۲۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۱۰۶۹۳۹
استاد حوزه علمیه مشهد:

رفتار و سیره امیر مؤمنان بر مدار امر و نهی خدا بود

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد گفت: از ویژگی های مهم حضرت علی(ع)، عبودیت و وفاداری به عهد با خدا است لذا برخلاف معاویه از هر روشی برای رسیدن به مقاصد حق و الهی خود استفاده نکرد.
امام علي(ع)
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدجواد نظافت، مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد، روز گذشته در همایش آیینه ولایت در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس اظهار داشت: از ویژگی‌های مهم حضرت، عبودیت و وفاداری به عهد با خدا است، با این‌که برحق بود برخلاف معاویه از هر روشی برای رسیدن به مقاصد حق و الهی خود استفاده نکرد.

وی، مقام عبودیت را والاتراز رسالت دانست و افزود: امیر مؤمنان(ع) در همه نامه‌ها خود را به عنوان عبدالله معرفی می‌کنند یعنی خود را مالک خود نمی بینند و تنها از خدا فرمان می‌گیرند. بنده خدا وفادار است و وفاداری، همزاد و هماهنگ با صداقت. کسی که می داند چگونه به سوی خدا باز می‌گردد اهل خیانت و عهدشکنی نیست.

حجت الاسلام نظافت اظهار داشت: حضرت علی(ع) در زمانه‌ای قرار داشت که مردم پیمان‌شکنی را زیرکی به شمار می‌آورند؛ اما در چنین شرایطی جوانمردی خود را حفظ کرد چرا که رفتار و سیره او بر مدار امر و نهی خدا بود و چون بر این مبنا حرکت می کرد گاهی اوقات محدودیت پیدا می کرد خصوصا در برابر مکاید معاویه که با شرع اسلام همخوانی نداشت.

این استاد حوزه علمیه مشهد خاطرنشان کرد: بر خلاف تصور عده‌ای، معاویه زرنگ تر از علی(ع) نبود بلکه اهل شکستن پیمان و فسق و فجور بود یعنی همان چیزی که در اسلام نهی شده است. برای بنده خدا بندگی مهم است نه پیروزی ظاهری.

مدیر مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) ابراز داشت: اخلاص و اشتیاق به مرگ از دیگر شاخصه‌های شخصیتی حضرت است که حاصل بندگی است.

وی، اتمام حجت به واسطه حضور مردم و پیمان خدا بر علما مبنی بر عدم سکوت در برابر ظالم را از دلایل حضرت علی(ع) بر پذیرش خلافت عنوان و تصریح کرد: حضرت برای اجرای عدالت خلافت را پذیرفت، در خطبه 224 نهج البلاغه حضرت تنفر خود را از ظلم بیان می‌کند و خوابیدن روی خار در شب را از ظلم حتی به مورچه ای بهتر می داند.

معاون سابق آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان با اشاره به حفاظت و امانت حضرت علی(ع) نسبت به بیت المال افزود: عدالت آن است که انسان، خانواده و بستگانش را دوست داشته باشد؛ اما نه در حدی که به خاطر آن‌ها ظلم کنند. همچنین اگر کسی ناراحت است به او ظلم نکند.

حجت الاسلام نظافت با اشاره به رفتار عادلانه امام علی(ع) با دشمن یاداور شد: توجه به فانی شدن نعمت ها و عدم بقای لذت‌ها بهترین روش جلوگیری از ظلم نفس به دیگران است./930/پ202/س
ارسال نظرات