امام جمعه مشهد:
مبلغان در ایفای رسالت تبلیغی تنها خدا را در نظر گیرند
خبرگزاری رسا ـ آیت الله علم الهدی با بیان اینکه برترین های تبلیغ از دیدگاه قرآن، کسانی هستند که در ایفای رسالت تبلیغی جز خدا هیچ چیز دیگر را به حساب نیاورند گفت: مشکل امروز ما در اقامه حدود الهی و خصوصا امر به معروف و نهی از منکر، مسأله قدرت های معارض نیست بلکه طرد از سوی جامعه و عواقب فرهنگی اجتماعی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیداحمد علم الهدی، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مشهد روز گذشته در آیین اختتامیه جشنواره استانی تبلیغ مطهر در سالن همایش های صداوسیمای خراسان رضوی با اشاره به آیه شریفه«الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه و لایخشون احدا الا الله ...» به تبیین برترین های تبلیغ از دیدگاه قرآن پرداخت و گفت: برترین ها از دید ما گاهی پیشکسوتان و فعال ترین و مداوم ترین افراد محسوب می شوند اما از دیدگاه قرآن کریم، برترین ها همه کسانی هستند که از اخلاص برخوردارند.
وی با اشاره به این بخش از آیه شریفه که می فرماید «..یخشونه و لایخشون احدا الا الله » خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این آیه شریفه در میان آیاتی آمده است که به ازدواج پیامبر اکرم(ص) با همسر سابق زید (فرزندخوانده ایشان) اشاره دارد می توان دریافت که مراد از این نهراسیدن، شجاعت در برابر موانع، قدرت ها و رنج و شکنجه نیست بلکه همانطور که پیامبر(ص) نیز در جریان این ازدواج بر طبق حکم خدا و برخلاف جریان فرهنگی مرسوم در جامعه رفتار کرد، منظور از این ترس، نهراسیدن از بیان حکم خدا در شرایطی است که جریان فرهنگی و سلایق جامعه با آن انس ندارد.
آیت الله علم الهدی ادامه داد: مبلغ در مقام تبلیغ دین، در انجام حرکتی که خلاف جو غیر ارزشی حاکم بر جامعه است بایستی تنها از خدا بترسد نه غیر خدایی که جریان اجتماعی و پسند مردمی است.
عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: مشکل امروز ما در تبلیغ رسالات الله، اقامه حدود الهی و خصوصا امر به معروف و نهی از منکر، مسأله قدرت های معارض نیست چرا که نظام دینی حاکم است و در صورت نهی از منکر از تعقیب سیاسی و امنیتی مطرح نیست. مشکل ما، طرد فرد از سوی جامعه است. در بسیاری مواقع، اقدامات کوبنده در مقام اقامه حدود الهی و مقابله با منکرات، تعقیب امنیتی سیاسی ندارد بلکه عواقب فرهنگی اجتماعی دارد.
امام جمعه مشهد اظهار داشت: مبلغ احساس می کند اگر بسیاری از مسائل اسلام را رسما در جامعه فریاد بزند ممکن است از سوی عده ای منزوی و بایکوت شود یا شخصیت علمی و اجتماعی اش تنزل یابد لذا در حالی که تهاجم به اصول و ارزش های دین و نظام دینی را می بیند حاضر نیست حرف بزند و روشنگری کند.
وی افزود: این مساله در فرزانگان ونخبگان یک مشکل قطعی است که در مقابل بسیاری از مسائلی که باید در اقامه حدود الهی و مقابله با جریانات الحادی به میدان بیایند نمی آیند که مبادا شخصیت آکادمیک انان لطمه بخورد یا به عنوان یک شخصیت رادیکال مطرح شوند.
آیت الله علم الهدی با اشاره به اینکه در تبلیغ همواره باید توجه داشته باشیم که چه کالایی برای عرضه به محضر ولایت داریم تأکید کرد: بنابراین برترین های تبلیغ از دیدگاه قران، کسانی هستند که در ایفای رسالت تبلیغی جز خدا هیچ چیز دیگر را به حساب نیاورند و فقط خدا را ببینند.
حجت الاسلام تقوی، مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در مشهد و نماینده هیئت داوران جشنواره تبلیغ مطهر نیز در ادامه این همایش با اشاره به گسترده وسیع عرصه های تبلیغی اظهار داشت: همه امور مادی و معنوی جهان بر اساس نیازهای تبلیغی رو به گسترش است.
وی افزود: شاید براین باور باشیم که فضای رکود و آشفتگی در سیستم تبلیغ و نظام طلبگی ایجاد شده است اما با نگرشی عمیق و دقیق تر می بینیم که طلاب در عرصه های نرم افزاری و سخت افزاری امروز به علومی ممحض هستند که در گذشته حوزه نبوده است و خصوصا در عرصه مجازی به قدری کار شده که خوراک این فضا به نام اسلام و توسط حوزویان تأمین و منتشر می شود.
مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در مشهد با بیان اینکه امروز فضای مجازی منعکس کننده نیازهای متنوع جامعه جهانی است یاداور شد: لازم است راه ورود برای طلاب جوان به این عرصه بیش از پیش هموار شود که دفتر تبلیغات اسلامی در این زمینه با تمام توان وارد شده است.
این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: علیرغم تصور رایج، بزرگان و اساتید حوزه بر فعالیت و حضور مبلغان در عرصه مجازی نظارت داشته و مسلط هستند.
وی گفت: در داوری آثار دریافت شده، به روز و نوآورانه بودن اثر به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته است./930/پ202/ص
ارسال نظرات