۱۲ تير ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۱۰۷۹۵۸

نشست تخصصی عرفان اسلامی در حوزه علمیه جلفا برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نخستین نشست تخصصی آشنایی با مبانی عرفان اسلامی در حوزه علمیه خواهران فاطمیه شهرستان جلفا برگزار شد.
حجت-الاسلام نظري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه، امروز در نخستین نشست تخصصی آشنایی با مبانی عرفان اسلامی در حوزه علمیه فاطمیه جلفا به بررسی مبانی عرفان اسلامی و راه‌های تشخیص عرفان ناب از مکتب‌های کاذب پرداخت و اظهار داشت: دشمنان به دنبال سوء استفاده از گرایش جوانان ایرانی به سوی معنویت هستند.

وی خاطر‌نشان کرد: امروزه با وجود هشدارهای دیده‌بان انقلاب اسلامی، مقام معظم رهبری نسبت به ناتوی فرهنگی متاسفانه در سایه غفلت بعضی از مسؤولان فرهنگی نظام، دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی دست به شبیه ‌سازی عرفان‌های دینی با عنوان عرفان ‌های التقاطی‌ زده و در قالب فرقه ‌های مختلف ذهن جوانان را مورد هدف قرار داده ‌اند.

حجت الاسلام نظری ادامه: البته عرفان‌ هایی که مبتنی بر شریعت، مهدویت، اسلام ناب و فرهنگ عاشورا نباشند بالاخره سر از اسرائیل و آمریکا در می‌آورند و چنین عرفان‌هایی نه تنها استکبار ستیز و ظلم ستیز نیستند، بلکه توجیه‌گر رفتارهای ظالمانه در طول تاریخ بوده‌اند.

وی با بیان اینکه عرفان‌های نوظهور و دروغین یکی از موضوعات روز جامعه است، یکی از مهم‌ترین عوامل رواج این عرفان‌ها را افت عقلانیت در جامعه دانست و افزود: اگر درگذشته با قرائت‌ های مختلف اندیشه ‌ها، به حوزه تعقل و عقلانیت حمله می‌کردند امروزه با رواج این عرفان ‌های کاذب به زبان شهود و مکاشفه به روح انسان حمله می‌شود و ما در معرض ناتوی فرهنگی و آسیب هویت ملی هستیم.

حجت الاسلام نظری در ادامه تصریح کرد: عرفان ناب اسلامی، یک طرفش به مهر و محراب و مسجد و یک طرفش به شلمچه و هویزه وصل است، عرفان بی‌شریعت ‌بی ارزش، و شریعت بی‌عرفان هم دروغ است.

مسؤول سابق نهاد رهبری در دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حلقه‌های مدعی عرفان کیهانی اظهار داشت: فعالیت این گروه که در نقاط مختلف کشور در سال‌های اخیر رواج یافته، با ادعای شفای مردم مدعی ارتباط با خدا، قرآن و اهل بیت هستند، اهداف این تشکیلات دارای عقبه خاصی هستند و زنگ خطر انحراف در اعتقادات دینی را برای ما به صدا در می آورند.

حجت الاسلام نظری با اشاره به پشتوانه معنوی انقلاب و نظام اسلامی تأکید کرد: عرفان حلقه و کیهانی درمانی با هدف انحلال پشتوانه نظام اسلامی تشکیل شده و دستان پلید استکبار جهانی در پشت صحنه فعالیت این گروه ضاله دیده می‌شود.

استاد حوزه ‌های علمیه تبریز با اشاره به ضرورت دقت و تأمل در برنامه‌ریزی‌های عقیدتی گفت: باید قبل از حرکت، برنامه‌ریزی و تفکر کنیم، اتخاذ استراتژی آگاهانه در برابر تحرکات شوم و مخرب معاندان اسلام ضرورتی مهم محسوب می‌شود.

گفتنی است، این نشست یک روزه با حضور بیش از 120 نفر از طلاب و بانوان مبلغ شهرستان جلفا همراه بود./935/پ202/س
ارسال نظرات