۱۱ تير ۱۳۹۰ - ۲۱:۵۱
کد خبر: ۱۰۷۹۲۱
عضو هیأت رییسه مجلس:

حمایت از وقف به یک دغدغه عمومی تبدیل شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت رییسه مجلس گفت: موضوع حمایت از وقف باید به یک حساسیت و دغدغه عمومی تبدیل شود.
وقف
به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، محمد دهقان در آستانه برگزاری نخستین جشنواره تجلی وقف و بقاع متبرکه در رسانه اظهار داشت: همه نسل ها صاحب اوقاف هستند و همه مسولان کشور به نوعی موظف هستند تا وقف را به یک گفتمان عمومی در درون جامعه تبدیل کنند.

دهقان با بیان اینکه وقف یکی از تاسیسات مهم اسلامی است، افزود: استفاده از منافع وقف برای مسائل مهنوی در جامعه از صدر اسلام تاکنون مورد تاکید بوده است.

وی گفت: تعداد زیادی از مساجد، امامزاده ها، کتابخانه ها، مدارس و حوزه های علمیه از طریق درآمدهای حاصل از موقوفات اداره می شوند.

نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: یکی از مهمترین اموال موقوفه، موقوفات آستان قدس است که هزینه اداره و توسعه حرم رضوی، کتابخانه ها، ایجاد نشریات مربوطه و جشنواره های امام رضا(ع) از طریق همین موقوفات تامین می شود.

دهقان با بیان اینکه اقتصاد کشور نیز با اموال موقوفه مرتبط است، تصریح کرد: در قانون مدنی، 37 ماده در خصوص قواعد وقف برگرفته از فقه شیعه ذکر شده که ابعاد مختلف و رموز وقف را بیان کرده است.

وی افزود: یکی از سازمان های مهم در کشور، سازمان اوقاف است که متصدی اصلی وقف بوده که متولیان وقف را در سراسر کشور زیر نظر دارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از آنجایی که بخشی از اموال موقوفه در شهرها وجود دارند، فرصتی برای کمک به مدیریت شهری در رواج مسائل عام المنفعه و ارائه خدمات به مردم است.
دهقان گفت: براین اساس موقوفات کمک خوبی برای مدیریت شهری و حتی دولت است و دولت را از بخشی از بودجه ریزی ها برای امور فرهنگی معاف می کند.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین مالی که در طول صدها سال گذشته وقف شده است، اراضی بوده که متاسفانه در سال های اخیر با افزایش ارزش زمین و رشد اقتصادی بعضی از افراد سودجو از سیستم مدیریتی فرسوده وقف استفاده و اقدام به موقوفه خواری کرده اند.

نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: با وجود افزایش شدید ارزش اراضی و روی آوری مردم به اوقاف، سازمان اوقاف متناسب با این تغییرات رشد کافی نداشته است.

دهقان افزود: موقوفه خواری سبب بی اعتمادی مردم نسبت به وقف شده است و سازمان اوقاف باید با یک مدیریت کارآمد و جدید این آسیب ها را جبران نماید.

وی با بیان اینکه هنوز هم وقف در کشور ما برای نسل فعلی ناشناخته است، اظهار داشت: رسانه ها با بیان واقعیت ها، آسیب ها، ارائه راهکارها می توانند مردم را تشویق و ترغیب به انجام وقف نمایند.
شایان ذکر است نخستین جشنواره تجلی وقف و بقاع متبرکه در رسانه در مرداد ماه 90 در مشهد برگزار می شود./930/د102/س
ارسال نظرات