۲۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۸
کد خبر: ۱۰۶۹۳۷
رحیم پور ازغدی:

شهید چمران ولایتمداری باطنی و ظاهری بود

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه میان افرادی که با حرف‌هایشان زندگی می‌کنند و کسانی که فقط حرف می‌زنند تفاوت است، خاطرنشان کرد: سخنان و ادبیات شهید چمران بدین جهت زیبا و ارزشمند بود که به آنچه می‌گفت عمل می‌کرد.
رحيم پور


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در پنجمین همایش «مثل چمران ...» که با موضوع «چمران و ولایتمداری» روز گذشته در تالار نور اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی برگزار شد، گفت: ولایت یک امر باطنی فردی و امری تنها سیاسی و اجتماعی نیست، بلکه ترکیبی از هر دو آن ها بوده و یک کرامت معنوی است، به عبارتی ترکیبی از ایمان و عمل صالح است.

وی با بیان اینکه میان افرادی که با حرف‌هایشان زندگی می‌کنند و کسانی که فقط حرف می‌زنند تفاوت است، خاطرنشان کرد: سخنان و ادبیات شهید چمران بدین جهت زیبا و ارزشمند بود که به آنچه می‌گفت عمل می‌کرد؛ خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید «کسانی که اهل بیان کلمات قشنگ هستند از همه چیز سخن می‌گویند»، بنابراین در می یابیم که نثر و شعر زیبا برای تأثیرگذاری در ذهن مخاطب است نه در روحش.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مضمون یکی از آیات قرآن مبنی بر اینکه نثر و شعر کافی نیست، بلکه باید التزام به حقیقت در آن وجود داشته باشد، تصریح کرد: در هنرمندی، سرودن و نوشتن مفید است، به شرط اینکه در خدمت ارزش‌های توحیدی قرار گیرد و پشتوانه آن بر اساس حقیقت باشد، از این رو کلمات زیبا زمانی ارزشمند هستند که به یک روح بزرگ گره خورده باشد.

وی اظهار داشت: هنگامی که شخصیت هایی همانند چمران را می شناسیم مشاهده می کنیم آنها ولایتمدار باطنی و ظاهری هستند و ملاک و معیار آنها دقیقا در خلاف معیارهای مادی و ظاهری است. اگر بخواهیم تفاوت یک انسان الهی را با بقیه مردم متوجه شویم چیزی که ما را متوجه خود می‌سازد این است که جهت اعمال آن ها در خلاف جهت اعمال عوام مردم است.

رحیم پور ازغدی ادامه داد: مولای متقیان علی(ع) در توصیف متقین می‌فرمایند «کسانی که به رفتار و تصمیم گیری مردان خداجو نگاه می‌کنند، گمان می کنند که آن‌ها بیمار هستند؛ در حالی که آن‌ها مریض نیستند، به جهت اینکه چیزهایی که برای مردم عام بی‌ارزش است در چشم و منظر آن‌ها بی‌ارزش نیست».

وی به آیه «ان اکرمکم عند الله اتقاکم» اشاره کرد و با بیان اینکه خداوند کرامت را همراه با تقوا می‌داند، گفت: تقوا به معنای پرهیزکاری، کلمه دقیقی نیست، زیرا تقوا همیشه مستلزم نکردن و انجام ندادن نیست و باید توجه داشت که پرهیز فقط از جنبه های سلبی تقوا است؛ ترجمه صحیح تر تقوا، پروا پیشگی است که دارای هر دو بعد سلبی و ایجابی است.

این استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: تقوا بدین معنا است که انسان در میان همه مشکلات باشد ولی بتواند به درستی زندگی کند، لذا تقوا به معنای فرار از صحنه نیست، بلکه روش صحیح زندگی کردن است و بدین جهت سخت و دشوار است.

وی سپس به تبیین و تشریح برخی از صفات متقین در خطبه همام نهج البلاغه پرداخت و متذکر شد: انسان های متقی سخن گفتنشان از روی معیار و پوشش و امکانات زندگی آن ها براساس میانه روی و تعادل است؛ متقین در هنگام راه رفتن متواضعانه قدم بر می دارند و بر آنچه که خداوند منع کرده، چشمانشان را می بندند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه قرآن کریم در خصوص صفات متقین می‌فرماید «کسانی که مؤمن هستند وقتی آیات الهی برای آن ها خوانده می شود می‌ترسند و قلب آن‌ها می‌لرزد»، گفت: حرف و عمل متقین با یکدیگر تطبیق دارد، ممکن است خطایی داشته باشند اما خطای آن‌ها کوچک و قلب آن‌ها خاشع است.

وی سپس نتیجه گرفت: اکثر خصوصیات متقین در درون چمران وجود دارد و این مجاهد بزرگ در نامه‌ای خطاب به امیرالمؤمنین علی(ع) می‌گوید «ای علی به من تهمت زدند و مرا محکوم کردند، زیرا تو را دوست دارم؛ خوبی می کردم و به من بدی می کردند؛ مرا جنایتکار می دانند، مگر نبود که به فرمان امام می جنگیدم؟ همه این‌ها بدین جهت است که من خواسته‌ام معیارهای تو را پیاده کنم و نتوانسته ام مسؤولیت خود را بکشم و در مقابل جنایت سکوت کنم؛ شیعه علی از مرگ نمی هراسد»./968/پ202/ع

ارسال نظرات