۱۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۱۰۵۹۲۹

ویژه نامه نقطه عطف منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ در آستانه سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و قیام پانزدهم خرداد، ویژه‌نامه‌های اینترنتی «آن مرد آسمانی» و «نقطه عطف» در فضای مجازی منتشر شد.
15 خرداد


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه نامه «آن مرد آسمانی» و «نقطه عطف» به مناسبت فرا رسیدن سالروز چهاردهم و پانزدهم خرداد در فضای مجازی منتشر شد.

ویژه نامه آن مرد آسمانی دارای بخش‌های متفاوتی همچون مقالات، بانک تصویر، بانک صوت و فیلم و ... است.

در بخش مقالات، نوشته هایی با عناوین از طلوع تا غروب، امام خمینی که بود و چه کرد؟ امام اینگونه بود، امام خمینی(ره) و عرفان اسلامی، مردم داری در رهبری امام خمینی(ع)، ابعاد عملی و جامعه ساز در عرفان امام راحل درج شده است.

در بخشی از مقاله امام خمینی(ره) و نهضت احیای دینی می خوانیم: بازسازی و احیا تفکر دینی یکی از مقوله هایی است که از گذشته های دور مورد توجه احیاگران دینی بوده و هست. این مقوله از حیث غایتی که دنبال می‌کند امری شریف و ستودنی است چرا که در پی صیانت دین و دینداری در بین خداپرستان است، یعنی از آنجا که بازسازی اندیشه دینی به کالبد شکافی دین از حیث موانع و چالش های رشد و بالندگی آن مربوط می شود و در واقع فرایند احیای دین و تفکر دینی را در برهه ای که دین دچار آسیب ها و تحریف هایی در عرصه نظری و عملی می گردد به عهده دارد مورد توجه شرع بوده و امری ضروری است.

با یک نگاه تاریخ گرایانه به ماوقع در‌می‌یابیم که تاریخ معرف افراد بزرگی است که در برهه های مختلف به احیای تفکر دینی پرداخته‌اند و موفق‌ترین احیاگر مسلمان دوره معاصر بی شک و به شهادت تاریخ بنیانگذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی است.

ویژه نامه نقطه عطف دارای مقالات گوناگونی همچون سترها و دستاوردهاى قیام 15 خرداد42، تاثیر قیام 15 خرداد بر روند انقلاب، قیام 15 خرداد به روایت اسناد، ریشه‌ها و دستاوردهای قیام 15 خرداد، نقش مسجد سید عزیزالله در قیام 15 خرداد 42، روند، بازتاب و نتایج قیام 15 خرداد است که در بخشی از مقاله اخیر می خوانیم: اولین تأثیرى که سرکوب قیام پانزده خرداد چهل و دو بر روند مخالفت با سلطنت پهلوى نهاد تغییر ماهیت مبارزه از سیاسى به نبرد مسلحانه و در میان بسیارى از نیروها و گروه‌های مخالف شاه بود. در واقع، شکست این قیام، بسیارى از اپوزیسیون را قانع کرده بود که تداوم مخالفت‌هاى سیاسى علیه سلطنت پهلوى به منزله عقیم ماندن نهضت است و راهى جز شلیک گلوله و جنگ مسلحانه نیست. البته این بدین مفهوم نبود که مبارزه مسلحانه در سال‌هاى قبل از قیام 15 خرداد وجود نداشته است بلکه بدین معنى است که «عمومى شدن» و تبدیل شدن جنگ مسلحانه به عنوان یک «جریان» محصول بلافصل قیام 15 خرداد است. در دهه سى نیز هژیر و رزم‌آرا در سال‌هاى حول و حوش نهضت ملى شدن صنعت نفت ایران ترور شدند اما ترورهاى مذکور، بیشتر خصیصه فردى یا تعلقات گروهى داشتند که علاقمندان چندانى در بین لایه‌هاى دیگر اپوزیسیون نداشت.

دومین تأثیر جنبش پانزده خرداد 42، هم نشینى استعمار در کنار استبداد داخلى و حمله توأمان مخالفین شاه علیه هر دو بود. در واقع از قیام 15 خرداد به بعد است که استبداد در کنار استعمار یا به قول انقلابیون آن دوره امپریالیزم، مورد حمله قرار گرفت و هر دو به عنوان دو روى یک سکه انگاشته گردید. این درحالى بود که در جنبش‌هاى اجتماعى ـ سیاسى پیش از دهه چهل، شورش یا علیه استبداد و نظام تمامیت‌خواه شکل گرفته بود مثل نهضت مشروطه (1285هـ.ق) و یا علیه استعمار خارجى مثل نهضت ملى شدن صنعت نفت، در نهضت تنباکو نیز اگر هر دوى این‌ها مورد اعتراض قرار گرفت و قرارداد تالبوت به همراه ناصرالدین شاه مورد سرزنش واقع شد، به مفهوم اصالت داشتن آن نبود، آنچه اصالت داشت لغو قرارداد توتون و تنباکو بود و توأم قرار گرفتن استعمار و استبداد در چنین حادثه‌ای، از سر اتفاق بود.

قیام 15 خرداد؛ نقطه عطف، کتابشناسی قیام 15 خرداد 42 ،اسدالله علم و قیام 15 خرداد از دیگر بخش های این ویژه نامه است.

علاقمندان می توانند این ویژه نامه ها را در فضای مجازی به نشانی http://www.rasekhoon.net مشاهده کنند. /909/پ202/ع

ارسال نظرات