۰۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۱۰۷۲۸۴
معاون تبلیغ حوزه علمیه گلستان:

فهم دقیق مبانی تبلیغ دینی مهم‌تر از برنامه‌ریزی در این عرصه است

خبرگزاری رسا ـ معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه علمیه گلستان، تبلیغ هدفدار و ضابطه‌مند را در رسیدن به اهداف تبلیغی بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: انسجام و یکپارچه سازی فعالیت های تبلیغی در کشور یک ضرورت است.
تبليغ


حجت الاسلام محمدعلی فارقی، معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه علمیه گلستان، در گفت‌و ‌گو با خبرنگارخبرگزاری رسا در گرگان با بیان این که تبلیغ همواره با دین ارتباطی تنگاتنگ داشته و دارد، گفت: فعالیت ها در این عرصه باید به گونه ای باشد تا مبانی دینی در ذات و بطن زندگی اقشار مختلف مردم جای گیرد و برای عموم نهادینه شود.

وی افزود: برای رسیدن به چنین جایگاهی لازم است به صورت مستمر و در هر زمانی، مطابق با شرایط روز، تبلیغات و اطلاع رسانی لازم صورت گرفته و فعالیت‌های مؤثر به منظور تشریح و تبیین دین صورت گیرد.

وی در تعریف معنای لغوی تبلیغ گفت: تبلیغ رساندن پیام به دیگری از طریق برقراری ارتباط به منظور ایجاد دگرگونی در بینش و رفتار او و بر سه عنصر اصلی پیام‌دهنده، پیام‌گیرنده و محتوای پیام مبتنی است.

ابزار و هدف تبلیغی دو پشتوانه مهم یک مبلغ

حجت الاسلام فارقی با بیان این که ابزار و هدف تبلیغی تأثیر‌گذاری این مسأله مهم را دو چندان خواهد کرد، بیان داشت: امروز یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید مورد توجه برنامه‌ریزان باشد، ابزار و هدف تبلیغ است که بدون این دو پشتوانه مهم نباید به فکر تأثیرگذاری تبلیغی باشیم.

معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه علمیه گلستان به مسأله تبلیغ در دین مبین اسلام اشاره کرد و گفت: تبلیغ اسلامی همان رساندن پیام الهی به شیوه‌ روشنگرانه از طریق ایجاد ارتباط و تشویق به پذیرش محتوای مورد نظر با استفاده از ابزارهای مشروع هر عصر است.

حجت الاسلام فارقی همچنین به دیدگاه امام خمینی(ره) در خصوص تبلیغ اشاره کرد و ادامه داد: امام راحل در صحیفه نور می‌فرماید که ‌تبلیغات که همان شناساندن خوبی‌ها و تشویق به انجام آن و ترسیم بدی‌ها و نشان دادن راه گریز از آن است از اصول بسیار مهم اسلام عزیز است.

وی، دین را لازمه زندگی انسان و نجات بخش آدمی از دره‌های ظلمت و غفلت دانست و خاطرنشان کرد:  دین اسلام نیازمند تبلیغ صحیح ‌است که افزون بر برنامه‌ریزی در این عرصه نیازمند شناخت، درک و فهم دقیق آن هستیم.

معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه علمیه گلستان با اشاره به این که نزول قرآن کریم سندی بر صحه‌گذاردن بر این ضرورت که دین نیازمند‌ تبلیغ است، خاطرنشان کرد: وجود پیامبران الهی و اولیای خداوند در اعصار مختلف بیانگرآن است که دین نیازمند وجود تبلیغ و مبلغانی است که وظیفه دارند آن را برای تمامی بندگان الهی تشریح کنند.

حجت الاسلام فارقی با بیان این که سنت الهی اقتضا می کند که دین تبلیغ شود و همگان در جریان برنامه های درست و صحیح زندگی خود قرار بگیرند، ادامه داد: خداوند متعال نیز این برنامه‌ها را تنظیم و از سوی انبیا و اولیای برگزیده خود برای فلاح و رستگاری آدمی فرستاده است.

مبلغان، سفیران عرصه تبلیغ

وی با اشاره به این که مبلغان به عنوان سفیران عرصه تبلیغ احکام دینی باید با ترویج احکام اسلامی ارزش های ناب شریعت محمدی را در جامعه گسترش دهند، گفت: جامعه در هر زمانی نیازمند آموختن مبانی دینی است و این مسأله در طول تاریخ وجود داشته است.

تبلیغ چهره به چهره تأثیر‌گذار ترین نوع تبلیغ در ترویج دین

معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه علمیه گلستان در ادامه سخنان خود به انواع مختلف تبلیغ دین در طول تاریخ اشاره کرد و با بیان این که با تأکید براین که تبلیغ چهره به چهره یکی از تأثیر‌گذار ترین نوع تبلیغ در ترویج دین بوده است، خاطرنشان کرد: ارتباط چهره به چهره تأثیر‌گذاری تبلیغ را دو چندان می کند و تنها بیان مسائل به صورت تئوری در امر تبلیغ دین تأثیرگذاری چندانی ندارد.

وی با اشاره به این که تبلیغ چهره به چهره سنت قدیمی و تاریخی حوزه‌های علمیه است، گفت: مبلغان نباید با ورود ابزارهای جدید در عرصه تبلیغ نسبت به تبلیغات سنتی حوزه، یعنی خطابه و منبر تریبون بی‌اعتنا باشند و یا نقش آن را حقیر بشمارد.

بزرگان حوزه بهترین شیوه تبلیغ و پاسخ‌گویی را شیوه چهره به چهره می دانند

حجت الاسلام فارقی با بیان این که تبلیغ چهره به چهره تأثیرگذاری آن بر افکار عمومی جامعه را بیشتر خواهد کرد، ادامه داد: بزرگان حوزه بهترین شیوه تبلیغ و پاسخ‌گویی را شیوه چهره به چهره می دانند و تاثیر‌گذاری و نفوذ در روش‌های دیگر نسبت به روش‌های حضوری و چهره به چهره به یقین کمتر است.

ضرورت تجهیز مبلغان به ابزار تبلیغ

معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه علمیه گلستان در ادامه سخنان خود با اشاره به پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی در عصر حاصر، تجهیز مبلغان به ابزار تبلیغی مناسب در کنار ارتباط چهره به چهره را نیز ضروری دانست و خاطرنشان کرد: در گذشته شاید این ابزار به حضور در پای منابر و مجامع وعظ و خطابه خلاصه می شد و مبلغ دینی نیز برنامه های دینی را تنها به جمعیتی که چندان هم گستره وسیعی نداشتند عرضه می کرد.

وی گفت: اما امروز همزمان با گستردگی شهرها، فزونی جمعیت ها و وجود ابزارهای پیشرفت و مدرن در جامعه باید مبلغان دینی و کسانی که مسؤولیت اطلاع رسانی در حوزه دین را دارند از این امکانات و ابزار بخوبی استفاده کنند و دین را در بهترین قالب و با بهره گیری از هنر و به صورت هنرمندانه و استفاده از ابزار مدرن برای سرعت بخشیدن و عمق بخشیدن به آن به ویژه برای‌نسل‌هایی که بسیار هوشمند و مستعد هستند، عرضه کنند.

معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه علمیه گلستان گفت: متأسفانه در زمانی به سر می‌بریم که بحران‌های فرهنگی درصدد تهی کردن انسان از معنویت هستند و ضرورت عقلی و دینی تبلیغ ارزش‌های اسلامی را بیشتر می‌کند.

تسهیل تبلیغ و اطلاع رسانی دین با ابزار مناسب

حجت الاسلام فارقی با بیان این که تبلیغ و اطلاع رسانی دین با ابزار مناسب تسهیل خواهد شد، ادامه داد: امروز بهره‌گیری از برخی ابزار نرم‌افزاری و سخت افزاری در حوزه تبلیغ دین یک ضرورت مهم است که باید بیشتر مورد توجه متولیان امر تبلیغ قرار گیرد.

تبلیغ هدفمند و ضابطه‌مند نیاز امروز فعالیت های تبلیغی

معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه علمیه گلستان در بخش دیگری از سخنان خود، تبلیغ هدفمند و ضابطه مند را در رسیدن به اهداف تبلیغی بسیار مهم ارزیابی کرد وگفت: انسجام و یکپارچه سازی فعالیت های تبلیغی در کشور یک ضرورت مهم است که باید از سوی متولیان امر تبلیغ دنبال شود.

وی با بیان این که اگر فعالیت های تبلیغی در سطح کشور هدفمند نباشد اهداف مورد نظر دراین بخش مهم تأمین نخواهد شد، افزود: تبلیغ دین زمانی می تواند به موفقیت کامل دست یابد که به گونه ای منسجم و هدفمند دنبال شود./950/ت301/س

ارسال نظرات