۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۲۱:۱۳
کد خبر: ۱۰۵۰۳۶

شرق شناسان در مطالعات قرآنی دچار تفسیر به رای شده اند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و انشگاه با بیان این که باید تعریفی فراگیر از شرق شناسان ارائه کرد اظهار داشت: متاسفانه شرق شناسان در مطالعات قرآنی دچار تفسیر به رای شده اند.
محمدعلي رضايي اصفهاني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضایی اصفهانی استاد حوزه علمیه قم، روز گذشته در نشست علمی آسیب شناسی مطالعات قرآنی خاورشناسان در قم، بیان داشت: آنچه بیشتر مورد توجه شرق شناسان قرار گرفته است بحث های بیرونی قرآن است.

این محقق علوم اسلامی گفت: شرق شناسان به ندرت وارد بحث های تفسیری شده اند و بیشتر به علوم پیرامونی همچون علوم قرآن پرداخته اند.

وی ادامه داد: مشکل اصلی شرق شناسان در بحث های قرآنی به خصوص دانش تفسیر که به صورت مناسبتی به آن پرداخته اند، تفسیر به رای است.

این محقق علوم قرآنی اظهار داشت: محمد ارکون یکی از خاورشناسان است که به بحث های قرآنی پرداخته است و کتاب ها و مقالات گوناگونی در این زمینه دارد.

وی ادامه داد: ارکون از بربرهای الجزایری بود که در مدارس فرانسه به تحصیل پرداخت و اگرچه در صورت مسلمان بود اما تیشه ای به ریشه اسلام زد که هیچ کافری نزد.

این استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به اینکه امروز بحث های التقاطی محمد ارکون بسیار مورد بحث و مناقشه قرار می گیرد، ادامه داد: نظریه های او در مورد قرآن یکی از بحث های روش شناسی قرآنی است.

وی در ادامه به بررسی اندیشه های التقاطی و منحرف ارکون پرداخت و گفت: وی جزء کمیته حجاب در کشور فرانسه بود اما علیه حجاب رای داد و زمینه انحرافات را فراهم کرد.

این استاد علوم قرآنی بیان داشت: نگرش او به اسلام یک نگرش خاص همچون دیدگاه های نصر حامد ابو زید است که از تعریف ما از اسلام فاصله دارد.

وی با اشاره به اینکه تعارف حداقلی و حداکثری از شرق شناسان ارائه شده است، گفت: من اعتقاد دارم هرکس مسلمان یا غیر مسلمان، چه در کشور اسلامی باشد یا نباشد با رویکرد مشترقین به شرق نگاه کند، در دائره مستشرقین وارد است و طبق همین تعریف می توانیم ارکون را یک شرق شناس عنوان کنیم. /909/پ202/ص
ارسال نظرات