۱۰ تير ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۱۰۷۸۴۹
رهبر شیعیان بحرین:

گفت و گوی ملی در شرایط کنونی بیهوده است

خبرگزاری رسا ـ خطیب جمعه شهر دراز بحرین، گفت و گوی ملی که قرار است فردا در این کشور آغاز شود را در شرایط کنونی بیهوده عنوان کرد.
شيخ عيسي قاسم رهبر شيعيان بحرين
به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله «شیخ عیسی قاسم» رهبر شیعیان بحرین در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر دراز که در مسجد امام صادق (ع) برگزار شد با اشاره به تشکیل کمیسیون بررسی و تحقیق درباره حوادث اخیر از سوی پادشاه این کشور گفت: تشکیل این کمیسیون تنها در صورتی مثبت است که از آزادی، پاکی و عدالت برخوردار باشد، وضعیت را بهبود بخشد، در حق مظلومان منصف باشد، متضررین را یاری کند و شکنجه گران و متجاوزان به حقوق بشر را به سزای اعمالشان برساند.

وی اصلاحات سیاسی را عامل خاموشی آتش فتنه عنوان کرد و افزود: اصلاحات سیاسی وسیع، ریشه ای و جدی می تواند به بهبود اوضاع عمومی و خاموش شدن آتش فتنه منجر شود، فساد سیاسی همه امور را فاسد کرده است و اگر بخواهند اوضاع را بهبود دهند باید به فساد سیاسی پایان داده و اصلاحات را به سرعت عملی سازند.

آیت الله عیسی قاسم گفت وگوی ملی را در شرایط کنونی بیهوده خواند و تصریح کرد: گفت و گو نیازمند مقدمات و شرایط آرامی است که در حال حاضر در بحرین دیده نمی شود، کسی که صادقانه به پای میز مذاکره می رود باید در صدد تخریب وضعیت نباشد و تسلیم فضای نامناسب و نتایج ظالمانه قرار نگیرد و به آنها تن ندهد.

رهبر شیعیان بحرین هرگونه گفت و گو بدون رضایت ملت را باطل توصیف کرد و اظهار داشت: همه نتایجی که از این گفت و گو حاصل می شود، اگر مورد توافق طرفین قرار گیرد اما ملت از آن ناراضی باشد باطل است و شهروندان هیچ الزامی به پایبندی و اجرای بندهای آن ندارند و تنها برای دولت و مذاکره کنندگان اعتبار دارد.

وی تاکید کرد: گفت وگوی ملی به شخصیت های دیگری نیازمند است، ولی متاسفانه این افراد هم اکنون در زندان بسر می برند و اگر آنان در این مذاکرات حضور داشتند ممکن بود گفت و گو به موفقیت برسد.

شیخ عیسی قاسم ورود به این گفت و گوهای را امتحانی سخت برشمرد و ادامه داد: کسانی که به میز مذاکره می روند با آزمون سختی مواجه هستند، زیرا مردم به صداقت و عدم صداقت آنان نسبت به مطالبات ملت، صلابت و لرزش و همچنین تمسکشان به خواسته های معترضان حکم می کنند.

خطیب جمعه شهر دراز از حضور جمعیت الوفاق در این گفت و گوها خبر داد و بیان داشت: بنده می دانم که الوفاق در این مذاکرات حضور خواهد یافت، ولی نسبت به زمینه، مقدمات و ترکیب مذاکره کنندگان شک و تردید دارد و همین امر سبب بدبین شدن مردم به مذاکرات است.

وی از حضور الوفاق استقبال کرد و گفت: حضور الوفاق در گفت وگو با مقامات آل خلیفه به دور از حکمت و وظیفه دینی و درنظر گرفتن مصالح عمومی ملت نیست، الوفاق اگر واقعا برای دفاع از شهروندان در این مذاکرات شرکت کند باید از هیچ کوششی جهت موفقت گفت و گوها دریغ نکند و بدون رودربایستی، در جهت تحقق حقوق و خواسته های ملت تلاش کند.

آیت الله عیسی قاسم الوفاق را به هوشیاری در مذاکرات دعوت کرد و خاطر نشان ساخت: الوفاق اگر بخواهد خیانت در امانت بکند، ملت را خوار سازد، در دفاع از مردم کوتاهی کند، اراده شهروندان را تغییر دهد و نسبت به باطل سکوت کند، بهتر است تا ابد از روزگار محو شود، امیدوارم این جمعیت همچنان در خندق مطالبات مردمی حضور داشته و صدای رسای ملت مظلوم در این گفت و گوها باشد.

گفتنی است گفت و گوی ملی در بحرین از فردا آغاز می شود، ولی جمعیت شیعی الوفاق اسلامی همچنان نسبت به حضور در این مذاکرات شک و تردید دارد و مشارکت یا عدم مشارکت خود را تا ساعاتی دیگر اعلام خواهد کرد./980/ب902/گ
ارسال نظرات