۲۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۱۰۶۵۸۷
مدیر حوزه علمیه گلستان:

تقویت کتابخانه‌ حوزه‌های علمیه بنیادی‌ترین حرکت در عرصه پژوهش است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه گلستان، تقویت پژوهش در مدارس علمیه را یک رویکرد مهم در حوزه دانست و گفت: تقویت پژوهش در سطح مدارس علمیه می تواند زمینه ساز پرورش طلاب با استعداد با بنیه علمی قوی شود.
حجت الاسلام ملكي مدير حوزه علميه گلستان
حجت الاسلام مصطفی ملکی، مدیر حوزه های علمیه گلستان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در گرگان، آموزش و پژوهش را مکمل یکدیگر دانست و با بیان این که در عرصه فعالیت‌های پژوهشی در حوزه باید نگاهی بلند مدت و کلان مد نظر مسؤولان پژوهش و طلاب باشد، گفت: آموزش منهای پژوهش امکان پذیر نخواهد بود.

وی با تأکید براین که آموزش های ما در سطح مدارس علمیه باید پژوهش محور باشد، خاطرنشان کرد: تقویت پژوهش در سطح مدارس علمیه می تواند زمینه ساز پرورش طلاب با استعداد با بنیه علمی قوی شود.

حجت الاسلام ملکى در ادامه از شناسایى نیازهاى کتابخانه مدارس استان به منظور تجهیز آن‌ها و راه‌اندازى وبلاگ استادان پژوهشى حوزه‌هاى علمیه استان خبر داد و بیان داشت: این اقدامات در جهت تقویت مقوله تحقیق و پژوهش در مدارس علمیه و در میان طلاب است.

مدیر حوزه علمیه گلستان با بیان این که هنوز فرهنگ پژوهش در حوزه‌های علمیه نهادینه نشده است، افزود: تدوین یک راهبرد کلان پژوهشی دست یافتنی در سطح مدارس می تواند زمینه فعالیت‌های پژوهش محور را فراهم کند.

وی، آموزش شیوه‌هاى علمى پژوهش و تحقیق به طلاب را موجب بهینه شدن فعالیت‌هاى پژوهشى در حوزه‌ها دانست و افزود: با توجه به ضرورت نهادینه شدن تحقیق در مدارس علمیه استان پیشنهاد مى‌شود تدوین یک مقاله علمى در پایان هر سال تحصیلى براى طلاب در همه پایه‌ها و ارائه آن به معاونت پژوهش استان الزامى شود.

حجت الاسلام ملکی در بخش دیگری از سخنان خود، اندیشه‌های مقام معظم رهبری را نقشه راه تحول تاریخ ساز در حوزه علمیه دانست و گفت: تاکید عالمانه و به موقع رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضرورت تحول در حوزه، بیانگر اشرافیت ایشان و نیاز جدی به این مهم است که اکنون تکلیف شرعی برای همه نخبگان حوزه و اندیشمندان اسلامی محسوب می شود.

وی با اشاره به پیشرفت علم و تکنولوژی در دنیای امروز، روزآمد شدن و تحول در حوزه‌های علمیه را بسیاری ضروری خواند و افزود: خوشبختانه در‌ سال‌های اخیر قدم های مثبتی در جهت اجرای برنامه های نظامند در حوزه در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر حوزه علمیه گلستان با اشاره به شبهات فراوان مطرح شده در سطح رسانه‌های جهانی پیرامون دین مبین اسلام و نیز علمای مسلمان‌ خاطرنشان کرد: پاسخگویی به این شبهات نیازمند روزآمد شدن حوزه‌ها با تکیه بر مبانی دین مبین اسلام و تحول جدی در حوزه است.

حجت الاسلام ملکی با بیان این که حوزه باید در جهت تحقق رهنمود‌های مقام معظم رهبری همه تلاش و توان خود را به کار گیرد، تصریح کرد: رهنمودهای معظم له در سفر به قم می تواند بهترین راهنما برای چشم انداز آینده حوزه باشد.

وی تصریح کرد: اکنون مهم‌ترین مسأله‌ای که حوزه علمیه گلستان به اجرای آن اهتمام دارد، تحول در حوزه است که در این مسیر همکاری علما، اساتید و طلاب در تسریع این مهم نقش فراوانی دارد.

مدیرحوزه علمیه گلستان در ادامه سخنان خود، تمرکز زدایی مدیریت حوزه و استقرار نمایندگی مدیریت حوزه علمیه قم در استان‌ها را یکی از اقدامات ارزشمند مدیریتی برشمرد و افزود: با استقرار این نمایندگی، روند نظارت و کنترل حوزه بر مدارس شهرستان‌ها بهبود یافته و موجب وحدت رویه و یکپارچه سازی مسائل مختلف علمی و آموزشی شده است که این مسأله گام جدی در مسیر تحول در حوزه ها است.

حجت الاسلام ملکی با اشاره به این که در طول انقلاب اسلامی اقدامات مثبتی در جهت تقویت حوزه‌های علمیه صورت گرفت، افزود: مدیریت استانی حوزه یک خلأ و نقص بود که در طول سال‌های مشکلات زیادی را به وجود آورد که خوشبختانه در دوره جدید شورای عالی حوزه و مدیریت حوزه‌های علمیه کشور این نقص برطرف شد.

وی ادامه داد: به دلیل مسافت طولانی بین قم و مراکز استان و شهرستان و همچنین تعداد و تکثر مدارس شهرستان‌ها در سطح کشور نظارت مرکز مدیریت حوزه علمیه به همه مدارس علمیه بسیار دشورار بود.

حجت الاسلام ملکی با بیان این که شورای مدیریت حوزه علمیه و مرکز مدیریت در دوره جدید اقدامات مؤثری در جهت تقویت مدارس علمیه انجام داده‌اند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه این برنامه‌ها در برای نظام‌بخشیدن به حوزه بسیار کارساز بوده است.

وی، اقدام مدیریت حوزه علمیه در تشکیل شورای مدیریت‌های استانی را کاری ستودنی و قابل تقدیر دانست و خاطرنشان کرد: راه‌اندازی این مدیریت‌ها گامی مثبت در جهت تقویت حوزه های علمیه است.

مدیرحوزه علمیه گلستان در ادامه سخنان خود با اشاره به آغاز فعالیت مدیریت استانی حوزه گلستان از شهریورماه سال گذشته، گفت: برگزاری کارگاه علمی پژوهشی در معاونت های مختلف حوزه، اعزام منظم اساتید اخلاق از قم به مدارس علمیه استان، دریافت مجوز نام‌نویسی امتحان شفاهی پایه‌های ششم تا دهم، دریافت مجوز ‌نام‌نویسی استادان جهت صدور حکم و ارتقای آن و انتشار فصل‌نامه علمی و پژوهشی اسوه را بخشی از مهم‌ترین فعالیت‌های صورت گرفته از سوی مدیریت استانی حوزه علمیه گلستان در طول این مدت بوده است.

حجت الاسلام ملکی همچنین برگزاری نخستین المپیاد علمی طلاب مدارس علمیه استان، راه‌اندازی دارالقرآن حوزه علمیه استان، راه‌اندازی مرکز مشاوره خانواده حوزه، دریافت مجوز تصحیح اوراق امتحانی به صورت متمرکز در استان و دریافت مجوز اعزام ناظران بر امتحانات ترم دوم را از دیگر اقدامات صورت گرفته در استان عنوان کرد./950/ت301/س
ارسال نظرات