۱۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۱۰۵۹۵۲
رییس مرکز تخصصی مطالعات بین المللی:

بیداری عمومی اروپا و سطح جهان را فرا گرفته است

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز تخصصی مطالعات بین المللی دینی تصریح کرد: بیداری عمومی، اروپا و سطح جهان را فرا گرفته است و در آینده تغییراتی در سطح جهان رخ خواهد داد.
عکس تزئيني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، یونس نور بخش، رییس مرکز تخصصی مطالعات بین المللی دینی دانشگاه تهران، امروز در نشست علمی با موضوع بررسی و تحلیل حرکت بیداری در اروپا که در سالن اجتماعات پژوهشگاه بین المللی المصطفی (ص) برگزار شد ابراز داشت: بحث حرکت بیداری عمومی در اروپا مسئله جدید و شگفت انگیزی است که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است.

رییس مرکز تخصصی مطالعات بین المللی دینی در نگاهی به تحولات اروپا گفت: غرب تا مدت ها کشورهای شرقی را مورد سوژه قرار داده بود؛ اما اکنون ما امروزه تحولات کشورهای غربی را به صورت سوژه قرار می دهیم.

وی در ادامه اظهار داشت: تحولات اروپا در زمینه های مختلف اعم از زمینه های اقتصادی ، فرهنگی واجتماعی در کشورهای اروپایی نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

نور بخش با نگاهی به تحولات جدید تصریح کرد: ما شاهد عصر جدیدی هستیم که نظام سیاسی که الگوی تمام جهان بوده شکست خورده است و اکنون ما وارد عصر جدیدی شدیم که در آن سلطه خوابیده امروزه به شدت زیر سوال رفته است.

وی در چگونگی بوجود آمدن این بیداری گفت: نظام سیاسی دنیا در پایان جنگ جهانی دوم شکل گرفت، که بعد از آن جنگ سرد راه انداخته شد و در این دوره آغاز سر شکستگی کشورهای جهان سوم شروع شد.

این استاد دانشگاه در بوجود آمدن جنبش های در سطح جهان اظهار داشت: بعد از جنگ جهانی سوم ایدولوژی غرب و شرق در دنیا حاکم که این ضربه سختی برای کشورهای جهان سوم بود و این امر سبب بوجود امدن جنبش های در کشورهای مختلف می شود.

رییس مرکز تخصصی مطالعات بین المللی دینی با اشاره به نظم نوین جهان گفت: بعد از فروپاشی بلوک شرق جنگ سرد قدرت خود را به نظم نوین جهان داد که همان امریکاست که با شعارهای فریبنده امثال ازادی عدالت و غیر وارد کار شد.

نور بخش در نگاهی به تک روی های امریکا در جهان گفت: تک روی های امریکا درسیاست های جهان موجب شکل گیری سازمانهای بین المللی در کشورهای جهان سوم و بالاخص در اروپا که باعث قدرتمند شدن اروپا در عرصه بین الملل شد.

وی با اشاره به اسلام ستیزی امریکا گفت: 11سپتامبر که آغاز شک در نظم نوین جهان نام دارد امریکا با موضوع مبارزه با تروریسم و اسلام ستیزی حمله به کشورهای اسلامی را در دستور کار گذاشت که این امر به مرور زمان باعث اعتراضات کشورهای اروپایی شد. این امر سبب موج بیداری جدیدی در اروپا شد و باعث شکل گیری چهره واقعی اسلام در جوامع اروپایی شد.

رییس مرکز تخصصی مطالعات بین المللی دینی بیان کرد: عصر جدید عصری است که هم استعمار پایان یافته و از طرفی در حوزه اقتصاد و فرهنگ تصویری که غرب از آن ساخته بود تغییر کرده و غرب متوجه مسیر اشتباهش شده است و این یک بیداری عمومی در اروپا و سطح جهان و در آینده باعث تغییراتی در سطح جهان می شود. /929/پ202/ص

ارسال نظرات