به تدبر دعوت می کند چهار، تعداد آیاتی که به تفکر فرا می خواند 185 و تعداد آیاتی که ما را به تذکر دعوت می کند 294 تا است.
وی با اشاره به اینکه به همان اندازه که دعوت دینی داریم به همان اندازه دعوت های دیگر و غیر دینی داریم، تصریح کرد: باید فضا را به گونه ای فراهم کنیم که افراد به هرجا می نگرند خدا را ببینند.
زیارت جامعه کبیره، منشور امام شناسی است
این استاد حوزه علمیه مشهد زیارت جامعه کبیره را منشور امام شناسی عنوان کرد و گفت: با نگاهی متدبرانه به زیارت جامعه کبیره در می یابیم که این زیارت شامل تکبیر، سلام مودبانه به آیات الهی، شهادت آگاهانه، تبعیت عاشقانه و دعای خالصانه است.
وی با بیان اینکه زیارت یک امام، زیارت همه ائمه(ع) است، خاطر نشان کرد: اگر شما به زیارت امام رضا(ع) می روید، این بدان معناست که تنها به زیارت این بزرگوار نرفته اید بلکه تمامی اهل بیت را زیارت کرده اید.
مدیر موسسه فرهنگی تدبر در قرآن با تأکید بر اقامه نماز زیارت، تصریح کرد: دو رکعت نماز زیارت، وصل انسان را به خدا محقق می کند، زیرا ما برای ارتباط با خدا زیارت کرده ایم./934/پ201/ص