آیت الله علم الهدی:
رهبری حضرت آیت الله خامنه ای بر اساس تقوای سیاسی و تداوم خط امام است
خبرگزاری رسا ـ عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: بینش و نبوغ فکری مقام معظم رهبری در مسائل علمی و دانشی تجمیع شده و در جهت تداوم امامت امام به جهت تعبد و وابستگی ایشان به تقوا و تعبد خدا بروز کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد و عضو شورای مدیریت حوزه علمیه خراسان، در آیین اختتامیه گرهمایی استادان و مربیان تربیت اخلاقی، که صبح امروز در تالار همایش های هتل میثاق مشهد برگزار شد، گفت: از گذشته تا به امروز مسأله ای تحت عنوان درس اخلاق مطرح بوده و باعث می شده است که برخی از بزرگان و شخصیت هایی که از برکات خاص اخلاقی برخوردار بودند و موقعیت ویژه ای را از نظر معنوی نزد طلاب داشتند به عنوان استادان اخلاق مطرح شوند. در دورانی که حوزه های علمیه از مدیریت برخوردار نبود، افراد بر اساس توانمندی های درون خود رشد پیدا کرده و هر چند وقت، درس اخلاقی را شروع می کردند، که در ابتدا مورد استقبال قرار می گرفت و بعد به جهت اینکه مورد اقبال طلاب قرار نمی گرفت، تعطیل می شد.
وی اضافه کرد: امروز به عنوان یک ضرورت در جهت تهذیب طلاب، حوزه در کنار برنامه های آموزشی، درسی را به عنوان درس اخلاق تدوین کرده است و غالبا از نظر ارزیابان روی مسأله اثر بخشی درس های اخلاق در حوزه های علمیه نظریات مختلف ارائه می شود. اگر در هم اندیشی های اخلاقی بر یک اصل بحث شود و طرح و برنامه های آن هم اندیشی در یک راستا پیگیری شود، ثمرات آن هم اندیشی بسیار قابل توجه خواهد بود، زیرا ممکن است این فرصت دوباره فراهم نشود و آن این که بررسی شود که مسأله اخلاق ذاتا از سنخ تعلیم و آموزش است، یا از سنخ تربیت یا پرورش.
عضو مجلس خبرگان رهبری با عنوان اینکه در آیات قرآن اگر بررسی کنیم تحت عنوان آموزش و تعلیم اخلاق هیچ سوژه ای وجود ندارد، گفت: مسأله تربیت و پرورش اخلاقی تحت عنوان تزکیه در آیات قرآن ذکر و مطرح شده است و فقط در مسأله اخلاق یک توصیف از رسول خدا(ص) وجود دارد و تزکیه ذاتا یک جریان پرورشی و تربیتی است و در عرصه آموزش نیست و هیچ سنخیت تعلیمی ندارد. اگر استادان اخلاق به این جمع بندی برسند که مسأله اخلاق از سنخ پرورش است و نه از سنخ آموزش، دیگر نمی توانند عینیت پرورش اخلاقی را در برنامه ای تحت عنوان درس و تعلیم در حوزه ها مطرح کنیم و این امر نیازمند طرح و برنامه دیگری است.
آیت الله علم الهدی با اشاره به وضعیت طلبگی خود در بستر جامعه انقلابی، و نیز اینکه وی در تأسیس دانشگاه امام صادق با آیت الله مهدوی کنی همراهی داشته است، بیان کرد: تأسیس دانشگاه امام صادق(ع) بر این اساس بود که این دانشگاه، دستگاه مولد نیروی مدیریتی، برای نظام باشد و این افراد با زیربنای دینی پرورش داده شوند؛ لذا این نتیجه برای مدیران دانشگاه حاصل شد که اجرای هر برنامه تربیتی و پرورشی برای این مقطع سنی پاسخگو نیست، به جهت این که زمان تربیت آن ها گذشته است، بدین جهت برای این که اهداف فرهنگی خود را بر روی نیروهای ورودی پیدا کنیم، طرح های دیگری را برگزیدیم که دانشجو را در چرخه تربیتی قرار دهد و نه در تحت تربیت مربی.
این عضو شورای مدیریت حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم در حوزه های علمیه افرادی را پیدا کنیم که از نظر تأثیر نفس و نفوذ معنوی مورد گرایش و توجه طلاب جوان قرار گیرند و این افراد در موقعیت های مختلف حوزه مورد توجه باشند، باید سعی کنیم که طلاب را با آن ها محشور سازیم و اگر این امر محقق شود طلاب در چرخه فضای فرهنگی واقع شده اند.
وی با بیان اینکه مسأله اخلاق اهمیتی فراتر از اصل آموزش و درس دارد، تصریح کرد: مسأله اخلاق، تربیت و جریان پرورشی طلبه را با تقوا تربیت می کند و این مسأله ای است که از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر طلبه با تقوا باشد هنگام ورود به جامعه خدماتش مؤثر است و اخلاص آن ها در مدیریت جامعه آثار پر برکتی دارد؛ و باید بدانیم که اگر طلبه بدون تقوا رشد کند مشکلات غیر قابل جبرانی را از نظر دینی به وجود می آورد.
آیت الله علم الهدی در بخش دیگری از سخنانش ابراز داشت: مدیریت مقام معظم رهبری در این سال ها بسیار عالی بوده است و بخش عمده موفقیت ایشان در این امر مربوط به تقوا و تعبد معظم له بوده است؛ به عبارت دیگر بینش و نبوغ فکری ایشان در مسائل علمی و دانشی تجمیع شده و در جهت تداوم امامت امام به جهت تعبد و وابستگی ایشان به تقوا و تعبد خدا بروز کرده است و امروز هر حرکتی که در خلاف جریان انقلاب است و در جامعه صورت می گیرد با قاطعیت همراه با تقوای مقام معظم رهبری مواجه می شود و همه باید بدانند که ایشان به هیچ وجه و به هیچ مناسبتی در برابر جریان انحرافی کوتاه نمی آید و معظم له به آنچه که وظیفه شرعی خود می دانند، عمل می کنند، حتی اگر آن جریان با نوسان بحران سیاسی و چالش همراه باشد ایشان از ارزش ها و حدود الهی صرف نظر نخواهد کرد و دست بر نمی دارد و این اصل مرهون تعبد و وابستگی ایشان با خدا است.
این استاد حوزه علمیه مشهد خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در ابتدا دولت را تأیید کردند، ولی هنگامی که این دولت در جریان انحرافی قرار گرفت ایشان در مقام مخالفت ظاهر شدند همه این امور ریشه اش در تعبد، تقوا و مدیریت عالی ایشان است؛ این نبوده که ایشان شخصیتی را تأیید کرده باشند و بعد دچار مشکل شده اند؛ اظهار مخالفت با جریان انحرافی بدین جهت است که افراد ظرفیت هاشان محدود است هنگامی که در قدرت قرار می گیرند دچار تحول می شوند و این باعث شد که رهبری بی درنگ در برخوردشان با این جریان انحرافی تحول ایجاد کنند و این امر برگرفته از اخلاص ایشان است؛ مقام معظم رهبری هنگامی که مسؤولان دولتی را هوای قدرت می گیرد به خود اجازه نمی دهند که باز هم این جریان انحرافی را تأیید کنند. /968/پ202/ج
ارسال نظرات