۰۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۱۰۵۵۳۷
با پیام آیت الله مکارم شیرازی؛

چهارمین همایش سالانه عرصه‌ها و روش‌های حدیث پژوهی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ چهارمین همایش سالانه عرصه‌ها و روش‌های حدیث‌پژوهی صبح امروز با قرائت پیام حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی در مشهد برگزار شد.
حديث پژوهي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، چهارمین همایش سالانه عرصه ها و روش های حدیث پژوهی با حضور استادان و بزرگان حوزه علمیه مشهد، صبح امروز در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

در ابتدای این همایش سید محمد تقی شوشتری، مدیر گروه آموزشی قرآن و حدیث معاونت آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ضمن قرائت پیام این مجرع تقلید، گفت: در پیام حضرت آیت الله مکارم شیرازی آمده است «روشن است که بعد از قرآن مجید رابطه با جهان وحی از طریق احادیث معصومین (ع) صورت می‌گیرد که در واقع شرح و تفسیری است بر آیات قرآنی و اگر خدای نکرده این راه بسته شود قسمت عمده ارتباط ما با جهان وحی قطع خواهد شد. البته این در صورتی است که احادیث نبوی و علوی و باقری و صادقی و رضوی علیه‌السلام و غیر آن از صافی‌های علوم حدیثی به طور کامل بگذرد و زلال کلمات معصومین (ع) که تالی تلو آیات قرآنی است در دسترس ما قرار گیرد».

سپس حجت الاسلام محمد مهدی مسعودی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، حجت الاسلام سید کاظم طباطبایی، رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث و آیت الله خلخالی، از استادان سطوح عالی حوزه علمیه مشهد، به ایراد سخنرانی پرداختند و نیز میزگرد تخصصی با حضور حجت الاسلام رضا برنجکار، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و حجت الاسلام عباس پسندیده، عضو هیأت علمی دانشکده علوم و معارف حدیث با موضوع «ظرفیت‌های مغفول در معارف حدیثی» با تأکید بر معارف اعتقادی و اخلاقی تشکیل شد.

در ابتدا حجت الاسلام مسعودی گفت: با نگاهی جامع و همه‌ جانبه می‌توان رشته پیوند حلقه‌های به ظاهر گسسته ذخیره بی‌بدیل احادیث معصومین را اکتشاف نمود و به منظومه معرفتی و هندسه اندیشه‌ای کانون اهل بیت(ع)، که همان بنیانگذاران حیات حقیقی شریعت در فضای بی‌نهایت از زمان و مکان می باشند، راه یافت.

وی ادامه داد: با نگاه و تأمل پژوهش مدارانه می‌توان تعارض‌های ظاهری، رازها، رمزها و لایه‌های معنایی فرموده‌ها و راهنمونی های ائمه اطهار(ع) را به حقیقتی زلال، همگون، منتظم و یکپارچه که از هویت و حقیقتی واحد برخوردار است و بر جان و ضمیر انسان‌های آزاد و صافی ضمیر متجلّی شده، مبدل ساخت.

در ادامه حجت الاسلام طباطبایی با بیان اینکه امروز ضرورت دارد که مجموعه حدیثی میراث شیعه را با رویکردی نو به مخاطبان جدید خود ارئه کنیم، عنوان داشت: مجموعه معارفی که در گذشته در بحث حدیث شناسی مورد توجه قرار می گرفته است، به سه مبحث اعتقادات، احکام فقهی و اخلاق محدود می شده است، اما امروز لازم است این تقسیم بندی بر اساس نیازهای روز اصلاح شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز این تقسیم بندی از عدم جامعیت، عدم نظم و انطباق منطقی و عدم تناسب با نیازهای معاصر رنج می برد و باید معارف حدیثی را در دو بخش معارف خالص دینی و معارف مرتبط با دانش های بشری مورد بهره برداری قرار داد.

در پایان آیت الله خلخالی کتابت حدیث را بهترین عامل برای حفظ احادیث اهل بیت(ع) برشمرد و اذعان داشت: آنچه که امروز از اهل ببت(ع) نزد ما مانده، روایات آنان است که ما را حفظ کرده است، لذا این امر ضرورت دارد که قول، فعل و روایات آن ها به نحو احسن حفظ و باقی بماند.

گفتنی است، در این همایش از حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد به پاس تلاش‌های ارزنده در عرصه تحقیق، تدریس و تربیت دانش‌پژوه در حوزه علوم و معارف حدیث تجلیل به عمل آمده و نیز نسبت به مرحوم آیت الله شیخ علی نمازی شاهرودی، یکی از حدیث‌پژوهان فقید حوزه علمیه مشهد، نکوداشتی صورت گرفت./968/پ202/س
ارسال نظرات