۰۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۱:۲۴
کد خبر: ۱۰۵۴۷۳
حجت‌الاسلام خوشنویس:

درس تخصصی حدیث در حوزه علمیه قم راه‌اندازی شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت موضوع علوم حدیث، خواستار راه‌اندازی درس تخصصی حدیث در حوزه علمیه قم شد.
حجت الاسلام جعفر الهادي خوشنويس  
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام  جعفر الهادی خوشنویس، مدیر مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه علمیه قم، عصر روز گذشته در مراسم افتتاحیه طرح سیر مطالعاتی تفسیر و حدیث با اشاره به اهمیت موضوع علوم حدیث، خواستار راه‌اندازی درس تخصصی حدیث در حوزه علمیه قم شد و اظهار داشت: موضوع علوم حدیث از اهمیت بسیاری برخوردار است که جای آن در حوزه بسیار خالی بود.
 
وی به اهداف راه‌اندازی مرکز تخصصی علوم حدیث اشاره کرد و افزود: مرکز علوم حدیث دومین مرکز تخصصی حوزه است که با هدف بیان سیر مطالعاتی این رشته تخصصی و اهتمام به آن در حوزه علمیه قم راه‌اندازی شده است.
 
مدیر مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه علمیه قم در ادامه به ارتباط خود با بعضی از مراکز علمی و اسلامی اهل سنت در خارج و داخل کشور اشاره کرد و گفت: این مراکز چندان ارتباطی با علوم تفسیر قرآن مرتبط نیستند و بیشتر به حدیث توجه دارند.
 
وی اظهار داشت: این مراکز حدیث را به گونه‌ای ساخته و پرداخته‌اند که تقریباً به نفعشان تمام شود؛ گرچه پیامبر اکرم‌(ص) سعی کردند این راه را به روی دیگران ببندند و کار در حوزه حدیث را قانونمند کنند، اما این‌ها قوانین پیامبر را به هم زدند.
 
حجت‌الاسلام خوشنویس یادآور شد: این افراد به جای حدیث شریف پیامبر اکرم‌(ص) که فرمودند «انی تارک فیکم الثقلین، کتاب الله و عترتی ...» کتاب الله و عترتی را به کتاب الله و سنتی مبدل کردند و این نخستین ضربه آنان به این قضیه است.
 
مدیر مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: افرادی وارد علم حدیث شدند که ناشناخته بودند، اهداف خاصی داشتند و در حدیث دست بردند و بلایی بر سر آن آوردند که نتیجه‌ای جز مصیبت برای مسلمانان نداشت.
 
وی با بیان این‌که حضرت امام علی‌(ع) از وارثان حقیقی علوم نبوی است، اضافه کرد: زمانی که حکومت غصب شد، غاصبان کشتی اسلام را با قدرت حکومت به سمتی بردند که خودشان می‌خواستند نه به سمتی که پیامبر اکرم‌(ص) می‌خواست.
 
حجت‌الاسلام خوشنویس ادامه داد: اگرچه پیامبر اکرم‌(ص) افرادی را برای مراقبت از حدیث تربیت کرده بودند؛ اما پس از فقدان ایشان،‌ حکومت دست افرادی افتاد که نیتی بس پلید داشتند.
 
مدیر مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه علمیه قم اظهار داشت: هیچ سند و مدرکی نه از قرآن و نه از حدیث برای حکومت این افراد که پس از پیامبر اکرم‌(ص)، آن را تصاحب و حق امیر مؤمنان علی‌(ع) را غصب کردند، وجود ندارد.
 
وی با بیان این‌که علامه امینی در تلاش برای اثبات حق حضرت علی‌(ع) در حکومت بر مسلمانان پس از رسول الله‌(ص)، خواستار مطالعه کتاب شریف الغدیر شد و گفت: اگر اهل علم غدیر را نبیند، روش غدیر را نفهمد و جملات آن را متوجه نشود، در حق زحمات علامه امینی جفا کرده است.
 
حجت‌الاسلام خوشنویس توجه به علوم حدیث را ضروری دانست و گفت: مراکز علمی اهل سنت ادعا می‌کنند که حافظ حدیث هستند؛ اما باید مشخص شود که ارزش حدیث به کثرت روایات است یا صحت روایات. /920/پ202/ص
ارسال نظرات