۱۱ تير ۱۳۹۰ - ۲۱:۴۴
کد خبر: ۱۰۷۹۲۰
حجت الاسلام میرتاج الدینی:

نمایش چهره ائمه اطهار در رسانه‌های تصویری مورد تحلیل دقیق فقها قرار گیرد

خبرگزاری رسا ـ معاون پارلمانی رییس جمهور با اشاره به نشان دادن چهره حضرت عباس(ع) در سریال مختارنامه را فاقد منع فقهی دانست و گفت: اکنون با ساخت و نمایش سریال مختارنامه باب این موضوع گشوده شده و فضلای حوزه باید با دقت در این موضوع به اظهارنظرهای دقیق علمی و فقهی بپردازند.
نمایش چهره ائمه اطهار در رسانه‌های تصویری مورد تحلیل دقیق فقها قرار گیرد
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد خبری سومین سوگواره لحظه های عاشورایی حجت الاسلام سیدمحمدرضا میر تاج الدینی با اشاره به اینکه تاکنون در این زمینه اظهارنظرهای متفاوتی از سوی علما ارائه شده افزود: علما باید در این زمینه به تصمیم قطعی دست یابند تا هنرمندان از بلاتکلیفی خارج شوند و نباید موضوعات این چنینی ابزاری برای زیر سوال بردن تلاش ها و اعتقادات هنرمندانی باشد که به ائمه اطهار علاقه و ارادت دارند و آثار ارزشمندی را خلق می کنند.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه گرچه من نسبت به این موضوع نگاه تخصصی ندارم اما می دانم که به لحاظ فقهی نشان دادن چهره حضرت عباس(ع) بلامانع است گفت: گرچه قبلا چهره انبیاء الهی مثل حضرت یوسف(ع)، حضرت سلیمان(ع) و حضرت عیسی(ع) نمایش داده شده و منعی نداشت ولی در مورد حضرت عباس(ع) اختلاف نظرهایی بین علما وجود دارد که نکته مهم آن است که باید از افراط و تفریط در این زمینه خودداری شده و نظرات کارشناسی عادلانه مطرح شود.

میرتاج الدینی با بیان اینکه معدودی از علمای ما با نگاهی سنتی، نقش افرینی یک هنرمند شیعه در نقش شخصیت های تاریخی مثل مختار یا حضرت عباس(ع) را بر نمی تابند تصریح کرد: این عده نه تنها ایفای چنین نقشی را نمی پذیرند بلکه آن را اهانت به ساحت ائمه اطهار و بزرگان دینی نیز تلقی می کنند. در حالی که تلاش‌های یک هنرمند معتقد که با هنر خود به ساحت این بزرگواران ابراز ارادت می‌کند و با هنرش عظمت واقعه کربلا را نشان می دهد تحسین برانگیز است.

وی افزود: متاسفانه برخی اجازه نمی دهند که هنرمندان مسلمان و معتقد ما چنین نقش‌هایی را بازی کنند و حتی معتقدند که هنر آنها به اسلام و اعتقادات دینی مردم لطمه می‌زند در حالی که چنین هنری می تواند در ترویج و تبلیغ دین موثر باشد.

میرتاج الدینی با اشاره به تأثیرگذاری فوق العاده سریال مختارنامه بر مخاطبان داخل و خارج از کشور خاطرنشان کرد: حتی می‌توان گفت این سریال در تحولات اخیر منطقه نیز نقش داشته است به این معنا که در جهت ایجاد روحیه مقاومت و پایداری و آمادگی برای شهادت و در تبیین این مفاهیم ارزشی سهیم بوده است زیرا اگر در ملتی این روحیه و این مفاهیم زنده شود عزت و بیداری آن ملت را موجب می شود به خصوص اینکه مختارنامه در سایت‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای به زبان‌های مختلف پخش می‌شود.

معاون پارلمانی رییس جمهور به تلاش‌های سلفی‌ها و وهابی‌ها برای ممانعت از پخش سریال مختارنامه اشاره کرد و اظهار داشت: سلفی‌ها و وهابی‌ها بسیار تلاش کردند تا مانع پخش سریال مختارنامه و تاثیر آن بر اقشار مختلف مردم شوند.

وی با بیان اینکه تاثیرگذاری سریال مختارنامه در حال حاضر قابلیت فوق العاده ابزار هنر برای تبیین مفاهیم دینی را نشان می دهد، یادآور شد: این سریال در تبیین واقعه عاشورا نقش مهمی را ایفا کرد و تاثیرآن به مراتب بیشتر از سخنرانی ها و کتاب های مذهبی است.

وی ادامه داد: مردم ایران با مفاهیم عاشورایی آشنا هستند اما مردم منطقه و حتی کشورهای دیگر اطلاعات و آگاهی چندانی در این زمینه ندارند و سریال مختارنامه در عمومی کردن فرهنگ و تاریخ عاشورا نقش مهمی را ایفا کرد.

وی هم چنین به ضرورت حضور طلبه ها در عرصه هنر به ویژه سینما اشاره کرد و بیان داشت: طلبه ها مفاهیم دینی و انقلابی را از سرچشمه زلال و اصلی و مستقیم آن برداشت می کنند چنین افرادی با این پشتوانه غنی وقتی وارد عرصه هنر شوند و از ابزار توانمند هنر نیز بهره گیرند می توانند آثار ارزنده و درخشانی را خلق نمایند.

معاون پارلمانی رییس جمهور، تلاش دست اندرکاران سومین سوگواره لحظه های عاشورایی در مشهد را تحسین کرد و اظهار داشت: برگزاری این سوگواره تحسین برانگیز است واین سوگواره موجب افزایش حضور طلبه ها در عرصه هنر می شود و می تواند در تبیین هنر عاشورایی به ویژه در زمینه فیلم، فیلمنامه و عکس نقش بسزایی داشته باشد.

گفتنی است، سومین سوگواره لحظه‌های عاشورایی در رشته‌های عکس، فیلم و فیلم‌نامه، تیرماه سال جاری به همت دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در مشهد برگزار می شود./930/د102/س
ارسال نظرات